به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای عالی استانها و به استناد تبصره (1) ماده (15) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 آییننامه اجرایی تبصره یاد شده را تصویب کرد.
بر این اساس، معابر شهری پرترافیک باید فاقد ممنوعیت توقف و دارای تردد پرحجم و پایدار در فاصله زمانی هفت صبح تا نه شب باشند، در حاشیه آنها مراکز یا مجتمعهای تجاری یا خدماتی یا خدمات عمومی یا آموزشی یا رفاهی یا درمانی و یا تفریحی باشد، حداقل از نوع جمعکننده و حداکثر شریانی درجه (2) موضوع بند (86) ماده (1) آییننامه راهنمایی و رانندگی باشند، بنبست نباشند، سطح سرویس آنها حداقل در سطح شاخص استاندارد ملی معابر شهری باشد، حداکثر سرعت پیشبینی شده در طراحی مسیر بیش از شصت کیلومتر در ساعت نباشد، مسیر پیادهراه از سطح سوارهرو مستقل باشد و حداکثر شیب طولی مسیر دوازده درصد باشد.
همچنین توقف وسیله نقلیه در محلهایی که برای پارکهای حاشیهای در نظر گرفته شده است با رعایت سایر مقررات راهنمایی و رانندگی در نیم ساعت اول توقف رایگان خواهد بود. دریافت حق توقف در معابر یادشده برای مازاد بر نیم ساعت محاسبه و دریافت میشود.
بر اساس این مصوبه، معابر شهری پرترافیک با توجه به شاخصهای مشخص شده با تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تعیین میشود.
پارک وسیله نقلیه در معابر شهری پرترافیک بدون پرداخت حق توقف پس از نیم ساعت اول به منزله ارتکاب تخلف توقف ممنوع خواهد بود که توسط ماموران موضوع ماده (2) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی - مصوب 1389 - با آن برخورد خواهد شد.
بر این اساس، راهنمایی و رانندگی موظف است با استفاده از ساز و کارهای مناسب برای کنترل مستمر معابر شهری پرترافیک اقدام کند.
شهرداریها مکلفند؛ در معابر شهری پر ترافیک تجهیزات لازم از قبلی ایستسنج (پارکومتر) یا کارت پارک نصب و تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف از قبیل دستگاههای خودپرداز و امثال آن و واریز آن به حساب تمرکز وجوه در خزانه نزد بانک عامل فراهم کنند.
بر اساس این مصوبه، متصدیان کنترل پارک حاشیهای یک معبر، باید دارای حداقل مدرک سوم راهنمایی، نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری، گذراندن دوره آموزشی مربوط، دارای یکی از گواهینامههای رانندگی معتبر و دارای سلامت جسمی و روانی لازم و نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روانگردان و الکلی باشند.
همچنین کنترل مستمر تجهیزات و اطمینان از سالم بودن آنها، کنترل نحوه پارک وسایل نقلیه در محلهای تعیینشده، راهنمایی رانندگان به استفاده صحیح از تجهیزات و نحوه محاسبه حق توقف از وظایف متصدیان کنترل پارک حاشیهای یک معبر است.
بر این اساس، متصدیان کنترل پارک حاشیهای یک معبر در طول ساعات تعیین شده (7 صبح تا 9 شب) با لباس مخصوص و متحدالشکل در سراسر کشور مطابق دستورالعمل وزارت کشور و با نصب نام و نشان روی لباس و همراه داشتن کارت شناسایی معتبر صادر شده از سوی شهرداری برای انجام وظایف خود اقدام میکنند.
دولت، شهرداریها را مکلف کرده است برای آموزش سرفصلهای نظری و عملی وظایف متصدیان کنترل پارک حاشیهای یک معبر (توقف خودرو در معابر شهری پر ترافیک در محلی که ابعاد آن حداقل 250 سانتی متر در 400 سانتی متر باشد، زوایه آن متناسب با سطح سرویس طراحی شده باشد و با نصب علایم مشخص شده باشد) اقدام کنند و ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آییننامه وضعیت فعلی پارک حاشیهای را با مفاد این آییننامه تطبیق دهند.
بر اساس مصوبه دولت، گزارش سالانه اجرای این آییننامه تا پایان اردیبهشت سال بعد توسط شهرداری مربوط به شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ارائه خواهد شد.
این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
ماده (2) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389
بر اساس این ماده، به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیدهاند اجازه داده میشود، تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر کنند.