سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

ترجمه - ربابه شاه‌حسینی: سازمان ملل متحد دهه 2004-2005 میلادی را دهه آموزش توسعه پایدار نام نهاده است.

بر پایه تازه‌ترین آمارهای یونسکو در جهان 800 میلیون بی‌سواد وجود دارد که بیشترین آنها در قاره آسیا به‌ویژه منطقه اقیانوس آرام سکونت دارند.

در راستای کوشش‌هایی که یونسکو از سال 1990 میلادی برای کاهش شمار بی‌سوادان در جهان آغاز کرده، برنامه‌هایی با هدف جلب مشارکت مردم در آسیا و منطقه اقیانوس آرام در طرح‌های آموزش همگانی به اجرا درآمده است و به همین مناسبت سازمان ملل متحد دهه 2004-2005 میلادی را دهه آموزش توسعه پایدار نام نهاده و ایجاد جامعه‌ای بهتر در آینده از آماج‌های مهم برنامه‌های این دهه است.

 مجریان دهه آموزش توسعه پایدار کاهش بی‌سوادی و فقر، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و ایجاد تفاهم فرهنگی و حفظ حقوق بشر را نیز در زمره اهداف این دهه اعلام کرده‌اند.

در پشتیبانی مالی برنامه‌های این دهه، یونسکو، ژاپن را به عنوان یکی از محورهای عمده آسیا معرفی کرده است.ب

رای کاهش شمار بی‌سوادان در آسیا و اقیانوس آرام و همچنین تأمین امکانات آموزشی برای کودکان نیازمند در این منطقه طرح تولید مواد و تکنولوژی آموزشی نیز به عنوان هدف‌های مهم سازمان یونسکو در نظر گرفته شده است.

تولید بسته توسعه تکنولوژی ویژه بزرگسالان، که دربرگیرنده ابزارهایی همچون کتاب راهنمای فراوری تکنولوژی آموزشی، لوح‌های فشرده به منظور افزایش مهارت نوآموزان برای فراگیری و به حافظه سپردن دانستنی‌‌هاست، در بخش‌های وسیعی از آسیا و منطقه اقیانوس آرام توزیع خواهد شد.

پایگاه اطلاعاتی سوادآموزی آسیا- اقیانوسیه که در سال 1997 میلادی تأسیس شده و ذخیره اطلاعات آن به صورت پیوسته تجدید می‌شود، با همکاری دفتر یونسکو در بانکوک پایتخت تایلند، تلاش‌های ویژه‌ای را با هدف سوادآموزی و کاهش نرخ بی‌سوادی در آسیا و اقیانوسیه، آغاز کرده است.یکی از هدف‌های مهم این مرکز، آموزش مهارت‌های زندگی در کنار سوادآموزی است.

منبع: Asia pacific cultural center

کد خبر 20354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز