یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

هادی عامل: طبیعی است که در برگزاری لیگ حالا چه می‌خواهد لیگ کشتی باشد و چه هر لیگ ورزشی دیگر مطمئنا، اهدافی مدنظر برگزار‌کنندگان است که می‌خواهند بدین وسیله به بسیاری از آنها طی یک فرایند از پیش تعریف شده در یک فصل مسابقاتی دست پیدا کنند.

هادی عامل

با این مقدمه کوتاه به سراغ ارزیابی لیگ کشتی در این فصل می‌رویم و با درنظر گرفتن تمام ویژگی‌هایی که لیگ کشتی آزاد باید داشته باشد می‌خواهیم قضاوت کنیم این لیگ تا چه اندازه در دستیابی به اهداف ترسیمی خود موفق بوده است.

1 - نخست باید بدانیم فدراسیون کشتی از برگزاری لیگ کشتی چه هدفی را دنبال می‌کند، با انجام لیگ کشتی می‌خواهد به کجا برسد و به‌دنبال چه نتیجه‌ای است. آیا در قبال این همه هزینه‌ای که صرف کشتی‌گیر، مربی و لجستیک تیم‌ها در طول برگزاری لیگ می‌شود، چیزی هم عاید کشتی ملی ما می‌شود یا خیر؟ آیا چشمان تیزبینی هم وجود دارند که جوان‌های نخبه را در طول مسابقات شناسایی و به اردوهای تیم ملی دعوت کنند یا خیر... و البته مطمئنا اهداف دیگری هم مدنظر برگزارکنندگان هست.

2 - یکی از اهداف لیگ داغ شدن تنور کشتی در کشور است و دیگر، علاقه‌مند ساختن جوانان و نوجوانان به کشتی، جذب تماشاگران به سالن و انگیزه بخشی به کشتی‌گیران و مربیان و به میدان کشاندن اسپانسرها برای سرمایه‌گذاری در کشتی و مطرح کردن این رشته در رقابت با دیگر رشته‌هایی که صاحب لیگ‌هستند.

3 - با نگاهی به رقابت‌های این فصل لیگ کشتی می‌بینیم که بخش زیادی از اهداف بر‌شمرده شده در سطور بالا برآورده نشده و به‌عنوان نمونه به یکی از ایرادات مهمی که متوجه برنامه‌ریزان این مسابقات بوده بسنده می‌کنم. متأسفانه مسئولان سازمان لیگ همیشه با نگاه از بالا به پایین به تیم‌ها خود بریده‌اند و دوخته‌اند و از خود تیم‌ها برای تدوین اساسنامه و آیین‌نامه سازمان لیگ کمک نگرفته‌اند و این خود نوعی مشکل بزرگی است که باید حتما حل و فصل شود؛ موضوعی که در سال‌های اخیر باعث فراری دادن بسیاری از تیم‌ها از عرصه لیگ شده است.

کافی است نگاهی به اسامی تیم‌های شرکت‌کننده در طول 10‌دوره لیگ کشتی بیندازید تا بهتر متوجه شوید که کمتر تیمی سابقه چندبار شرکت در لیگ کشتی با یک نام را دارد و اینگونه است که هر ساله تیم‌های جدیدی در لیگ کشتی متولد می‌شوند. امسال هم که تیم‌های خوبی چون داماش‌بابل، پرسپولیس جویبار و فولاد ماهان اصفهان به لیگ آمده‌اند، مدیرانش از بابت زمان کم مسابقات نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که سال بعد تیم نخواهند داد. ضمن آنکه برگزاری فشرده مسابقات لیگ در نزدیک به 55روز نه تنها نارضایتی تیم‌ها را به همراه داشته بلکه صدماتی را نیز متوجه کشتی‌گیران کرده است.
بی‌نظمی و حاشیه‌ها هم در فصل جاری باعث شد تا لیگ کشتی یک فضای ناموفق و پر مشکل را پشت سر بگذارد و اتفاقات روز فینال هم هرگز در‌شأن کشتی ایران نبوده است. بماند نبود تیمی از تهران هم خود یک عیب بزرگ برای مسابقات لیگ کشتی این دوره بوده است.

از نکات مثبت این دوره از مسابقات نیز باید از کشتی‌گیران خوب خارجی و همچنین درخشش حسن رحیمی و مهدی تقوی و حضور با برنامه تیم ثامن‌الحجج سبزوار به نیکی یاد کرد و مازندرانی‌ها هم با داشتن شش تیم ثابت کردند به‌واقع مهد بزرگ کشتی ایران و جهانند و در هیچ جای دنیا نمی‌توان مردمانی با این شیفتگی و علاقه‌مندی به کشتی پیدا کرد.

کد خبر 197624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز