گروه بین‌الملل: فاروق‌الشرع، معاون رئیس‌جمهور سوریه که ماه‌ها محور شایعه‌سازی‌های مختلف درباره فرار از کشور و پیوستن به مخالفان بشار اسد بوده است، در گفت‌وگویی کم‌سابقه با رد این خبرها اعلام کردکه جنگ در این کشور نتیجه ندارد و توافقی تاریخی برای پایان بحران ‎۲۱‎ماهه سوریه لازم است.

سوریه

فاروق‌الشرع که به‌عنوان یکی از ارشد‌ترین مقام‌های سوریه، در دو سال گذشته به ندرت با رسانه‌ها صحبت کرده است در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان درباره تحولات این کشور گفت: راه‌حل برای پایان این بحران باید توسط خود سوری‌ها باشد اما طی یک توافق تاریخی شامل کشورهای مهم منطقه و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

وی تأکید کرد که این راه‌حل و توافق باید شامل توقف تمامی خشونت‌ها و تشکیل دولت وحدت ملی با قدرت گسترده باشد. معاون رئیس‌جمهور سوریه در این گفت‌وگو همچنین با تأکید بر اینکه اوضاع در سوریه رو به وخامت است گفت: هر روز که می‌گذرد راه‌حل‌های سیاسی و نظامی دورتر می‌شوند و ما باید در موضع دفاع از موجودیت سوریه و نه موجودیت فرد یا رژیمی باشیم. فاروق‌الشرع که سابقه ‎۳۰‎ سال فعالیت در پست‌های مهم دولت سوریه را دارد همچنین تأکید کرد:

شاخه‌های مختلف مخالفان نظام چه مخالفان مسلح، غیرمسلح و چه آنهایی که با کشورهای خارجی در ارتباط هستند نمی‌توانند ادعا کنند که تنها نماینده قانونی مردم سوریه‌اند. همانطور که حکومت با تکیه بر ارتش و احزاب متحد آن به رهبری حزب بعث بدون یافتن شرکای جدید نمی‌تواند به تغییرات دست‌پیدا کند. وی همچنین با اشاره به اینکه درگیری‌های ‎۲۱‎ماهه، بی‌نتیجه بودن رویارویی نظامی در این کشور را ثابت کرده گفت:

مجموع نیروهای مخالف نمی‌توانند پایان جنگ را رقم بزنند همانطور که نیروهای امنیتی و ارتش که در حال نبرد هستند نمی‌توانند به یک پایان قطعی در این جنگ برسند. در‌ماه آگوست شایعه فرار فاروق‌الشرع که یکی از مهره‌های مهم و سنی‌مذهب در دولت سوریه به‌حساب می‌آید به اردن، منتشر شد اما مدت کوتاهی بعد فیلم‌هایی از وی منتشر شد که اشتباه بودن خبرها در این رابطه و ادامه فعالیت وی را در حکومت بشاراسد مشخص می‌کرد.

در‌ماه اکتبر، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پیشنهاد داد که وی ریاست یک دولت انتقالی در سوریه را برای حل و فصل بحران در این کشور بر عهده بگیرد؛ مسئله‌ای که در آن زمان از سوی مقام‌های دولت سوریه رد شد. گفت‌وگوی فاروق‌الشرع در حالی منتشر شده است که ایران هم با ارائه طرحی ‎شش‌ماده‌ای حمایت خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز، کنارگذاشته شدن سلاح‌ها از سوی شورشیان و برگزاری انتخابات در سوریه اعلام کرده است.

تأکید نخست‌وزیر سوریه بر آشتی ملی

همزمان با تأکید معاون رئیس‌جمهور سوریه بر تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور، وائل‌الحلقی، نخست‌وزیر سوریه هم اعلام کرد که دولت این کشور از همه طرح‌هایی که بتواند به بحران سوریه از طریق مذاکره ملی و شیوه‌های سیاسی مسالمت‌آمیز پایان دهد، استقبال می‌کند. وی بر لزوم احیا و تقویت نقش احزاب ملی در تحقق آشتی ملی در سوریه و بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور تأکید کرد و گفت: ما همه عزم و اراده خود را به‌کار گرفته‌ایم تا در جنگ با تروریسم و از بین بردن بقایای گروه‌های تروریستی مسلح پیروز شویم. همزمان با این مسئله بان‌ کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای بار دیگر نسبت به افزایش چشمگیر خشونت‌ها در سوریه و خطرات نگران‌کننده‌ای که غیرنظامیان را در مناطق زیر آتش تهدید می‌کند، هشدار داده است.

دعوت برای توافق سیاسی و تشکیل دولت وحدت ملی در حالی صورت می‌گیرد که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد که پایان کار نظام سوریه نزدیک است. وی با اعلام اینکه به‌زودی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برکنار می‌شود با وجود رد مقام‌های مسکو، مدعی شد که روس‌ها هم این مسئله را پیش‌بینی کرده‌اند. این در حالی است که مخالفان دولت فرانسه به‌شدت از موضع این کشور در قبال سوریه انتقاد کرده‌اند. مارین لوپن، رئیس جبهه ملی فرانسه با ابراز تعجب از موضع کشورش در به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوریه، نسبت به نتایج دخالت کشورهای غربی در سوریه هشدار داد.

کد خبر 194716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز