مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر کنجکاوی قصد دارد اولین حفاری خود را در مریخ بر روی سنگی از جنس سولفات کلسیم انجام دهد تا شاید بتواند نشانه‌هایی از وجود آب در گذشته مریخ به دست بیاورد.

به گزارش دیسکاوری، هدف حفاری کنجکاوی تکه ای سنگی و مسطح در میان رگه‌هایی به رنگ روشن است که گمان می‌رود این رگه‌ها از جنس سولفات کلسیم باشند، عاملی که می‌تواند نشان از گذشته پر‌آب مریخ درخود داشته باشد. به گفته دانشمندان، رگه‌های مشابه بر روی زمین زمانی به وجود آمده‌اند که آب در میان شکست‌ها و ترک‌های سنگ‌ها جریان یافته‌است.

بررسی‌های بیشتر بر روی این سنگ که به احترام معاونت فقید پروژه کنجکاوی، جان کلین نام گرفته‌است، زمانی انجام خواهد شد که کاوشگر به آن نزدیک‌تر شود. درصورتی که آزمایش‌های مهندسی و بررسی‌ها تکمیل شوند، کنجکاوی تا دو هفته آینده برای اولین بار از دریل قدرتمند خود استفاده خواهد کرد.

کنجکاوی که در تاریخ 6 آگوست 2012 درون بر روی منطقه‌ای در نزدیکی خط استوای مریخ فرود آمد، پنج ماه از ماموریت دو ساله خود برای یافتن نشانه‌هایی که بتواند از حیات میکروبی پشتیبانی کند را پشت سر گذاشته است. به گفته ریچارد کوک،‌مدیر پروژه کنجکاوی، حفاری کردن در میان یک سنگ برای نمونه‌برداری از آن یکی از دشوار‌ترین فعالیت‌های این پروژه پس از فرود آمدن کنجکاوی به شمار می‌رود و از این رو ممکن است چند مرحله از آن مطابق برنامه پیش نرود.

منطقه حفاری کنجکاوی

کنجکاوی ابتدا از مته حفاری خود که در انتهای بازوی روباتیک هفت فوتی‌اش قرار گرفته، برای حفر چند حفره آزمایشی استفاده خواهد کرد که به این ترتیب، هرگونه ماده‌ و آلودگی که از زمین بر روی مته باقی‌مانده باشد، از روی مته زدوده خواهد شد. سپس نمونه‌های مورد نظر از میان سنگ و رگه‌های آن برداشته شده و به آزمایشگاه داخلی کنجکاوی منتقل خواند شد تا ترکیب معدنی و شیمیایی آنها مشخص شود.

تصاویر نشان می‌دهد محیطی که سنگ را احاطه کرده مملو از ویژگی‌های غیرعادی از قبیل رگه‌ها، کلوخه‌ها، سنگ‌ریزه‌‌هایی که درون ماسه‌سنگ قرار گرفته و چندین حفره بر روی زمین است. دیگر اطلاعات به دست آمده از این منطقه نشان می‌دهد درجه حرارت آن طی شب آرام‌تر از دیگر مناطق کاسته می‌شود اما هنوز دلیل این رویداد مشخص نشده‌است.

کد خبر 198031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز