گروه بین‌الملل: درحالی‌که کشورهای غربی اکنون به‌صورت رسمی کمک مالی و تسلیحاتی خود به شورشیان سوریه را تأیید می‌کنند، تلاش‌ها به‌ویژه از سوی واشنگتن و لندن برای تکرار سناریوی 9 سال قبل عراق در سوریه این‌بار با تکیه بر ادعای تسلیحات شیمیایی وارد مرحله جدیدی شده است.

درحالی‌که ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اذعان کرده که افکارعمومی به‌خاطر رسوایی عراق به این ادعا با شک و تردید نگاه می‌کند. مقام‌های ارشد ارتش آمریکا بار دیگر با اعلام احتمال استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی اعلام کردند که واشنگتن‌ گزینه‌های ممکن برای حمله به این کشور را بررسی می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام‌ارشد نظامی آمریکا با ادعای اینکه اطلاعاتی از انتقال و آماده شدن بمب‌های گاز اعصاب در پایگاه‌های نظامی وجود دارد اعلام کرده که ارتش این کشور نقشه‌های خود را برای حمله پیش‌دستانه احتمالی به سوریه آماده کرده است. جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم در پاسخ به سؤال‌های خبرنگاران درباره طرح‌های حمله نظامی گفت: ما برای طیف وسیعی از اتفاق‌ها و طرح‌های احتمالی آماده شده‌ایم. درحالی‌که مقام‌های ناتو در حال تدارک استقرار موشک‌های پاتریوت در منطقه مرزی ترکیه با سوریه هستند شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از منابع دولتی این کشور گزارش داده که آمریکا تجهیزات و تسلیحات لازم را برای حمله به سوریه با دستور اوباما آماده کرده است.

برخی منابع نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که در میان طرح‌های مختلف نقشه اشغال کامل سوریه هم یکی از گزینه‌ها به‌حساب می‌آید. اوباما هفته گذشته با ادعای احتمال استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی اعلام کرد که این مسئله پیامدهای جدی برای دولت بشار اسد به‌دنبال خواهد داشت. این در حالی است که بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که مدرکی درباره احتمال استفاده سوریه از این تسلیحات وجود ندارد. فیصل المقداد، معاون وزیر امورخارجه سوریه هم دلیل ابراز نگرانی آمریکا را فراهم کردن زمینه برای عملیات نظامی علیه سوریه خواند.
اذعان به بی‌اعتمادی افکارعمومی

ویلیام هیگ، وزیر امورخارجه انگلیس روز گذشته مدعی شد که لندن و واشنگتن اسنادی از منابع اطلاعاتی خود در دست دارند که آماده شدن سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی را نشان می‌دهد. وزیر امورخارجه انگلیس که در کنفرانسی امنیتی در بحرین صحبت می‌کرد با وجود این اذعان کرد که افکارعمومی جهان با رسوایی عدم وجود تسلیحات کشتارجمعی در عراق به این ادعا با شک و تردید نگاه می‌کند. ادعای آمریکا و انگلیس درباره وجود تسلیحات کشتارجمعی در عراق و خطر آن برای منطقه و جهان کلید حمله به عراق را در مارس ‎۲۰۰۳‎ زد؛ ادعایی که پس از حمله و ورود نظامیان غربی به این کشور مشخص شد کاملاً بی‌پایه و اساس بوده است. تونی بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس در زمان حمله نظامی به عراق هنوز هم به‌خاطر این رسوایی و دروغ، در برابر کمیته تحقیق انگلیس درباره این جنگ در حال جواب پس دادن است.

تأیید کمک مالی فرانسه به شورشیان

درحالی‌که گزارش‌ها از گسترش درگیری‌ در اطراف دمشق خبر می‌دهد دولت فرانسه کمک‌های خود را به شورشیان سوریه تأیید کرد. به گزارش گاردین، در یک‌ماه گذشته مبالغ زیادی توسط نمایندگان دولت فرانسه از طریق مرز ترکیه در اختیار مخالفان دولت بشار اسد قرار گرفته است. منابع دیپلماتیک فرانسه اعلام کردند، این مبالغ برای خرید تسلیحات و تأمین مالی مخالفان به فرماندهان آنها تحویل داده شده است.

این در حالی است که مخالفان اعلام کرده‌اند که فرودگاه دمشق و چند فرودگاه نظامی دیگر در سوریه را به محاصره خود درآورده‌اند و عبورومرور به این فرودگاه‌ها را تحت کنترل کامل دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ارتش سوریه در حال آماده شدن برای انجام یک عملیات گسترده در اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق است و قصد دارد جاده این فرودگاه را که در 20‎کیلومتری دمشق احداث شده به‌طور کامل از وجود مخالفان مسلح پاک کند.

کد خبر 193718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز