گروه بورس: آمارها نشان می‌دهد با درنظر گرفتن میزان تورم و همچنین بازده کل بورس تهران طرح تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاملا با شکست مواجه شده است.

بورس

به گزارش همشهری، میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته19.9درصد بوده درحالی‌که مطابق آمار بانک مرکزی میزان تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه به37.2درصد رسیده است. حتی روز گذشته خبرگزاری مهر در پیش‌بینی تأیید نشده‌ای میانگین نرخ تورم سال 91را 32درصد تخمین زد.

با این حساب بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نه فقط مطابق با تورم نیست بلکه فاصله زیادی با تورم دارد و این موضوع منجر به خروج نقدینگی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است. آمارها نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری حتی کمتر از شاخص کل بورس تهران بوده، به‌طوری که شاخص کل بازار سهام که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در یک سال گذشته 42.5درصد رشد کرده است، درحالی‌که متوسط بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همین مدت 19.9درصد بوده است.

سقوط صندوق‌ها در یک‌ماه گذشته

طبق آمارهای جدید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک‌ماه گذشته همزمان با نزول شاخص‌های بورس تهران با سقوط مواجه شده‌اند و حتی میزان کاهش صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو برابر شاخص کل بورس بوده است. این آمار‌ها بیانگر آن است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک‌ماه گذشته همزمان با نزول شاخص بورس به‌طور میانگین با 3.7درصد نزول مواجه شده‌اند درحالی‌که میزان کاهش شاخص بورس تهران در یک‌ماه گذشته فقط 1.5درصد بوده است.

از میان 61صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازارسرمایه 36صندوق در یک‌ماه گذشته با زیان مواجه شده‌اند و فقط ارزش 12صندوق بین یک تا 3.7درصد افزایش یافته است. 13صندوق نیزدرطول یک‌ماه گذشته کمتر از یک درصد سود نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری چرا ایجاد شدند

طرح تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری از چهار سال پیش مطرح شد. گفته می‌شد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالاتر از شاخص بورس تهران و تورم خواهد بود تا به این وسیله این صندوق‌ها بتوانند نقدینگی بیشتری را جمع‌آوری کنند و جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ایجاد شود. به کار‌گیری افراد متخصص و حرفه‌ای در تشکیل سبد سهام برای غیرحرفه‌ای‌ها، انگیزه اصلی ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است اما مقایسه میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران مهم‌ترین محک برای ارزیابی عملکرد این صندوق‌هاست.

بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که تجربه تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری با شکست مواجه شده، چون این صندوق‌ها هر گز نتوانسته‌اند بازده بالاتری از بازده کل بورس تهران به‌دست بیاورند، در عین حال بازده این صندوق‌ها در سال‌جاری حتی به شکل محسوسی از میزان تورم جا مانده است و این موضوع موجب شده، سرمایه‌گذاران تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از دست بدهند.

کد خبر 200657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز