دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

پس از آن‌که محمدنبی رودکی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چند روز پیش از آمادگی مجلس برای گفت‌وگوی پارلمانی با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که گویا قصد دارد خود را کاملاً هماهنگ با خواسته‌های روشنفکران آمریکایی و مخالف با الگوهای سیاست خارجی نومحافظه‌کاران مستقر در کاخ سفید نشان دهد، خبر داد، این موضوع در میان مقامات و محافل رسانه‌ای با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد.

گذشته از انتقاد شدید برخی رسانه‌های داخلی از موضع نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، رئیس این کمیسیون با اشاره به شکنجه جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در بغداد توسط آمریکا گفت: مذاکره با آمریکا در این شرایط هیچ معنایی ندارد.

علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در پاسخ به سؤالی مبنی بر گفت‌وگوی پارلمانی بین ایران و آمریکا گفت: با مواضعی که دولت آمریکا در قبال ایران اتخاذ می‌کند، هیچ زمینه‌ای برای سفر و مذاکره وجود ندارد.

وی افزود: آمریکا به نمایندگی کشور ما در اربیل عراق حمله کرد و دیپلمات‌های ما را ربود و به اسارت درآورد، همچنین این کشور برخلاف مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین آقای جلال شرفی دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در بغداد را ربوده و شکنجه کرد، بنابراین سفر یکی از مسئولان آمریکا به ایران و مذاکره در این شرایط هیچ معنایی نخواهد داشت.

آغاز

موضع‌گیری‌ها در قبال این موضوع از زمانی آغاز شد که یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تمایل دارد به ایران سفر کند.

روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل در گزارشی اعلام کرده بود نانسی پلوسی که هفته گذشته به سوریه سفر کرده است گفته است تمایل دارد به منظور گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران به این کشور سفر کند و تام لانتوس، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که به همراه نانسی پلوسی به منظور دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به این کشور سفر کرده بود، از تمایل پلوسی برای سفر به تهران خبر داده است.

لانتوس در یک کنفرانس خبری در سانفرانسیسکو گفت: اگر نظر من را بخواهید، من فردا صبح آماده سوار شدن بر هواپیما به مقصد ایران هستم.

این سناتور دموکرات آمریکایی با ادعای آن‌که سخنان احمدی‌نژاد ناعادلانه است، تصریح کرد: اگرچه بسیاری اظهارات احمدی‌نژاد قابل اعتراض، ناعادلانه و ناصحیح است، مهم است که ما با وی گفت‌وگو کنیم.

وی افزود: من از سوی خود صحبت می‌کنم و آماده‌ رفتنم و می‌دانم رئیس مجلس نیز ممکن است تمایل داشته باشد. پلوسی نیز در این کنفرانس خبری اظهارات لانتوس را رد نکرد اما مستقیماً به این مسئله نیز اشاره نکرد که خواستار سفر به ایران است. لانتوس گفت به مدت یک دهه است که درخواست ویزای ایران را داده است.

تکذیب

اما در چنین شرایطی برندان دالی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا پس از آن‌که تام لانتوس، نماینده دموکرات مجلس آمریکا از تمایل خود و پلوسی برای سفر به ایران خبر داده بود، گفت: رئیس مجلس نمایندگان هیچ قصدی برای سفر به ایران ندارد.

در عین حال پلوسی و هری رید، رئیس اکثریت دموکرات سنای آمریکا روشن کردند علی‌رغم این‌که نمی‌خواهند به ایران سفر کنند اما خواستار گفت‌‌وگوی بیشتر با تهران هستند.

رید گفت: همان‌طور که‌ گروه مطالعات عراق اعلام کرده باید مذاکرات قوی و دیپلماتیک با همه گروه‌های مورد اشاره انجام شود، من شخصاً قصد ندارم به ایران بروم اما هریک از نمایندگان می‌توانند چنین کاری انجام دهند.

دالی نیز تاکید کرد: پلوسی احترام زیادی برای آقای لانتوس قائل است که تنها بازمانده هولوکاست در کنگره آمریکا و یکی از حامیان اسرائیل است و دوست دارد به منظور آغاز گفت‌وگو با ایران به این کشور سفر کند.

پیش از این اعلام مجلس نمایندگان، کاخ سفید سفر احتمالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و تام لانتوس، نماینده دموکرات به ایران را مشکل‌آفرین خوانده بود.

دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: در زمانی که گزارش‌های ارتش آمریکا نشان‌دهنده دخالت ایران در عراق با تسلیحات و آموزش برای کشتن سربازان ما است، فراهم کردن ترتیبات سفر برخی دموکراتها به تهران مشکل‌آفرین است.

از سوی دیگر اظهارات محمدنبی رودکی باعث شد تا رسانه‌های خارجی نیز از این موضع‌گیری با عنوان دعوت ایران از پلوسی برای سفر به تهران یاد کنند.

روزنامه رادیکال، چاپ ترکیه روز شنبه نوشت که ایران از خانم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به تهران دعوت کرد. به نوشته این روزنامه محمدنبی رودکی، معاون کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران با اعلام این مطلب گفت: ما آماده دیدار با خانم پلوسی هستیم.

رادیکال تأکید کرد دیدار در سطح مجالس برای گفت‌وگو در مورد مشکلات موجود و نزدیکی بیشتر مردم ایران، آمریکا و اروپا و نیز آگاهی هرچه بیشتر از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مؤثر خواهد بود.

موضع وزارت خارجه

و بالاخره در چنین شرایطی بود که سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست روز یکشنبه خود با خبرنگاران در ارتباط با پرسشی مبنی بر این‌که اگر نانسی پلوس، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رسماً درخواست سفر به تهران و مذاکره با مقامات ایرانی را مطرح کند آیا تهران آن را بررسی خواهد کرد، پاسخ داد: اگر درخواستی ارایه شود، به‌موقع مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حسینی در عین حال افزود: در این زمینه هرازگاهی مطالبی مطرح می‌شود و دفتر پلوسی نیز خبرهای مربوط به اعلام آمادگی وی برای سفر به تهران را رد کرده است و در حال حاضر خبر موثقی در این زمینه نیست که بتوان درباره آن اظهار نظر کرد.

کد خبر 19771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز