سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سامسونگ اعلام کرده است که سودش در چهارماهه چهارم سال 2012 دوبرابر مدت مشابه در سال قبل از آن است و سال 2012 رکوردی برای این شرکت از لحاظ سودآوری بوده است.

samsung

به نوشته کیو زد این شرکت بزرگ تکنولوژی کره‌ای در سال 2012 به سودی 20 تریلیون وونی (18 میلیارد دلاری) دست یافته است که 8.8 تریلیون وون (8.3 میلیارد دلار آن) تنها در چهار ماهه چهارم سال به دست آمده است.

این افزایش سوددهی تا حدی به خاطر فروش بی‌سابقه تلفن‌های هوشمند پیشرفته سامسونگ است. در سال 2012 این شرکت 37 مدل تلفن هوشمند به بازار عرضه کرد و فروش پرچمدار آنها، گالاگسی S III ،به 30 میلیون دستگاه رسید.

تحلیل‌گران بازار پیش‌بینی می‌کنند که با 35 درصد افزایش فروش تلفن‌های هوشمند سامسونگ و رسیدن آن به میزان باورنکردنی 290 میلیون دستگاه (پیش‌بینی برای اپل فروش 180 میلیون دستگاه تلفن است)، قیمت سهام این شرکت در سال 2013 چهل تا پنجاه درصد افزایش پیدا کند.

حرکت سامسونگ به سمت بازار وسائل موبایل به خصوص با توجه به رکود فروش سایر محصولات الکترونیکی مصرفی آن مانند تلویزیون که با رقابت کالاهای ارزان‌تر چینی روبرو است، هوشمندانه به نظر می‌رسد.

شرکت‌های بزرگ در سرزمین اصلی چین مانند هوآوی و هیسنس - که امسال در نمایشگاه کالاهای الکترونیکی مصرفی برای نخستین بار خود را در بازار آمریکا نشان داد- در تلاشند تا سهم سامسونگ در بازار را تصاحب کنند و از تولید قراردادی کالاها به تولید کالاهای پیشرفته برند ارتقا پیدا کنند- یعنی دقیقا همان مسیری که باعث موفقیت سامسونگ شد.

البته سامسونگ تنها بر تلفن‌های موبایل متمرکز نخواهد بود. سامسونگ همچنین پیش بینی کرده است که تا سال 2015 به بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی (مانند یخچال و ماشین لباسشویی) بدل خواهد شد.

با وجود همه این موفقیت‌ها، سامسونگ هنوز سودآورترین شرکت تکنولوژی دنیا نیست. اپل در طول سال 2013 با وجود فروش تعداد کمتر تلفن همراه و نداشتن سهمی از تولید سایر فراورده‌های ساخت سامسونگ مانند تراشه و صفحه نمایش، این عنوان را حفظ خواهد کرد و سود بیشتری از سامسونگ به دست خواهد آورد.

این تفاوت در سودآوری تا حدی به این واقعیت مربوط می‌شود که سامسونگ در ابتدا با ساختن قطعه کار خود را شروع کرد و فقط بعدها بود که به فروش کالاهای برند روی آورد. گرچه فهرست متنوع تولیدات این شرکت، مانع از تاثیر زیاد موفقیت یا شکست محصول در سودآوری آن می‌شود، اما در عین حال این وضعیت به معنای آن است که سامسونگ باید با تولیدکنندگانی در سراسر سرزمین اصلی چین و تایوان در بازار گسترده و قابل‌جایگزینی کالاهای الکترونیکی رقابت کند.

این تولیدکنندگان ممکن است در نهایت سامسونگ را از عرصه رقابت خارج کنند. اما در حال حاضر سامسونگ می‌تواند ادعا کند بزرگترین شرکت تکنولوژی با تلفیق عمودی در جهان است.

سامسونگ هم حاشیه امنی برای محصولات پیشرفته مصرفی‌اش دارد و هم حجم تولیدات قطعات پایه الکترونیکی‌اش بالا است. موفقیت در فروش این طیف گسترده محصولات، دست کم در سال ،2013 ، باید ثروت این شرکت را افزایش دهد.

کد خبر 197331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز