یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

آرش نهاوندی: اخیرا و در جهت تغییر سیاست تنظیم خانواده در ایران تصمیم براین گرفته شده است که دروس مرتبط به‌ویژه راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز در قالب واحدهای درسی دیگر تدریس شود.

احتمال تعدیل یا حذف دروس تنظیم خانواده از واحدهای درسی دانشگاه‌ها باعث بروز نگرانی‌هایی در زمینه حذف تدریس نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز شده است. مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سخنانی که می‌تواند تا حدودی برطرف‌کننده نگرانی‌ها در این زمینه باشد گفته است: وزارت بهداشت با تنظیم برنامه‌های آموزشی، لزوم تدریس واحدهای مرتبط با آموزش پیشگیری ایدز را در دستور کار قرار خواهد داد.

دکتر مهرناز رسولی‌نژاد با اشاره به اینکه طراحی برنامه‌های آموزشی باید به‌گونه‌ای باشد که شنونده و آموزش گیرنده را مجذوب کند، گفت: حتی‌الامکان باید با به‌کارگیری کلمات ساده در آموزش‌ها و استفاده از کلمات ملموس جهت تمامی گروه‌های سنی و با سطح سواد مختلف، مشکلات مخاطبان را بسیار شفاف و صریح مطرح کرد. در واقع مرگبار بودن این بیماری و نحوه انتقال آن باعث شده است آموزش نحوه پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی که می‌تواند زمینه‌ساز بیماری ایدز شود در اکثر کشورهای جهان جدی گرفته شود.

براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا پاییز سال ۱۳۹۰ حدود ۲۴ هزار نفر (درمجموع 23 هزار و 902 نفر) افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی (عامل بیماری ایدز) به‌طور رسمی در بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت ثبت شده‌اند. حدود نیمی از مبتلایان به ایدز نیز در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند. بنابر تعریفی که از بیماری ایدز ارائه شده است، این بیماری ناشی از ورود ویروس اچ‌آی‌وی به بدن فرد است. ویروس اچ‌آی‌وی در واقع درصورت فعال شدن در بدن می‌تواند زمینه‌ساز ضعف دستگاه ایمنی فرد مبتلا شود. هر فرد «اچ‌آی‌وی مثبت» (دچار ویروس اچ‌آی‌وی) الزاما مبتلا به ایدز نیست، بلکه اگر برخی تظاهرات بالینی را بروز دهد مشخص می‌شود به ایدز مبتلا شده ‌است فرد حامل ویروس اچ آی وی می‌تواند این ویروس را به دیگران منتقل کند. تنها نیمی از افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی طی ۱۰ سال به مرحله ایدز مبتلا می‌شوند. این زمان در افراد مختلف متفاوت است و به وضعیت سلامتی و عادات فردی افراد بستگی دارد، امروزه برخی داروها نیز به کنترل این روند کمک می‌کنند.

به‌دلیل اینکه ویروس اچ‌آی‌وی از طریق خون قابل انتقال از فردی به فرد دیگر است باید در زمینه پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران آموزش‌های دقیق و شفافی به مردم به‌ویژه جوانان ارائه شود. یکی از راه‌های ورود ویروس اچ‌آی‌وی به بدن رفتارهای پرخطر است و راه دیگر ورود ویروس اچ‌آی‌وی استفاده از سرنگ‌ها یا تیغ‌های آرایشی آلوده به خون حاوی ویروس اچ‌آی‌وی است.

در واقع افراد معتاد و افرادی که روابط پر خطر دارند دو گروهی هستند که بیشتر از سایرین در معرض آلودگی به ویروس اچ‌آی‌وی قرار دارند. یکی از راه‌های پیشگیری از آلودگی به اچ‌آی‌وی آموزش روشن و شفاف است و دیگری استفاده از ابزاری است که مانع از ورود ویروس ایدز به بدن می‌شود.

با توجه به اینکه روابط پرخطر اصلی‌ترین راه ورود ویروس اچ‌آی‌وی به بدن است، می‌توان در ضمن آموزش پیشگیری از ایدز، ازدواج و داشتن روابط سالم پس از ازدواج را به‌عنوان مؤثر‌ترین راهکار پیشگیری از ابتلا به این بیماری ترویج کرد. در واقع بیماری ایدز تهدیدی است که می‌توان از آن به‌عنوان بهترین فرصت برای سالم‌سازی‌ اجتماع استفاده کرد.

علاوه بر این آموزش‌های پیشگیری از آلودگی به ویروس اچ‌آی‌وی حتی می‌تواند معتادان را در برگیرد چه بسا که ترس از ابتلا به ایدز بتواند مشوقی باشد برای ترک اعتیاد بسیاری از افراد. با توجه به خطر انتقال ایدز و تسری این بیماری در میان جوانان کشور انتظار می‌رود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رویکردی جدی از حذف احتمالی دروس مرتبط با پیشگیری از ایدز در دانشگاه‌ها جلوگیری کند.

کد خبر 193072
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز