محمد رویانیان چهارم دی ماه در یک نشست خبری در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اظهار داشت: متوسط مصرف روزانه بنزین کشور درحال حاضر 60 میلیون لیتر و متوسط مصرف CNG نیز 18 میلیون مترمکعب در روز است. مهمترین اظهارات رویانیان به نقل از فارس در زیر آمده است:
1
|
- اگر موتور سیکلت های داخل شهرها در کشور شماره گذاری ملی نشوند، امکان حذف سهمیه سوخت آنها وجود دارد. ما از اول دی نباید به آنها سهمیه میدادیم، اما ما به آنها فرجه دادیم چنانکه هشت میلیون و 600 هزار موتور سیکلت با 7 میلیون لیتر سهمیه روزانه در کشور تردد می کنند که تنها 30 درصد آنها پلاک ملی دارند.
|
2
|
- مصرف روزانه سواریهای شخصی در کشور 21 میلیون لیتر، موتور سیکلتها هفت میلیون، آژانس ها 1.6 میلیون لیتر، مسافر برهای شخصی 520 هزار لیتر، آموزشگاه ها 230 هزار لیتر، تاکسی های شهری 3.6 میلیون لیتر، تاکسی های بین شهری 1 میلیون لیتر، وانت بارها 14 میلیون لیتر و آمبولانس ها و دستگاههای امدادی 160 هزار لیتر بنزین سهمیهای است. بقیه مصرف 10 تا 11میلیون لیتر تا حد 60 میلیون لیتر از بنزین آزاد استفاده میشود.
|
3
|
- 2 میلیارد 400 میلیون لیتر ذخیره ای 400 تومانی در کارت های سوخت وجود دارد که مصرف نمیشود.
|
4
|
- عرضه بنزین 5 هزار تومانی را کذب است و تا پایان سال در سهمیه و قمیت بنزین هیچ تغییری اتفاق نمیافتد.
|
5
|
- درباره قیمتهای سوخت در سال 92 باید بررسی کنیم و تصمیم گرفته نشده است.
|
6
|
- ما به موتور سیکلتها فرصت آخر را دادیم، چرا که در کلان شهرها بسیاری از افراد زندگی خود را از طریق موتور تامین میکنند و با پایان یافتن این فرصت احتمال حذف سهمیه موتورهای پلاک نشده زیاد است.
|
7
|
- سهیمه خودروهای جدید ساخت داخل بالای 1800 سی سی از ماه اینده حذف میشود، یعنی پس از تحویل از کارخانه به آنها سهمیهای تعلق نمیگیرد.
|
8
|
- جریمه خودروهای وارداتی بالای مصرف 6 لیتردر 100 کیلومتر را افزایش میدهیم و نصب سیستم هوشمند ایجاد تغییرات در جایگاه ها و تغییر کلاس ماشین ها در مناطق مرزی را در دستور کار داریم.
|
9
|
- خودرویی که از مرز تردد می کند با خودرویی که تنها در داخل تردد میکند، متفاوت است و ما باید آنهارا از هم جدا کرده و سهمیهای متفاوتی به آنها بدهیم.
|
10
|
- راهکار اصلی غلبه بر قاچاق یکسان سازی قیمت سوخت در دو سویه مرزهاست، اما این کار فشار بالایی روی مردم و اقتصاد ایجاد می کند.
|