دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با موضوع قهرمانان و پهلوانان ایرانی و متون و آثارکهن ادبی با حضور 40قصه‌گوی داخلی و 10قصه گوی خارجی، از دیروز در تبریز آغاز شده و تا فردا ادامه دارد.

رقابت قصه گویان

البته مرحله استانی این جشنواره از ابتدای مهر سال‌جاری با شرکت هزار و 709قصه‌گو و دوهزار و 200قصه کلید خورد و در هفته پایانی آذر با برپایی یلدای قصه‌گویی 156قصه برای شرکت در جشنواره‌های منطقه‌ای انتخاب شدند. همچنین قصه گویان 32کشور نیز با 50قصه برای شرکت در این جشنواره بین‌المللی، آثار خود را ارسال کرده بودند که از این تعداد 10قصه‌گو از کشورهای فرانسه، پرو، ژاپن، اسپانیا، استرالیا، کنیا، مالزی، سنگاپور، روسیه و پرتغال انتخاب شده‌اند و یک قصه‌گو از کشور کانادا نیز به‌عنوان داور در این جشنواره حضور دارد. حضور قصه‌گویان در بخش آزاد جشنواره نیز شامل معلمان، مربیان مهدهای کودک، روحانیان و والدین از دیگر بخش‌های این جشنواره است. آنطور که برگزارکنندگان جشنواره اعلام کرده‌اند، قرار است از شخصیت علمی استاد شهید مرتضی مطهری به‌عنوان یکی از مروجان قصه‌گویی در ایران در این جشنواره بین‌المللی تجلیل به‌عمل‌ آید.

همچنین رونمایی از چندین عنوان کتاب جدید و تجدید چاپ کتاب‌های قدیمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع قصه‌گویی از دیگر برنامه‌های شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خواهد بود. برگزارکنندگان می‌گویند این جشنواره از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور در حوزه قصه است و هم‌اکنون جریان فرهنگی پرفروغی شکل گرفته است و نقش بسزایی در ترویج قصه‌گویی دارد. به گزارش ایسنا، در آیین گشایش این جشنواره صادق رضایی، مدیرعامل کانون گفت: جشنواره‌ قصه‌گویی باید آنچنان ابعاد گسترده‌ای پیدا کند که تمامی سازمان‌ها و نهادها، شخصیت‌ها و بخش‌های تخصصی کانون در آن مشارکت داشته باشند و به انتشار کتاب و ویژه‌نامه‌های تخصصی پیرامون آن بپردازند.

همچنین محمدباقر آدوسی، معاون فرهنگی کانون و رئیس شانزدهمین جشنواره، از قصه‌گویان و مربیان کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌عنوان انسان‌هایی فرهنگساز یاد کرد و گفت: در این دوره 9600نفر قصه‌گوی صحنه‌‌ای، صوتی، بازنویسی و بازآفرینی از 30کشور جهان با یکدیگر رقابت داشتند و در مرحله پایانی این رقابت 40 قصه‌گوی داخلی و همچنین 10قصه‌گوی خارجی با یکدیگر رقابت می کنند.

چهارمین دوسالانه کنگره ادبیات پایداری

چهارمین دوسالانه کنگره ادبیات پایداری هم امسال روزهای نهم و دهم اسفند‌ماه برگزار خواهد شد. تاکنون 247مقاله برای شرکت در این کنگره ارسال شده است. آنطور که مهر نوشته، امیری خراسانی، دبیر علمی چهارمین کنگره ادبیات مقاومت، صبح دیروز در نشست خبری چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری با اشاره به سابقه آغاز به‌کار این کنگره گفت: رویکرد ما در این کنگره، علمی، پژوهشی و دانشگاهی است و سعی داریم مسائل احساسی در حوزه ادبیات پایداری را سمت و سویی آکادمیک بدهیم. در همین راستا کنگره اول در سال84 با 55مقاله، کنگره دوم در سال 87با 80مقاله، کنگره سوم در سال 89با 146مقاله و کنگره چهارم نیز 9تا10اسفند‌ماه امسال برگزار می‌شود که تاکنون 247مقاله به دبیرخانه آن رسیده است که طی دو روز برگزاری ، 30مقاله قرائت شده و نزدیک به 70مقاله نیز در نشریه «نامه ادبیات پایداری» که یک نشریه دانشگاهی با درجه علمی است منتشر می‌شود. ‌همچنین سرهنگ حسن رسولی، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت: چنانچه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحقیق، پروژه و رساله دکتری خود را با موضوعاتی که مورد نیاز پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس است، به نگارش درآورند و به این مرکز ارائه دهند، به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح معرفی می‌شوند و از خدمت سربازی آنها کسر خواهد شد.

کد خبر 201888

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز