علی شاکری: تیم ثامن‌الحجج سبزوار برای دومین سال پیاپی با سرمربیگری محسن کاوه، قهرمان لیگ برتر کشتی‌آزاد باشگاه‌های ایران شد.

تمرینات - تیم ملی کشتی آزاد

سرمربی تهرانی ثامن معتقد است که قهرمانی در فصل جاری با حضور تیم‌های بهتر از پارسال، به‌مراتب دشوارتر از دوره قبل بوده و به نوعی شکست دادن تیم مدافع عنوان قهرمانی و جلوگیری از تکرار قهرمانی‌اش، استراتژی مشترک همه تیم‌های شرکت‌کننده بوده است.

وی نبود تیمی از تهران، فشردگی مسابقات و برگزار شدن رقابت‌های مقدماتی در دو گروه را ازجمله ضعف‌های عمده دهمین لیگ کشتی‌آزاد می‌داند و برای بهره‌مندی تیم‌‌ملی از فواید لیگ، خواستار برنامه‌ریزی و زمان‌بندی بهتری از سوی مسئولان فدراسیون کشتی برای دوره‌های آینده شده است. مـاحصل گفت‌وگوی همشهری را بـا محسن‌کاوه می‌خوانید.

  • از دید محسن کاوه، قهرمانی ثامن در این دوره از مسابقات لیگ برتر کشتی‌آزاد مشکل‌تر بود یا سال پیش؟

طبیعی است که قهرمانی امسال ما به‌مراتب مشکل‌تر و سخت‌تر از فصل پیش حاصل شد. در این دوره به نوعی شکست دادن تیم ما و جلوگیری از تکرار قهرمانی استراتژی مشترک همه تیم‌ها بود؛ ضمن اینکه در این دوره تیم‌هایی به‌مراتب بهتر از دوره قبل چون فولاد‌ماهان اصفهان، پرسپولیس جویبار و داماش بابل با هدف کسب عنوان قهرمانی پا به عرصه لیگ کشتی گذاشته بودند و همین موضوع کار ما را نیز در دفاع از عنوان قهرمانی سخت‌تر از سال پیش کرده بود.

  • برخورد دو باره با غلامرضا محمدی و پرسپولیس جویبار در فینال امسال غیرمنتظره بود؟

خیلی غیرمنتظره نبود چرا که پرسپولیس با گرفتن دو کشتی‌گیر خارجی خوب در اواخر مسابقات یکی از بخت‌های راهیابی به فینال بود.

  • ولی خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که تیم پر مهره داماش بابل حریف احتمالی ثامن در دیدار نهایی شود؟

البته از حق نباید گذشت که تیم پرسپولیس در مرحله نیمه‌پایانی خیلی حساب شده ظاهر شد و عملکرد بهتری از داماش داشت. اگرچه داماشی‌ها هم از دید من تیم شایسته‌ای در این دوره بودند.

  • جای چه تیمی در جمع چهار تیم مرحله پایانی خالی بود؟

به‌نظر من تیم سایپای شمال هم استحقاق حضور در این مرحله را داشت و اگر در دور مقدماتی این تیم در گروه ما قرار نمی‌گرفت و در گروه مقابل حضور پیدا می‌کرد مطمئن باشید که یکی از دو تیم صعود‌کننده بود.

  • شما برای آنکه در این فصل دچار غافلگیری نشوید از چه زمانی به فکر برنامه‌ریزی برای دفاع از عنوان قهرمانی افتادید؟

ما از همان سال گذشته که قهرمان شدیم می‌دانستیم در این فصل کار سخت‌تری خواهیم داشت و به‌قول معروف «سیبل» بقیه تیم‌ها واقع خواهیم شد. به همین‌خاطر با قول مساعد مدیر ثامن درست بلافاصله بعد از پایان لیگ فصل قبل دست به‌کار شدیم و با تقویت کادر فنی و آنالیز کشتی‌گیران با رفع نقاط قوت و ضعف درصدد یارگیری جدید برآمدیم و جالب است بدانید جزو نخستین تیم‌هایی هم بودیم که برای حضور در مسابقات این فصل اعلام آمادگی کرده و زودتر از سایر رقبا نیز تمرینات آماده‌سازی خود‌ را شروع کردیم و نتیجه این حرکت از پیش طراحی شده هم تکرار قهرمانی سال پیش بوده است.

  • در فینال برخلاف سرمربی پرسپولیس جویبار چگونه توانستی در مقابل آن همه حاشیه‌های اتفاق افتاده خونسرد ظاهر شوی؟

البته حدس می‌زدم که با حساس‌شدن مسابقه احتمال چنین جنجال‌هایی وجود خواهد داشت اما همه سعی‌ام این بود که بحران را به‌عنوان بزرگ‌تر تیم مدیریت و کنترل کنم و مبادا کاری کنم که بعدها پشیمان شوم.

  • کشتی‌گیران خارجی لیگ امسال را در مقایسه با فصل‌های قبل چگونه دیدی؟

ما از کشتی‌گیران خارجی خودمان واقعا راضی هستیم. متأسفانه خیلی‌ها با جذب کشتی‌گیران نامدار و مدال‌آور به‌دنبال خودنمایی بودند و دیدید که این دسته از کشتی‌گیران ناآماده به‌خصوص بعد از المپیک چندان جواب ندادند. من فکر می‌کنم که تیم‌ها باید براساس نیازشان به‌دنبال کشتی‌گیران با کیفیت باشند تا کشتی‌گیران اسمی.

  • برای خیلی‌ها این سؤال وجود دارد که چگونه تقوی و رحیمی را به صادق گودرزی، نایب قهرمان المپیک ترجیح دادی؟

طبیعی بود ما باید یکی از سه نفر را کنار می‌گذاشتیم. هدف بزرگ ما هم برگرداندن دوباره مهدی تقوی به کشتی بود و خوشحالم که تقوی بعد از المپیک و آن اتفاقات تلخ دوباره در لیگ و در تیم ما احیا شد. البته گودرزی را هم به نوعی حفظ کردیم و او با وجود داشتن رضایت‌نامه و چندین پیشنهاد به‌دلیل علاقه به تیم ما حاضر به پوشیدن دو بنده تیم دیگری نشد. ما برای جذب یک 66کیلوی خوب به سراغ بسیاری از کشتی‌گیران طراز اول دنیا از ژاپن گرفته تا هند و کوبا رفتیم و هرکدام از چهره‌های شاخص این وزن یا بی‌تمرین بودند و یا اینکه به‌دلیل افزایش وزن شرایط کشتی‌گرفتن نداشتند و من باید از پژمان درستکار هم تشکر کنم که در بازگشت دوباره تقوی به‌من کمک زیادی کرد.

  • از دید شما به‌عنوان یکی از مربیان همیشه حاضر در10‌دوره اخیر لیگ کشتی، مهم‌ترین مانع در راه برگزاری منظم لیگ کشتی چیست و چرا همیشه در دقیقه 90 تیم‌ها آمادگی خود را اعلام می‌کنند؟

به‌نظر من بزرگ‌ترین ضعف لیگ کشتی بی‌ثباتی تیم‌هاست و بعد شک و تردیدهای سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این رشته تیم‌داری کنند. امسال هم همین مشکل آزار‌دهنده بود و دیر شروع شدن لیگ و بعد هم کمبود زمان که باعث فشردگی مسابقات شد و همچنین تداخل با برنامه‌های تیم ملی هم همواره صدمه جدی به لیگ در سال‌های اخیر وارد کرده است.

  • فکر نمی‌کنید برگزاری مسابقات آن هم با حضور هشت تیم در دو گروه به جای انجام مسابقات دوره‌ای فرصت ابراز وجود و شانس یکسان را از برخی تیم‌ها می‌گیرد و باعث زود بسته‌شدن پرونده مسابقاتی می‌شود که استمرار چندانی ندارد؟

بله این خود یکی از موضوعاتی است که تیم‌ها و به‌خصوص اسپانسرها به آن معترضند. طبیعی است که در یک فرصت زمانی 14هفته‌ای و در مسابقات دوره‌ای، برگزاری یک لیگ منظم، فواید زیادی برای کشتی ملی ما خواهد داشت ولی متأسفانه به‌دلیل مشکلات بسیار و بدون اینکه برنامه‌ریزان لیگ به ریکاوری کشتی‌گیران و منافع ملی کشتی بیندیشند، می‌خواهند خیلی زود با انجام رقابت‌هایی فشرده و شتابزده «سرو ته» لیگ را خیلی زود به هم وصل کنند.

  • آیا لیگ امسال پدیده‌ای هم داشت که بتواند به اردوهای تیم ملی دعوت شود؟

البته اگر لیگ درست برگزار شود از پتانسیل خوبی برای معرفی چهره‌های جدید به تیم ملی برخوردار خواهد بود اما با وجود همه عیب‌هایی که لیگ داشت ،کشتی‌گیران جوانی بودندکه جلب نظر کردند. به‌عنوان مثال احیای تقوی خود یک نمونه زنده بود یا کشتی‌گیری مانند مهران رضازاده در تیم سایپای شمال و بهنام احسانپور در تیم ما و مصطفی آقاجانی و سعید داداش‌پور و پرویز هادی حرکت روبه جلویی از خود نشان دادند. من حتی معتقدم فردین معصومی هم راندمان بالایی داشت و حیف است که او را از اردوی تیم ملی دور کنیم.

  • خیلی‌ها معتقدند حسن رحیمی بهترین کشتی‌گیر لیگ این فصل بود.

رحیمی از دید من حتی استحقاق کسب مدال در المپیک را هم داشت. او همواره برای تمامی کشتی‌هایش برنامه‌ریزی دارد و یکی از بهترین‌های امروز وزن خود در جهان هم به شمار می‌رود.

کد خبر 197623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز