گروه اجتماعی: طرح استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش با امضای 20نماینده تهیه شده که احتمالا امروز در مجلس اعلام وصول می‌شود.

استیضاح

رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس با اعلام این خبر گفت: یکی از علل تهیه این استیضاح‌ بروز حوادث تلخ برای دانش‌آموزان و معلمان است.جبار کوچکی‌نژاد افزود: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در بندهای مختلف دیگری ‌ از ‌ جمله‌ اجرای ناموفق نظام 3-3-6، حوادث ناگوار برای دانش‌آموزان و معلمان، حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد، فوت دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور، هزینه‌شدن سرانه مدارس در محل‌های دیگر، ترجیح دادن هزینه‌های غیرضروری به ضروری، ضعیف کردن مدارس دولتی، گسترش مدارس هیأت امنایی، گسترش بدون ضابطه مدارس استعدادهای درخشان و. . . آماده شده است.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: قرار است طرح استیضاح پس از اعلام وصول هفته آینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود.

استیضاح از گذشته مطرح بود

یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره به همشهری گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از گذشته در مجلس مطرح بوده و ارتباط زیادی به بحث حادثه آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌‌آباد ندارد. ‌البته این آتش‌سوزی منجر به تسریع در استیضاح و ترغیب و همراهی بیشتر نمایندگان به این کار شده است.عبدالوحید فیاضی اظهار کرد: موضوعات مطرح شده در طرح استیضاح بیشتر مربوط به حوزه‌های حرفه‌ای و تخصصی آموزش و پرورش است و موضوعاتی مانند سیاستگذاری در آموزش و پرورش، ‌وضعیت مالی و نقش برنامه‌ریزی و بودجه است.

نماینده مردم نور و محمود‌آباد در مجلس افزود: اولویت‌های برنامه‌ای در آموزش و پرورش رعایت نمی‌شود که این امر منجر به حوادثی مانند دبستان روستای شین‌آباد پیرانشهر می‌شود.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه اولویت‌ها در بودجه رعایت نمی‌شود گفت: برای مثال اعتبار به استانداردسازی و بهینه‌سازی سامانه گرمایشی مدارس اختصاص نمی‌یابد و به جای آن به مسائل دیگری مانند ساخت استخر تخصیص داده می‌شود.

فیاضی موضوع بعدی را توسعه هنرستان‌ها بیان کرد و افزود: هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش تنها به‌صورت کمی توسعه یافته‌اند و از لحاظ تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای این هنرجویان هیچ اقدامی نشده است.وی با اشاره به اینکه بسیاری از هنرستان‌ها همانند دبیرستان‌ها شده‌اند گفت: چون بسیاری از هنرستان‌ها از امکانات اولیه نیز برخوردار نیستند هنرآموزان تنها به ارائه دروس تئوری می‌پردازند در نتیجه فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها در حد انتظار جامعه نیستند و حتی کارگاه ندیده‌اند.عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: آموزش‌هایی که هم‌اکنون در هنرستان‌ها ارائه می‌شود کیفی نیستند و بیشتر برای افزایش آمار ورودی به رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار ودانش است.

وی یکی دیگر از بندهای طرح استیضاح را اجرای شتابزده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: سند در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده اما بستر مناسب برای اجرای آن فراهم نشده است و بسیار شتابزده عمل شده که نتیجه آن اکنون کاملا ملموس است.به گفته فیاضی در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی اشکالات به وضوح نمایان است، این موضوع در پایه‌ دوم و ششم ابتدایی بیشتر نمایان است و مشاهده می‌شود که معلمان با مشکلاتی روبه‌رو هستند، محتوای آموزشی غنی نیست و نشأت گرفته از سند برنامه درس ملی نیست.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: بارها وزیر آموزش و پرورش در جلسات کمیسیون آموزش شرکت کرده اما به‌نظرات کارشناسی مطرح شده در کمیسیون توجه و اعتنایی نمی‌کند و حتی از نظرات کارشناسی مدیران آموزش و پرورش هم استفاده نمی‌کند و تنها به آنچه خود درست می‌داند عمل می‌کند.فیاضی تأکید کرد:‌ ما به‌دنبال نمایندگانی هستیم که در کار خود ثابت قدم باشند تا بتوانیم با استیضاح، امور را در وزارت آموزش و پرورش اصلاح کنیم.

کد خبر 194083
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز