به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به سالروز مجلس و شهادت مدرس، از وی به عنوان اسوه پارلمان یاد کرد و گفت: افتخاری برای کشور است که نماد پارلمان شخصیت ممتاز فراگیری مانند مدرس است که آرا و نظرات وی تاثیرات بسیاری را در تاریخ ایران به جای گذاشته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مدرس با افکار منسجم و همهجانبه خود تاثیر بسیاری در تاریخ کشور داشت و امام (ره) از وی به عنوان نماد نمایندگی و پارلمان و مجلس در ایران یاد کردهاند.
وی با اشاره به مولفههای شخصیت مدرس، اظهار کرد: عبارتی از وی وجود دارد که میگوید اعتلای ایران در اسلامیت است، همچنین مدرس در سخنرانیهای خود نشان داده که توجه بسیاری به آبادانی کشور داشته است.
رئیس قوه مقننه با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در قانون اساسی، محورهای ارزشی مانند آزادی، کرامت انسانی، آبادانی، عدالت و استقلال و مبارزه با استعمار وجود دارد و در انقلاب اسلامی تمام این ارزشها همواره وجود داشته و به پیش میرود و تک ارزشی نیز مشاهده نمیشود چرا که چه انسانها و چه جامعه تک ارزشی قطعا دچار انحطاط و سقوط می شود.
لاریجانی با اشاره به مبارزات مدرس با استعمار و استبداد، تاکید کرد: علیرغم تمام مسائل، مدرس حساسیت و دلمشغولی بسیاری به آبادانی کشور داشت و در همین راستا بود که میگفت دولت نه تاجر خوبی، نه ملاک خوب و نه مسئول حمل و نقل خوبی است که همه آنها را ما امروزه در اصل 44 مشاهده میکنیم.
وی تاکید کرد: استقلال و مبارزه با استعمار در زمانی کشور را دچار مشکل کرده بود زیرا از یک سو در جنوب، کشور در اشغال انگلیس قرار میگرفت و در شمال نیز توسط روسها و تزارها و آنها میخواستند پول این مساله را از مردم ایران بگیرند، حتی زمانی که روس از طریق شمال صمصامالسلطنه را تحت فشار گذاشت و گفت تا 48 ساعت باید خرج قشون روسها را بپردازد در این زمینه نیز احمدشاه که روحیه خود را باخته بود از تهران به اصفهان رفت و کابینه نیز از مجلس اختیار تام میخواست و این مدرس بود که نطق بسیار بجایی را ایراد کرد که مردم به خیابانها آمدند.
رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدرس با مردم زندگی میکرد، گفت: او زندگی مردمی داشت و این سلوک وی باعث شد که امام از او به عنوان نماد پارلمان یاد کند.
لاریجانی با اشاره به اینکه مدرس، مجلس را مهمترین کانون تصمیمگیری میدانست، اظهار کرد: او معتقد بود کسانی که عزت و سرافرازی را برای بزرگی ملت میخواهند باید بزرگی مجلس را نیز بخواهند، شاید همین مشرب او بود که امام (ره) در مورد مجلس فرمود مجلس در راس امور است زیرا این نمایندگان هستند که میتوانند از حقوق ملت صیانت کنند.
وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی، ولایت امر بر عهده رهبری امت قرار دارد، گفت: سه قوه مستقل در قانون دیده شده است که هر یک گرچه مستقل هستند اما وظایف خاص خود را انجام میدهند، پارلمان نیز وظیفهای دارد و شیوه عمل سایر قوا را مشخص میکند.
رئیس قوه مقننه با اشاره به وظیفه تقنین و نظارت مجلس، اظهار کرد: این دستاورد مهمی است که قوا هم با یکدیگر همکاری دارند و هم هر یک کار خود را انجام میدهند.
وی اظهار کرد: راهی که مدرس پایهگذاری کرد در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تبلور یافت که باید از آن صیانت کرد مخصوصا اینکه رکنی با عنوان آبادانی در آن مورد توجه قرار گرفته است.
لاریجانی تصریح کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به مسائل اقتصادی و سپس موضوعات اشتغال و گرانی است و تمام قوا باید نیروی خود را بر این موضوع متمرکز کنند تا این مشکلات حل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در کشوری که دموکراسی وجود دارد بالطبع مسائل اینچنینی به وجود میآید اما نباید مسائل را نادیده گرفت بلکه باید بر آنها مسلط شد و به حل مشکلات پرداخت.
با ادغام وزارتخانههای راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات موافق نیستم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که به دموکراتیک شدن سوریه اعتقاد داریم گفت: اما نه با روشهای مسلحانه کشورهای غربی.
علی لاریجانی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: باید برای حل سیاسی موضوع سوریه با سایر کشورها رایزنی شود؛ از این رو وزارت امور خارجه کشورمان گروههایی را به ایران دعوت کرد.
لاریجانی افزود: در سفر اخیرم به ترکیه درباره مسائل غزه، فلسطین و حمایت از مردم فلسطین و کمک به حل مسائل سوریه با طرف ترک بحث و تبادل نظر کردم. در عراق نیز علاوه بر این مباحث در خصوص تقویت روابط بین ایران و عراق و تقویت همبستگیهای درونی در این کشور گفتوگو کردم.
وی با تاکید بر اینکه باید جلوی سفاکیها و خونریزیها در خاورمیانه گرفته شود گفت: در مساله سوریه و غزه و مسائل عراق با رفتارهای ماجراجویانهای در منطقه روبرو هستیم. در صحنه خاورمیانه یک وقت در غزه بلوا به پا میکنند و اگر موفق میشدند یک جور در خاورمیانه حضور مییافتند، ولی حالا که موفق نشدند رفتار خود را جور دیگر طراحی کردهاند.
لاریجانی در ارزیابی از تغییرات اخیر کابینه گفت: علاقهای به اظهارنظر در این امور ندارم؛ به ویژه پس از اظهارات اخیر مقام معظم رهبری درباره عدم اظهارنظر روسای قوا نسبت به یکدیگر در رسانهها.
نماینده مردم قم در عین حال از مخالفتش با ادغام وزارتخانههای راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن گفت و افزود: ابقای وزیر برای یک وزارتخانه باید از طریق قانون و توسط مجلس انجام شود و مجلس باید در این باره تصمیمگیری کند. ولی اصالتا این دو وزارتخانه با یکدیگر نسبتی ندارند و بنده موافق این ادغام نیستم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به قیاس مجلس نهم با دوره قاجار گفت: نمیدانم این سخن از چه منظر بیان شده است، ولی اگر هدف این باشد که حضور مدرس در مجلس موجب شکلگیری مجلس آزاد شده بود این خود یک نقطه قوت برای مجلس در دوره قاجار است و اصلا پارلمان در این دوره آزاد بود.
لاریجانی افزود: اما از مجلس هفتم به بعد سیطره مجلس در امور به نحوی تقلیل یافت که مدرس نتوانست حتی یک رای بیاورد و از مجلس هفتم تا سیزدهم که در دوره رضاخان تصویب شد پارلمان زیر سلطه رضاخان بود، اما تا قبل از مجلس هفتم مدرس توانست 17 سال در میدان مبارزه با استعمار و استکبار موفق عمل کند.
وی در عین حال ابراز عقیده کرد: شاید قیاس مجلس نهم با دوره قاجار به دلیل این جمله مرحوم مدرس باشد که گفته بود "مجلس باید در همه امور تصمیمگیر باشد.
امام خمینی نیز در جملهای مشابهی فرمودند "مجلس در راس همه امور است" بنابراین شاید از این منظر مجلس نهم با مجلس دوره قاجار مقایسه شده باشد.
اصلاح قانون انتخابات برای صیانت از آزادیهاست
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تشخیص خلاف قانون اساسی بودن موضوعی با شورای نگهبان است، گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات برای صیانت از آزادیها تدبیر شده است نه برای محدود کردن آزادیها.
علی لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در ارزیابی از اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری گفت: در مورد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری بحثهای حاشیهای زیادی مطرح است که برخی از آنها مبنای حقوقی جدی ندارد اما نگرانیهایی را دامن زده است.
وی با اشاره به متن طرح اصلاح قانون انتخابات ریاستجمهوری، گفت: این طرح چند نسخه دارد که برخی مواد آن در مورد نحوه تشخیص صلاحیتهای کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری است که این موضوع در قانون فعلی نیز آمده است، با این مضامین که رئیسجمهور باید مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی، دارای تابعیت ایرانی و ویژگیهای دیگری باشد، بر این اساس در این طرح ضوابط حداقلی برای نامزد انتخاباتی در نظر گرفته شده تا زمان نامنویسی در وزارت کشور و بعد از آن شورای نگهبان آن را مورد بررسی قرار دهد.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: در این رابطه برخی معتقدند که تعیین این ضوابط برای تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری، نگاه حصری را از برای شورای نگهبان ایجاد میکند و شورا را محدود مینماید ولی باز هم اینکه این موضوع خلاف قانون اساسی است یا خیر، تشخیص آن به عهده شورای نگهبان است و ممکن است هر کسی یک نظری داشته باشد.
لاریجانی تاکید کرد: برای حاکم شدن نظم در کشور و تشخیص خلاف قانون اساسی بودن چیزی، باید به نظرات شورای نگهبان قائل بود، البته باز هم ممکن است ماده مربوط به تعیین مصادیق رجل سیاسی و مذهبی کاندیداها در طرح اصلاح قانون انتخابات به تصویب مجلس نرسد و یا اینکه حذف شود.
وی افزود: بند دیگر مربوط به اصل 116 قانون اساسی در مورد نحوه اجرای انتخابات است که طبق قانون، هیچ اشکال قانون اساسی ندارد، اینکه کسی ادعا میکند که مجلس میخواهد قانونی تصویب کند که آزادیها را محدود نماید خلاف است، ما این قانون را برای صیانت از آزادیها تدبیر کردهایم تا با آرامش انتخابات برگزار شود و از سلامت قوی برخوردار باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح در اختیار تمامی رسانهها قرار دارد، گفت: اینکه هیات اجرایی از معتمدین تشکیل شود، حسن قانون را نشان میدهد چرا که در این طرح تاکید شده که وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات است و هیچ اختیاری از وزارت کشور سلب نشده است البته گفته شده که با نظر هیات اجرایی و با مسئولیت وزارت کشور، انتخابات برگزار شود، رویهای که در حال حاضر در شهرها نیز حاکم است و هیاتهای اجرایی در شهرستانها از معتمدین محل تشکیل میشود، تمامی این اتفاقات گواهی بر این است که انتخابات در کشور ما توسط مردم برگزار میشود و این معتمدین هستند که هیاتهای اجرایی را انتخاب میکند.
لاریجانی افزود: همین فکر میخواهد در راس کشور اجرایی شود و هیات اجرایی مرکزی انتخابات متشکل از معتمدین تشکیل شود، حسن این موضوع آن است که از آزادیها و حقوق ملت صیانت میشود.
وی مابقی اصلاحات طرح اصلاح قانون انتخابات را جزئی دانست و گفت: در این طرح در مورد بررسی تخلفات و لزوم رسیدگی سریع قوه قضاییه تاکید شده است از این رو میتوان که این طرح خوبی است ولی باز هم بستگی به نمایندگان مجلس دارد، ممکن است برخی مواد را نپذیرفتند ولی باز هم نگرانی وجود ندارد که بخواهند آن را دامن بزنند.
در ادامه خبرنگاری از لاریجانی پرسید که با توجه به صحبتهای روز گذشته رئیسجمهور در ارتباط با مجمع تشخیص مصلحت مبنی بر اینکه این مجمع فقط برای مسائل کلان تصمیم میگیرد که این مواردی نادر است، شما به عنوان رئیس مجلس، جایگاه مجمع را چطور میبینید؟
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ با بیان اینکه وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی آمده است، گفت: اعضای این مجمع بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری انتخاب میشوند که وظیفهشان تدوین سیاستهای کلی نظام است، برخی موارد کاری مجمع تشخیص نیز رسیدگی به معضلات است که در صورت وجود معضلات، آن موارد در مجمع تشخیص مصلحت مورد رسیدگی قرار میگیرد.
لاریجانی افزود: ما نمیتوانیم این حقوق را که در قانون اساسی به آن تصریح شده، نادیده بگیریم، وظایف مجمع تشخیص مشخص است و بحثهای حقوقی آن نیز در قانون اساسی آمده است.
وی با تاکید بر اینکه در اصول قانون اساسی، وظایف مجمع تشخیص مصلحت مشخص شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مناقشه موضوع کنونی کشور نیست، مسائل مهمتری در کشور بخصوص در موضوعات اقتصادی همچون معیشت و بیکاری جوانان داریم که باید وقت خود را صرف رسیدگی به این مسائل کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگاه تمامی قوا در قانون مشخص شده است، اظهار کرد: ممکن است این بحثها برای تغییر قانون اساسی در محیطهای دانشگاهی مطرح شود که این چیز دیگری است اما اکنون انجام اصلاحات در قانون اساسی نیست؛ ممکن است این موضوع در برههای دیگر احساس شود که در آن موقع تصمیم نهایی نیز با شورای نگهبان است.
در ادامه خبرنگار دیگری از رئیس مجلس پرسید با وجودی که شما در یکی از اظهارات خود مطرح کردید که مطیع دستورات ارشادی مقام معظم رهبری هستید، اما مشاهده میشود که با وجود تاکیدات رهبر انقلاب در مورد طرح نظارت بر نمایندگان، تاکنون این طرح به صورت ملموس اجرایی نشده است که لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس هشتم به تصویب رسید و در مجلس نهم اجرایی شد و افراد عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز مشخص شدند.
وی با بیان اینکه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، کارکرد درونی دارد، اظهار کرد: این هیات اگر لازم باشد تذکراتی از جنس درج در پرونده به نمایندگان میدهد ولی این موضوعات نمود بیرونی ندارد که در سطح رسانهها مطرح شود و تنها کارکرد درونی مجلس است.
به گفته لاریجانی، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان موارد بسیاری را بررسی کرده است.
در مجلس نهم، تمرکز ذهنی نمایندگان بر حل فوری و فوتی مشکلات اقتصادی مردم است
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص این که برخی معتقدند مجلس نهم انتظارات اصلی مردم را برآورده نکرده است گفت: به نظر من در مجلس نهم محور اصلی تمرکز ذهنی نمایندگان روی مسائل اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی فوری و فوتی مردم است و شاید برخی کارهای دیگر را به این دلیل پیگیری نمیکنند.
علی لاریجانی با اشاره به طرح استیضاح وزیر ورزش در مجلس نهم خاطر نشان کرد: وقتی بحث استیضاح وزیر ورزش مطرح شد نمایندگان آشفته شده بودند و میگفتند اولویت مسائل اقتصادی است. به نظر من هم نگاه داهیانهای است که وقتی مشکل عمده مردم گرانی و اشتغال است، وقت اصلی مجلس باید صرف این امور شود.
رئیس مجلس به برگزاری جلسات مختلف با وزرا برای حل مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در همین رابطه چندین جلسه با وزرای مربوطه تشکیل شد تا معلوم شود گرانی گندم و شیر و مرغ و همچنین گرانی ارز به چه علت بوده است. جلسات غیرعلنی چند ساعتهای هم در این رابطه گذاشته شد. کمیسیونها هم جلساتی برگزار کردند و طرحی هم برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق بخشی به تولیدات کشور آماده شده که احتمالا به زودی در دستور کار مجلس قرار میگیرد. کمیسیون کشاورزی نیز طرحی برای منابع طبیعی آماده کرده که در حال بررسی است.
لاریجانی در ادامه اضافه کرد: اینها اولویتهایی است که در مجلس دنبال میشود؛ گاهی هم دوستان لازم میدانند سوال و استیضاح کنند که اگر راه دیگری نباشد جزو وظایف و حقوق آنهاست. چند قانون هم در مجلس در همین راستا تصویب شده که تاثیر زیادی در ایجاد آرامش در فضای اقتصادی داشته است.
وی در ادامه به تاثیر طرح توقف اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانهها در مجلس نهم اشاره کرد و گفت: ما دولت را از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی منع کردیم؛ زیرا در شرایط گرانی مصلحت نمیدانیم که حاملهای انرژی چند برابر شود؛ لذا تنفسی دادیم که امسال قیمتها افزایش نیابد. مجلس همچنین قانون دیگری وضع کرد که اگر ارز را به قیمت دیگری فروختند منابع باید صرف کسری بودجه شود.
رئیس مجلس در ادامه به جلسات مختلف دولت و مجلس را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت و مجلس جلسات متعددی داشتند که قیمت ارزی که به تولید داده میشود از آرامش نسبی برخوردار شود. در همین زمینه تشکیل اتاق مبادلات ارزی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد غیر از وجود ارزی که برای خرید کالاهای اساسی اختصاص مییابد مابقی از ارز مبادلات استفاده کنند تا آرامش به بازار ارز بازگردد.
وی همچنین گفت: در مورد صندوق توسعه ملی نیز قانونی مصوب شد و مقرر شد 10 درصد از منابع این صندوق برای صنعت و 10 درصد برای کشاورزی استفاده شود؛ لذا توجه مجلس بیشتر به این امور بوده و کمتر موارد و قوانینی خارج از حوزه مسائل اقتصادی در دستور کار مجلس قرار گرفته است که یکی از آنها قانون انتخابات است. اما مابقی آنچه مجلس درگیرش بود مسایل اقتصادی و روانسازی تولید بود.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خانه ملت در خصوص اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران نیز تصریح کرد: اگر آنها در بیانشان پیگیر هدف باشند میتوانند موضوع را در 1+5 دنبال کنند؛ اگر آنها صداقت دارند مسیر مذاکرات 1+5 باز است و جمهوری اسلامی هم پیشنهاد خوبی در این گروه ارائه کرده که متاسفانه آنها موضوع را به نحو درستی پیگیری نکردند و به سمت تحریمهای دیگری رفتند، اما آنها میتوانند در مذاکرات آینده با پیشنهادات خودشان مسیر را عوض کنند.
در ادامه نشست خبری رئیس مجلس، خبرنگار خبرگزاری فارس از وی پرسید که با توجه به انتقادات موجود به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مجلس چه اصراری دارد که این قانون به این نحو اصلاح شود؟ چرا این اصلاح در مجلس هشتم انجام نشده است؟ که لاریجانی پاسخ داد: اگر دقت کرده باشید بیشتر مناقشات حول ماده 35 قانون انتخابات بود که روشی برای تشخیص صلاحیت کاندیداها مشخص کرده بود. شورای نگهبان ضمن این که میگوید مفاد این بخش خوب است، اما معتقد است چون خلاف قانون اساسی است جایگاه تصمیمگیری در مورد آن مجلس نیست. ما هم شورای نگهبان را مرجع تشخیص خلاف قانون اساسی بودن میدانیم.
وی تصریح کرد: محور اصلی مخالف شورای نگهبان این است که هرچند مفاد این طرح مطلوب است اما خلاف قانون اساسی است، لذا ما به نظر شورای نگهبان احترام میگذاریم. اگر نمایندگان در جریان بررسی این ماده اخطار بدهند که خلاف قانون اساسی است من به عنوان رئیس مجلس چون قائل به نظر شورای نگهبان هستم آن را به رای میگذارم و در صورت رای نمایندگان این ماده حذف خواهد شد.
رئیس مجلس یادآور شد: حدس من این است که نمایندگان علاقمند نیستند قانونی خلاف قانون اساسی تصویب کنند؛ البته ممکن است ما قانون تصویب کنیم که تشخیصمان این نباشد که خلاف قانون اساسی است، اما شورای نگهبان آن را خلاف بداند.
قائل به این نیستیم که اصلاح قانون انتخابات به مجمع تشخیص برود
لاریجانی در واکنش به سوال دیگری مبنی بر این که مجلس در این رابطه به مجمع تشخیص مصلحت نظام امید بسته است گفت: من معتقدم حرفهایی که در بیرون زده شده با سوء تفاهم بوده است، تحلیلهایی مطرح میکنند یا این موضوع را به مجمع تشخیص وصل میکنند؛ در حالی که چنین چیزی نیست و ما قائل به این نیستیم که اصلاح قانون انتخابات به مجمع تشخیص برود. به نظر شورای نگهبان احترام میگذاریم و آن را قبول داریم.
وی همچنین گفت: ما در مجلس هشتم هم برای احزاب، شوراها و مجلس قوانینی تدوین کردیم، اما به آخر کار مجلس نرسید در مجلس نهم هم از تجربه مجلس هشتم استفاده میشود و برخی قوانین در امتداد پیگیریهای مجلس هشتم مورد بررسی قرار میگیرد.
رئیس مجلس گفت: اگر مفاد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را ببینید، غیر از ماده 35 که در مورد صلاحیت کاندیداهاست و احتمالا نمایندگان با نظر شورای نگهبان هماهنگی میکنند و این قصه خاتمه پیدا میکند، بقیه مفادش اعتلابخش است و مشکل ندارد.
افراد مطرح در انتخابات دیدارهایی با بنده داشتهاند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با هیچ کسی هیچ صحبتی برای حضور در انتخابات ریاستجمهوری یا متقاعد کردن آنان نداشتهام.
علی لاریجانی در نشست خبری خود با خبرنگاران با بیان اینکه با هیچ کس دیدار انتخاباتی نداشتم، گفت: افراد مطرح با بنده ملاقاتهایی داشتهاند چرا که این افراد از دوستان قدیمی بنده هستند.
نماینده مردم قم در پاسخ به این پرسش که آیا کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری میشوید یا خیر؟ گفت: بنده نظرم را در این باره قبلا گفتهام. معتقدم نیروهای کارآمد باید مجتمع شوند و فضای کشور باید از حاشیه به متن بیاید به عبارت دیگر نیروهای توانمند باید برای حل مشکلات کشور وارد صحنهی انتخابات شوند.
وی با اشاره به سخنان خبرنگار سوالکننده گفت: آنچه که درباره انتخابات بیان کردید در اظهارات سخنگوی شورا هم آمده است، همه علاقهمند به حضور جریانهای مختلف هستند و بنا بر حذف برخی جریانهای سیاسی نیست ولی همه باید چارچوبهای قانونی را بپذیرند و قانون، شورای نگهبان را مسئول میداند.
لاریجانی تصریح کرد: هر کس میخواهد وارد صحنه انتخابات شود باید بداند که برای ریاست قوه مجریه وارد شده است و امور و مسائلی را مطرح کند که مربوط به این قوه است اما اینکه قانون اساسی اشکال دارد باید با نظر موافق مردم اصلاح شود ولی قانون اساسی فعلی ظرفیتهای خوبی برای اداره کشور دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا پس از سفر به ترکیه، راهحلی برای بحران سوریه یافتید؟ پاسخ داد: بنده در سفر به ترکیه شرایط را از نزدیک مشاهده کردم و بیشتر مطمئن شدم که مساله سوریه، مساله سیاسی است و با ارسال سلاح به این کشور نمیتوان صحنه سوریه را تغییر داد.
وی افزود: نتیجه ارسال سلاح به سوریه، کشتار بیشتر مردم این کشور است. در گفتوگوهای مسئولان سوری، عزم آنان را برای راهحلهای سیاسی یافتم، در این صورت دموکراسی در سوریه قوی میشود.
لاریجانی تصریح کرد: ارزیابیام این است که همه افرادی که به مساله سوریه توجه دارند و در عین حال راستگو هستند باید توجه کنند شرایط میدانی این کشور ثابت میکند از طریق ارسال سلاح به این کشور معضل سوریه حل نمیشود.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: به روسای سوری نیز همین موضوع را انتقال دادهایم و آنان از اراده خود در این جهت سخن گفتند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فاز دوم هدفمندسازی یارانهها از طریق بودجه سال آینده در سال 1392 اجرایی خواهد شد؟ گفت: بعید میدانم سال آینده سال مناسبی برای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانهها باشد. البته نمیتوانم نظر قطعی بدهم ولی با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاستجمهوری در ابتدای سال آینده و طبیعتا صرف زمانی شش ماهه برای انتخاب اعضای کابینه، زمان زیادی صرف ساماندهی مدیریتی در دولت میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال بررسی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانهها در مجلس را منوط به سبک و سنگین کردن این موضوع دانست.
وقت کشور را برای امور توهمی نگیریم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نباید وقت کشور را صرف امور توهمی کرد.
علی لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگاری که مطرح کرد سخنگوی شورای نگهبان از مخالفت شورا با طرح اصلاح قانون انتخابات در برخی مواد جنجالی خبر داده بود و نیز در مورد مباحثی که در خصوص کمیته ملی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت بحث شده است گفت: مشکلی در کشور وجود دارد و آن اینست که ما در تحلیل مسائل با پیچیدگیهای مواجه هستیم، در واقع موضوعاتی که ربطی به هم ندارند را به یکدیگر متصل کرده و سپس وقت کشور را برای چیزهایی میگیرم که بیشتر جنبه توهمی دارد.
لاریجانی خاطر نشان کرد: سالها است که درکشور مسائل را اینگونه به هم میریزند، بنابراین کمیتهای که از آن نام برده شد ربطی به این طرح ندارد و ساختار آن متفاوت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات است با طرح سوالی مبنی بر اینکه مگر اکنون در شهرها معتمدین محل انتخابات را برگزار نمیکنند، گفت: در آن طرحها فرماندار با نظر هیات نظارت 30 نفر از معتمدین را انتخاب و بعد از آن 30 نفر 9 نفر را برای انتخابات محل تعیین میکند.
لاریجانی افزود: همچنین در هیات اجرایی نیز وزیر کشور پس از کسب نظر دادستان کل با تایید هیات مرکزی انتخابات 30 نفر را انتخاب کرده که آن 30 نفر از میان خود هفت نفر را انتخاب میکنند و نهایتا انتخابات زیر نظر هیات اجرایی برگزار میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا از معتمدین محل نگران هستید، اینها معتمدینی هستند که با پیشنهاد وزیر کشور تعیین و انتخابات را برگزار میکنند.
لاریجانی تاکید کرد: وزارت کشور انتخابات را برگزار میکند و این موضوعی که در سوال مطرح شده ربطی به کمیته ملی انتخابات ندارد، اینها همین معتمدین محل هستند که وزارت کشور تعیین میکند چرا این موضوعات را به هم متصل میکنید.
رئیس قوه مقننه افزود: سخنگوی شورای نگهبان نیز مشاور من است و نظر خود را نیز به من داده که همان در مورد ماده 35 است و تا آنجایی هم که با اعضای شورا صحبت کردهام، قانون اساسی این موضوع را بر عهده مجلس گذاشته است.
وی ادامه داد: آن بخشی که نظر شورا است مجلس نباید دخالت کند، ما آن را قبول داریم بنابراین اینقدر نگرانی ندارد و مصلحت کشور این است که فضای معقولتری در این زمینه به وجود آید.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد سفر وی به ترکیه و صحبتی که لاریجانی به مسئولان ترک در مورد موشکها در مرز سوریه داشته است، گفت:
موشکهایی که در مرز سوریه واقع شده بود به این معنا بود که ناتو میخواهد به منطقه ورود پیدا کند، لذا این مساله را روشن بیان کردیم چرا که معتقدیم ورود ناتو به مناقشات منطقهای، آتشافروزی را به وجود میآورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معارضینی که با کشتار در سوریه میخواهند اصلاح صورت نگیرد، باید مذاکراتی با دولت این کشور برای اصلاحات درونی در سوریه انجام دهند و معتقدیم که با این کارها وحدت درونی در سوریه ایجاد میشود.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد مذاکراتی که مجلس با دولت در مورد اجرای مصوبات و مشکلات گرانی و تورم در کشورداشته، اظهار کرد: اگر نگاه واقعبینانهای در کشور داشته باشیم با توجه به شرایط فعلی، مسائل اقتصادی با محوریت گرانی و اشتغال باید مورد توجه قرار گیرد و دغدغهی اصلی نیز همین موضوع است.
لاریجانی تاکید کرد: بهترین راه این است که اصحاب رسانه نیز که دغدغه مردم را دارند و به بهبود مسائل کشور میاندیشند از وحدت ملی تحلیل داشته باشند تا فضای بازتری برای رونق تولید در کشور به وجود آید.
رئیس مجلس یادآور شد: مجلس جلساتی داشته و پیگیریهای لازم را نیز انجام داده است،امیدواریم که تمام ذهنها متمرکز شود و وقت مسئولین صرف مسائل اصلی کشور شود.
بنا ندارم به صحبتهای رئیسجمهور پاسخ دهم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنایی برای پاسخگویی به اظهارات روز گذشته رییسجمهور ندارم، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر وحدت بین قوا، بنا ندارم که فعلا به اظهارنظرهای رییسجمهور پاسخ بدهم، میتوان در زمان دیگری پاسخ مطالب مطرح شده را داد.
در ادامه نشست خبری رئیس قوه مقننه، خبرنگار تلویزیون عراق از لاریجانی پرسید مقام معظم رهبری بارها روسای قوای سهگانه را به وحدت هر چه بیشتر دعوت کرده است البته علیرغم رهنمودهای رهبری، اظهاراتی از طرف روسای سه قوه مطرح میشود که نمونه بارز آن صحبتهای روز گذشته رئیسجمهور است که دوباره مطالبی را علیه مجلس مطرح نمود، احساس میشود این صحبتها همچون دانههای تسبیح است که یکی یکی بیرون میآید و وحدت و انسجام را به هم میزند به نظر شما ما به عنوان اصحاب رسانه با این اظهارات که بوی تفرقه و اختلاف میدهد باید چه کنیم؟
لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند بسیار خیرخواهانه برای ملت و کشور بود، اینکه در شرایط فعلی مسئولان قوا مطالبی را نگویند که بوی تفرقه بدهد و مشکلات ایجاد کند، حرف درستی است البته این به معنای انجام ندادن وظایف نیست.
وی ادامه داد: بنده در این نشست خبری گفتم که در مورد مطالب روز گذشته رییسجمهور پاسخ نمیدهم، این رویکرد نیز با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری است که پاسخ دادن را به مصلحت نمیدانم البته میتوان در زمان دیگری پاسخهای ایشان را داد ولی اکنون بنایی در پاسخگوی ندارم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به اصحاب رسانه گفت: از شما درخواست میکنم که کمک کنید تا فضا ملتهب نشود، چراکه نظرات رهبری واجبالاطاعه خیرخواهانه است، در این بین حداقل ما فکر میکنیم که مجلس تبعیت خود را از رهنمودهای مقام معظم رهبری انجام داده است، رسانهها نیز کمک کنند که اگر مسائلی مطرح میشود تبدیل به ماجراجویی در کشور نشود.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه سحر در مورد روابط پارلمانی ایران و جمهوری آذربایجان، اظهار کرد: روابط ما با کشورهای همسایه نسبتا خوب است گاهی ممکن است اختلافنظر داشته باشیم ولی با این وجود باز هم روابط جمهوری اسلامی با همسایگان خوب است، اگر اشکالی وجود داشته باشد نیز آن را از طریق روابط دیپلماتیک برطرف میکنیم.
خبرنگار شبکه العالم از لاریجانی پرسید که موضع شما در مورد گروههای معارض سوری چیست، با توجه به اینکه هر روز شدت گرفتن بحران در سوریه هستیم و شما نیز رابطه خوبی با دولتمردان سوریه دارید؟
رئیس قوه مقننه پاسخ داد که دولت سوریه این نظر را قبول دارد که اگر رفتار معارضان تغییر پیدا کند و به سمت گفتوگو برود، راهحلهای سیاسی برای اصلاحات نیز کمککننده خواهد بود، در این شرایط جمهوری اسلامی همواره طرفین را دعوت به مذاکرات سازنده میکند.
آخرین سوال نشست خبری امروز لاریجانی را خبرنگار ایلنا از رئیس مجلس پرسید مبنی بر اینکه چندی پیش آقای احمدینژاد سمتی را به ملکزاده در وزارت امور خارجه داد که با تدبیر رهبری برکنار شد اما الان ایشان به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی منصوب شدهاند، آیا فکر نمیکنید که این موضوع خلاف نظر رهبری است و مجلس نمیخواهد در این رابطه ورود پیدا کند؟
لاریجانی در پاسخ گفت: از شما خواهش کردم که راجع به این مساله کمتر سوال کنید چون بنایی برای ورود ندارم. بهتر است خود آقایان در این رابطه پاسخ دهند. به نظر من مسائل مهمتری در کشور وجود دارد که میتوان در این رابطه اظهارنظر کرد.