سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: پس ازاعلام خبردستیابی ایران به فناوری غنی‌سازی صنعتی اورانیوم که بیش ازپیش موجبات نارضایتی مخالفین برنامه هسته‌ای صلح‌آمیزایران را فراهم آورده است، اتحادیه اروپا در واکنش به این موضوع خواستار بازگشت تهران به میز مذاکرات شد.

به گزارش مهر، در عین حال کریستین هومان، سخنگوی این اتحادیه با اعلام این مطلب مدعی شد: تهران باید به تعهدات خود بر اساس معاهده ان‌پی‌تی‌ عمل کرده و به قطعنامه‌های شورای امنیت نیز احترام بگذارد.

همچنین وزیرخارجه فرانسه ضمن ابراز نگرانی ازاین موضوع درموضعی متفاوت‌ترنسبت به دیگرکشورهای اروپایی، شرایط جدیدبوجود آمده را شرایطی مناسب برای آغازمذاکرات ایران با کشورهای 1+5 دانست وخواستارآغاز این مذاکرات شد.

فیلیپ دوست بلازی روزگذشته دربیانیه‌ای که ایرنا ازانتشارآن خبرداد با اشاره به سخنان رئیس جمهوری اسلامی‌ایران و با تأکید بر بیانیه وزیران این شش کشور در زمان تصویب قطعنامه  ۱۷۴۷شورای امنیت،گفت: من ایران را ترغیب می‌کنم تا با استفاده ازاین موقعیت، گفت وگو رابا این شش کشورآغاز کند.

وزیرخارجه فرانسه درعین حال همانندگذشته خواستار تعلیق برنامه هسته‌ای ایران شد و افزود: من باردیگریادآوری می‌کنم که ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت احترام بگذارد.

دوست بلازی تصریح کرد: ازاین فرصت استفاده کرده وعلاقه‌مندم تا بحث ازسرگیری گفت وگوی تهران با 3 کشوراروپایی بعلاوه 3 کشورغیراروپایی چین، روسیه وآمریکا را اعلام کنم.

پیش از این، ایران بارها بر از سرگیری مذاکرات با کشورهای اروپایی تأکید کرده‌است.

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی درحاشیه مراسم روزملی فناوری هسته‌ای در نطنز تأکیدکرده بود در مذاکراتی که با سولانا انجام شده است طرف اروپایی اعلام کرده که برای رسیدن به تفاهم آمادگی دارد.

لاریجانی همچنین درباره پیشنهاد طرف اروپایی برای مذاکره وگفتگوبا ایران گفت: آنها گفته‌اند که می‌خواهند در زمینه مذاکرات هسته‌ای به تفاهم برسند.

وی درپاسخ به اینکه آیا طرف اروپایی حقوق ایران را دربرخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای درمذاکرات احتمالی آتی به رسمیت خواهد شناخت، گفت: آنها به ما گفتند که حقوق شما را درداشتن انرژی هسته‌ای به رسمیت می‌شناسیم.

درهمین حال خاویرسولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازایران خواست قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را بطورکامل اجرا کند.

به گزارش فارس کریستینا گالاچ، سخنگوی سولانا دیروزدرمقراتحادیه اروپا دربروکسل و در واکنش به خبرپیوستن ایران به جرگه کشورهای تولید کننده صنعتی سوخت هسته‌ای گفت: راهی برای تصویب ادعای ایران مبنی براین امر وجود ندارد که می‌تواند غنی‌سازی در ابعاد صنعتی انجام دهد مگر این که بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بطورکامل ازسرگرفته شود.

وی ادامه داد:‌ پیام اصلی که ما امروز باید به ایران ارائه کنیم این است که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را بطورکامل اجرا کنند.گالاچ که با خبرگزاری فرانسه مصاحبه می‌کرد،‌ تصریح کرد: اگرآنها قطعنامه را اجرا کنند، بازرسی‌ها از سرگرفته خواهد شد و ما خواهیم دانست که درایران چه خبر است و قادرخواهیم بود مذاکرات را ازنوآغاز کنیم.

نصب 50 هزار سانتریفیوژ

رئیس سازمان انرژی اتمی‌بااشاره به اینکه علت اعلام نشدن راه‌اندازی 3000 سانتریفیوژ در سخنرانی روزملی فناوری هسته‌ای، نگرانی از به وجودآمدن این ابهام بود که برنامه ایران درنطنز تنها راه‌اندازی این تعداد سانتریفیوژاست، گفت: درتأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنزتا دوسال آینده 50 هزارسانتریفیوژ نصب می‌شود.

غلا‌مرضا آقازاده درگفتگوی ویژه خبری شبکه2سیما که مستقیماً ازنطنزپخش می‌شد، تصریح کرد: با وارد شدن ایران به مرحله تولیدصنعتی سوخت هسته‌ای، هیچ محدودیتی برای تولیداین محصول درایران وجود نخواهد داشت و بسته به میزان توان و ظرفیت خود به تولیدسوخت هسته‌ای خواهیم پرداخت.

ساخت نیروگاه

رئیس سازمان انرژی اتمی‌در پاسخ به این سئوال که آیا ایران به مرحله ساخت نیروگاه اتمی‌به دست متخصصان داخلی رسیده است، گفت: اولین حرکت ما درتحقق برنامه‌ جامع هسته‌ای درسازمان انرژی اتمی‌درارتباط با چرخه سوخت بود، چرا که معتقدیم اگر کشوری در این زمینه به قابلیت‌های لازم نرسد، پرداختن به ساخت نیروگاه‌های اتمی‌خیلی نمی‌تواند به آن کمک کند و امروز در این مسیر درمرحله‌ مناسبی قرارگرفته‌ایم ودرمرحله بعد توسعه نیروگاه‌ها را دردستور کار قرار داده‌ایم.

لغو همکاری

غلامرضا آقازاده درادامه گفت‌وگوی خود با بخش خبرشبکه 2 سیما با اشاره به لغو بخشی از همکاری‌های فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌گفت: اگر قرار است آژانس همکاری‌هایش را برخلاف وظایف ذاتی و اساسنامه آژانس کاهش دهد، ما هم مجبوربه کاهش همکاری‌ها می‌شویم.

ابراز نگرانی روسیه

در چنین شرایطی روسیه ازاظهارات رئیس جمهور ایران درباره امکان خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ابراز نگرانی کرد.

به گزارش فارس میخاییل کامینین، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روزگذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بدون تردید نگرانی ویژه‌ای درخصوص تهدید خروج جمهوری اسلامی‌ایران از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای وجود دارد.

کامینین تاکید کرد: از نظرما هنوزهم لازم است که همکاران ایرانی ما همه مسایل را ازطریق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ و از راه مذاکراتی‌حل نمایند که وزرای گروه 1+5 ازجمله روسیه در بیانیه‌ خود از آن حمایت کرده‌اند.

رئیس مجلس دومای روسیه نیزگفت: جامعه جهانی باید مواضع خویش درقبال برنامه هسته‌ای ایران رادرچارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت تنظیم کند.

بوریس گریزلوف، درباره خبرورود تهران به مرحله غنی سازی اورانیوم درمقیاس صنعتی و همچنین درباره احتمال خروج ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یادآوری کرد: در آینده هم باید با برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت عمل کرد.

ادامه مذاکرات شرکت روسی

شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه به عنوان پیمانکار نیروگاه بوشهرنیزاعلام کرد: دور کنونی مذاکرات درباره تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر به منظورحل بن بست بر سرمسائل مالی این پروژه،تا جمعه (24 فرودین ماه) ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر یکی ازسخنگویان این شرکت گفت: هیأت روسی به رهبری ولادیمیر پاولف، مقام مسئول شرکت اتم استروی اکسپورت دراین پروژه هم اکنون سرگرم مذاکره درباره جنبه‌های فنی ساخت این نیروگاه درسایت بوشهر است و همزمان هیأت دیگری درحال گفتگو درتهران درباره تامین وجوه آینده این پروژه از سوی ایران است.

ورود بازرسان

ایرناگزارش داد 2 بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌برای بازدید از تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز وارد ایران شدند. این بازرسان آژانس به طور معمول ازتأسیسات نطنز و دیگر مراکز هسته‌ای ایران بازدید می‌کنند و تا کنون بیش از 2500 نفر روز بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران انجام شده است.

کد خبر 19310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز