دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با تشریح آسیب‌های هفت‌گانه کنکور و با بیان اینکه کنکور فرایند یاددهی و یادگیری نظام آموزشی را مختل کرده است، گفت:

کنکور

گردش مالی مافیای کنکور، آموزش و پرورش را متأثر کرده است. مهدی نوید ادهم درباره قانون حذف کنکور که این روزها بحث داغ آن به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شده است، به ایسنا گفت: آسیب‌های برگزاری کنکور به روش فعلی بیش از محاسن آن است. وی ادامه داد: محاسن شیوه گزینش دانشجو براساس سوابق تحصیلی بیش از معایب آن است.

نوید ادهم با اشاره به برخی آسیب‌های کنکور اظهار داشت: مشهودترین آسیب کنکور که مورد نقد کارشناسان آموزش و پرورش قرار گرفته، استرس‌هایی است که به دانش‌آموزان و سلامت و امنیت روانی آنها و به تبع به خانواده وارد می‌کند و موج این آسیب‌پذیری روانی و به هم ریختن بهداشت روانی دانش‌آموزان نه‌تنها در دوره پیش دانشگاهی و دبیرستان که در سال‌های اخیر متأسفانه به دوره راهنمایی و ابتدایی نیز کشیده شده است.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش افزود: آسیب دیگری که از کنکور ناشی می‌شود، مختل کردن فرایند یاددهی و یادگیری نظام آموزشی است، چرا که کنکور به‌عنوان یک عامل مداخله‌گر جدی، روند فعالیت آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش را دچار اختلال کرده است و اجازه تحقق اهداف آموزش و پرورشی را نمی‌دهد و به‌دلیل فشار کنکور، آموزش در سطح دانش، محفوظات و اطلاعات سطحی متوقف شده و به لایه‌های تحقیق، تأمل و خلاقیت نرسیده است. وی با بیان اینکه خلاقیت، پرسشگری، یادگیری و تجربه یادگیری قربانی کنکور شده است، تأکید کرد: فشارهای سنگین کنکور باعث شده تا دانش‌آموزان یادگیری تأمل‌برانگیزی بر موضوعات درسی نداشته باشند؛ ضمن آنکه محدود و محصور کردن فعالیت آموزشی به مهارت تست‌زنی، آسیب‌ دیگری است که
به تبع کنکور شکل گرفته است.

به گفته دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش، آسیب‌های اقتصادی موضوع دیگری است که از آزمون سراسری نشأت گرفته و در حال حاضر کنکور را به صنعت کنکور تبدیل کرده و به تعبیر کارشناسان، مافیای کنکور در کشور شکل گرفته است.وی ادامه داد: مافیای کنکور با گردش مالی میلیاردی، فرایند آموزش و پرورش را به‌علت توان مالی متأثر کرده است، چرا که به‌علت توان مالی بالا در همه جا مداخله و کیف دانش‌آموزان را سنگین می‌کنند و با استفاده از روش‌های آشکار و پنهان، کتاب‌های خود را وارد کیف دانش‌آموزان می‌کنند که همه این اتفاقات در سایه قدرت مالی رخ داده است.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش آسیب‌پذیر کردن عدالت آموزشی و پرورشی را آسیب دیگر کنکور برشمرد و تأکید کرد: افرادی از سد کنکور عبور می‌کنند که به کلاس‌های کنکور و معلمان کنکور دسترسی داشته باشند و اکثر دانش‌آموزان مدارس عادی و مناطق محروم از این امکانات محروم هستند، لذا رقابت ناعادلانه‌ای بر کنکور حاکم شده است.

نوید ادهم گفت: تعیین تکلیف سرنوشت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان با یک امتحان چندساعته و محدود که پیش از محتوا، سرعت و مهارت تست‌زنی بر آن حاکم است، هیچ توجیه علمی و کارشناسی ندارد. دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش تأکید کرد: تا زمانی که کنکور وجود دارد، آموزش و پرورش باید لنگان لنگان به سمت تحول بنیادین حرکت کند.

وی تأکید کرد: نقدی که مدعیان کنکور مطرح می‌کنند این است که آموزش و پرورش آمادگی ارائه سوابق تحصیلی را ندارد. این در حالی است که این آمادگی بارها از سوی وزیر آموزش و پرورش و معاونان مختلف وزارتخانه اعلام شده است. همچنین این مدعیان مطرح می‌کنند که سوابق تحصیلی قدرت تفکیک و تمیز را ندارند، درحالی‌که روش‌های علمی و کارشناسی برای این موضوع وجود دارد که از نمرات موجود برای تفکیک دانش‌آموزان استفاده کنند. دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ادامه داد:

برخی آمار و ارقامی که درباره نمرات برتر برخی رشته‌ها اعلام می‌شود، اشتباه است. به‌عنوان مثال عنوان می‌شود 15هزار معدل 20وجود دارد که متقاضی یک رشته هستند، درحالی‌که چنین نیست و در یک تحلیل به عدد 70رسیدیم، نه 15هزار. بنابراین چنان‌که امروز رشته‌های دانشگاهی متناسب با سهمیه مناطق بومی اعمال می‌شوند، مدل‌های علمی برای سوابق تحصیلی نیز وجود دارد. نوید ادهم تأکید کرد: اگر سوابق تحصیلی را برای سه سال تحصیلی درنظر بگیریم، عده‌ای از دانش‌آموزان چنین پرونده‌ای را در مراکز آموزش و پرورش ندارند و طبق توافقی که با مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، مقرر شده حداکثر ظرف پنج سال آینده و شاید زودتر این مشکل برطرف شود.

وی گفت: مدافعان کنکور تاکنون چندین بار تلاش کرده‌اند تا قانون سال 86مجلس را که اجرای آن به حذف کنکور منتهی خواهد شد تغییر دهند، اما تاکنون مجلس موافقت نکرده و همواره نمایندگان مجلس و کارشناسان تعلیم و تربیت به‌دلیل آسیب‌های کنکور به‌دنبال مدلی هستند تا کنکور را حذف کنند و در بحث اخیر نیز رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد که آموزش و پرورش مقدمات حذف کنکور را فراهم کند تا کنکور حذف شود.

کد خبر 200479
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز