علی اکبر ولایتی با اشاره به ارسال نامه به سران مصری و جواب منفی آنها گفت: ما با این نامه به وظیفه خود عمل کردیم واین نامه واکنش به نامه گریختگان از جمهوری اسلامی به مصر بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، علی‌اکبر ولایتی با اشاره به سرمقاله یکی از روزنامه ها در خصوص نامه ای که به همراه جمعی از اساتید دانشگاه ها به مقامات مصری نوشتند، افزود: این نامه ابتدا به ساکن نبود و مدتی پیش چند نفر از گریختگان از جمهوری اسلامی که زیر پرچم انگلیس بودند، نامه ای به مرسی در خصوص عدم ادامه راه انقلاب اسلامی ایران و عدم دخالت دین در سیاست و همچنین در ترویج سکولاریسم نوشتند که در رسانه های بیگانه هم تبلیغ بسیاری شد.

مشاور رهبری در امور بین الملل بیان داشت: این اقدام به منطقه و دنیا القا می کرد که در ایران افراد طرفدار حکومت جمهوری اسلامی افرادی متحجر، و افرادی که در لندن زندگی می کنند، روشنفکر هستند و اینها مخالفند.

ولایتی تصریح کرد: در مقابل ما نیز این را بر خود وظیفه دانستیم که به عنوان کسانی که سابقه دانشگاهی و کارهای علمی داشتیم این عمل را انجام داده و بگوییم، آن نظامی که آزادی بخش است همین جمهوری اسلامی است و هیچ تعلق غیر اعتقادی نداریم و اعتقاد به این نظام داریم و گفتیم که شما هم که این مشکلات را دارید، راهتان ادامه این انقلاب است «انا هدیناه السبیل اما شاکرا اما کفورا»، خواه قبول کنند و خواه قبول نکنند.

وی خاطرنشان کرد: بالاخره نیز در این راستا بعضی از افراد در همین کشورهای انقلاب کرده هستند که هنوز برای اسرائیل اهمیت قائلند و از آنها می ترسند و همان روابط کمپ دیویدی را ادامه می دهند که این طبیعی است و باید هم این جواب را بدهند؛ ولی ما باید حرفمان را بزنیم و از راه خود دفاع کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، اواخر اسفند ماه بود که  17 استاد ایرانی همزمان با دومین سالگرد پیروزی انقلاب مردم مصر در نامه‌ به رییس ‌جمهور مصر تأکید کردند: توصیه می‌کنیم مبنا و الگوی قطعی و عملی مدیریت مصر را بر پایه اسلام عزیز قرار دهید و در این مسیر، اندیشمندان مسلمان ایرانی آمادگی دارند تجربه و توان علمی خود را به دولت و ملت مصر انتقال دهند.

اما این اقدام استادهای ایرانی با واکنش مثبت از جانب مصر  همراه نشد تا جایی که سخنگوی ریاست جمهوری مصر در اظهار نظری گفت:  مصر الگوی خاصی برخواسته از اراده ملی‌اش دارد و ارتباطی هم به هیچ الگوی دیگری ندارد و کسی هم نمی‌تواند که الگوی مشخصی را به آن دیکته کند.

حاشیه‎های این نامه به همین نقطه ختم نشد و رامین مهمانپرست با بیان این نکته که این نامه موضع رسمی ایران نیست، تلاش کرد تا از تبعات این نامه بکاهد. از سوی دیگر آیت الله نوری همدانی نیز ضمن انتقاد از این نامه و گفت: عده ای بدون مشورت رهبری، برای دولتمردان مصر نامه نوشتند که برای کمک و راهبردی کردن انقلاب مصر، آماده ایم، اما آنها با نشان دادن قمه زنی عده ای در شهری جواب آنها را دادند.

کد خبر 202981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز