به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، جبار کوچکی نژاد عمده ترین محور استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مربوط به حوادث اخیری که در مدارس، برای دانش آموزان و فرهنگیان افتاده است، عنوان کرد.
وی گفت: آتشسوزی مدرسهای در پیرانشهر و فوت یک دانش آموز و سوختگی 28 دانش آموز دیگر، تصادف مینی بوس حامل معلمان و فرهنگیان در جاده لردگان و کشته شدن 2 نفر، واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان بروجنی و کشته شدن حدود 28 دانش آموز در سال گذشته، وضعیت نامعلوم استخدام معلمان حقالتدریسی، اجرای عجولانه طرح 3-3-6، نابسامانیهای موجود در آموزش وپرورش، کمبود معلم دوره ابتدایی و مازاد آنان در مقطع راهنمایی از مهمترین دلایل این استیضاح است.
کوچکی نژاد افزود: تغییر ساختار آموزشی در محیط های آموزشی، ورود نیروی انسانی بدون ضوابط به آموزش و پرورش و درنظر گرفتن رابطه در این زمینه را از دیگر محورهای استیضاح خواند.
نماینده رشت تصریح کرد: ضعیف کردن معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش، ضعیف کردن مدارس غیردولتی و توقیت مدارس هیات امنایی و ... را از دیگر محورهای استیضاح حاج بابایی دانست.
وی خود و موسی الرضا ثروتی، نماینده بجنورد را به عنوان طراحان اصلی استیضاح حاج بابایی معرفی کرد.
به گزارش مهر، اسامی برخی دیگر از امضاء کنندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
محمود نگهبان سلامی، نماینده خواف و رشتخوار، مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود،عبدالوحید فیاضی، نماینده نور و محمودآباد، عبد الکریم حسین زاده، نماینده نقده و اشنویه، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر .
محور بازخواست از وزیر درطرح استیضاح حاجی بابایی
طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 10 محور در خصوص مسائل ومشکلات موجود در آموزش و پرورش توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تهیه شد.
به گزارش مهر متن طرح استیضاح حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش که هم اکنون حدود 25 امضا دارد به این شرح است:
جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
در راستای اصل 89 قانون اساسی و ماده 219 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به استناد موارد ذیل تقاضای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جناب آقای حاجی بابایی را داریم.
خواهشمند هستند بنا به ماده 220 آئین نامه داخلی مجلس اقدام مساعد مبذول فرمائید.
1- مغایرت عملکرد با برنامه پیشنهادی به مجلس در زمان رای اعتماد
2- عدم بکارگیری معلمان با تخصص مناسب برای تدریس و افت تحصیلی دانش آموزان
3- عدم تعامل مدیران کل برای حل مشکلات فرهنگی و آموزشی مناطق
4- اجرای نامناسب سیاست های آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف
5- تغییر برنامه زمانی آموزشی قبل از تصویب مراجع قانونی
6- ایجاد نارضایتی بین معلمان نهضت سواد آموزشی و معلمان خرید خدمات آموزشی و مربیان بهداشت مدارس و معلمان قرآن و معلمان پیش دبستانی و ... که موجب تجمع مکرر جلوی مجلس شورای اسلامی گردیده و در کیفیت آموزشی تاثیر منفی گذاشته است
7- جذب 20 هزار معلم قرآن و نیروی خدماتی خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه، بدون آگهی عمومی و امتحان هماهنگ که موجب شکایت فراوان شده است
8- بی انضباطی مالی در تصمیمات و بخشنامه های صادره که موجب کسری بودجه و پرداختی خارج از قانون و نارضایتی جامعه فرهنگیان را به وجود آورده است
9- اجرای تغییر بنیادین نظام آموزشی قبل از تصویب زیرنظام های آموزشی
10- تغییر برخی از سازمان های زیر مجموعه آموزش و پرورش بدون اجرای مراحل قانونی