مجتبی شفیعی در گفتگو با مهر با اشاره به پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد سراسری خودروها در تمام طول سال از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: ایجاد محدودیت در تردد به عنوان آخرین راه حل مشکلات ترافیکی و آلودگی هواست و زمانی که راهکارهای بلند مدت و پیشگیرانه جواب نمیدهد اعمال محدودیت آغاز می شود.
وی با بیان این که درشرایطی که ما آلودگی هوا داریم چارهای جز استفاده از راهکارهای کوتاه مدت و ایجاد محدودیتهای ترافیکی نداریم گفت: اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل در طول سال باید توسط شورای عالی ترافیک بررسی و به تصویب برسد و در این صورت است که قابلیت اجرایی دارد.
دبیر شورای عالی ترافیک با اشاره به اینکه کمیته اضطرار تنها در زمانهای ناسالم بودن هوا میتواند این محدودیتها را اعمال کند گفت: در شرایط عادی که هوا در وضعیت سالم قرار دارد این گونه طرحها باید به تایید شورای عالی ترافیک برسد که پیش از این هم این موضوع مطرح شد و مورد موافقت قرار نگرفت.
شفیعی با بیان اینکه باید بررسی شود چنین تصمیمی چند درصد بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد و در مقابل چه میزان هزینه و زحمت برای شهروندان ایجاد میکند گفت: مطمئنا این گونه طرحها برای کل سال راههای کارشناسی نیست اما میتوان تصویب کرد که هر زمان آلودگی هوا به مرز هشدار رسید چنین محدودیتهایی خود به خود اعمال شود.
دبیرشورای عالی ترافیک با تاکید بر اینکه طرحهای محدودیتزا طرحهای موقتی و مسکنی هستند گفت: استفاده از خودروهای شخصی به نوعی فرهنگ در جامعه ما تبدیل شده است که باید کاری کنیم که این فرهنگ به سمت استفاده از حمل ونقل عمومی سوق پیدا کند .آن زمان مسئولان مربوطه به دنبال افزایش تقاضا مجبور به توجه به حمل ونقل عمومی و افزایش خدمات کیفی میشوند.