همشهری آنلاین: معاون نخست وزیر ترکیه گفت: انتشار گزارش پزشکی قانونی ترکیه مبنی بر وجود سم در جسد تورگوت اوزال رییس جمهوری اسبق ترکیه شبهات درمورد مرگ وی را رفع نکرده است.

به گزارش ایرنا، پزشکی قانونی ترکیه در پی تحقیقات و آزمایش های لازم بر روی جسد تورگوت اوزال رییس جمهوری فقید ترکیه که 19 سال پیش بطرز مرموزی درگذشت،اعلام کرد: آثار سم در جسد اوزال مشخص شده است ولی معلوم نیست، مرگ وی ناشی از مسمومیت بوده یا نه.

بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه روزچهارشنبه درگفت وگو با خبرنگاران گفت: از زمان مرگ ˈاوزال ˈ درمورد درگذشت وی شبهاتی وجود داشت و امروز نیز این شبهات ادامه دارد.

بوزداغ با اشاره به انتشار گزارش پزشکی قانونی در این باره گفت: این گزارش موجب طرح سووالهای بیشتری شده است. اگر در جسد اوزال سم مشاهده شده این سم از کجا آمده است؟

وی گفت:دراین گزارش به وجود سم در جسد اوزال اشاره شده ولی اعلام شده که وی مسموم نشده است و این مساله نیز سووالهایی را در پی دارد.

معاون نخست وزیر ترکیه در پاسخ به سووالی پیرامون ادامه تحقیقات در مورد نحوه مرگ مرحوم اوزال گفت: تحقیقات ادامه دارد و نتیجه آن بزودی اعلام خواهد شد.

نبش قبر تورگوت اوزال هشتمین رییس جمهوری ترکیه به دنبال ادعاهای جدی در خصوص مرگ مشکوک وی، بعداز 19 سال دوم اکتبر گذشته صورت گرفت و پزشکی قانونی تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرد.

نبش قبر اوزال به دنبال احاله تحقیقاتی به دستورˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه به اداره کل بازرسی ریاست جمهوری درخصوص بررسی ادعاهای مرگ مشکوک وی و درخواست این اداره برای نبش قبر او،صورت گرفت.

ادعاهای مختلفی در خصوص مرگ مشکوک اوزال به عنوان رهبری که ترکیه را متحول کرد، مطرح است.

اوزال به عنوان معمار گذر ترکیه از اقتصاد نیمه دولتی به اقتصاد آزاد به دنبال کودتای 1980 میلادی در انتخابات عمومی سال 1983 با تشکیل حزب ˈمام میهنˈ زمام امور را در دست گرفت و درسال 1993 میلادی به طور مشکوکی درگذشت.

گمانه زنی ها حاکی از آن است که او به خاطر تلاش برای حل مسالمت آمیز مساله کردها در ترکیه به عنوان یکی از مهمترین مسائل ریشه ای ترکیه کشته شد.

براساس این گمانه زنی،اوزال در ماه های پایان قدرت به شکل محرمانه هیاتی مرکب از ˈاحمد ترکˈ نماینده کنونی ماردین، ˈسری ساککˈ نماینده کنونی موش و ˈخطیب دجلهˈ سیاستمدار زندانی را به منظور میانجیگری به سوریه و نزدˈعبدالله اوجالانˈ رهبر ˈپ.ک.کˈ فرستاد تا این مساله را حل و فصل کند.

برخی از کارشناسان بر این باورندکه به دنبال این اقدام،شبکه مخوف موسوم به ˈارگنه کنˈ به منظور تداوم درگیری ˈپ.ک.کˈ و نیروهای مسلح ترکیه، تورگوت اوزال را با شیوه مرگ تدریجی از صحنه سیاسی ترکیه حذف کرد.

اداره پزشکی قانونی ترکیه پیش از این از وجود چهارسم مختلف در بقایای جسد تورگوت اوزال رییس جمهوری اسبق این کشور خبر داده بود.

تحقیقات و آزمایش های پزشکی قانونی ترکیه ، بر روی بقایای جسد تورگوت اوزال رییس جمهوری اسبق این کشور،نشان داد که چهار سم مختلف در بدن وی وجود دارد که احتمالا او مسموم شده بود.

کد خبر 194192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز