مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان برای اولین بار موفق شده‌اند تصویر سیاره‌ای بیگانه که در اطراف ستاره میزبانش درحال رشد کردن است را به ثبت برسانند.

سیاره

بر اساس گزارش دیسکاوری،‌ تصویر این سیاره غول‌پیکر درحال تشکیل، توسط تلسکوپ VLT در رصد‌خانه جنوبی اروپا در شیلی به ثبت رسیده‌است. این تصویر حبابی کم‌رنگ را درون صفحه‌ای ضخیم از غبار و گاز در اطراف ستاره‌ای جوان به نام HD 100546 نشان می دهد. این جرم به نظر دوران نوزادی سیاره گازی غول‌پیکری مشابه با مشتری به نظر می‌آید که از صفحه موادی که در آن قرار گرفته تشکیل شده‌است.

به گفته ساشا کوانز از مرکز ETH زوریخ در سوئیس که رهبری این تحقیقات را به عهده دارد، تاکنون شکل‌گیری سیاره‌ها موضوعی بوده که به لطف شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای مورد بررسی قرار می‌گرفته است اما درصورتی که این کشف حقیقت داشته باشد و سیاره‌ای درحال شکل گیری رصد شده باشد،‌ دانشمندان برای اولین بار قادر به مطالعه  فرایند شکل‌گیری سیاره و تعاملات سیاره‌های درحال شکل‌گیری و محیطی که سیاره در آن به وجود می‌آید خواهند شد.

سیاره

پیش از این گفته شده بود که ستاره HD 100546 که در فاصله 335 سال نوری از زمین قرار گرفته میزبان سیاره غول‌پیکر دیگری است که در مداری 6 برابر فاصله مدار زمین تا خورشید به دور ستاره در چرخش است. سیاره‌ احتمالی جدید، در فاصله‌ای 10 برابر دورتر از سیاره قدیمی‌تر از ستاره‌اش قرار گرفته است، فاصله‌ای 70 برابر فاصله زمین تا خورشید.

به نظر می‌آید ویژگی‌های این سیاره با تصویری که دانشمندان از چگونگی تشکیل سیاره‌ها به وجود آورده‌اند،‌همخوانی داشته باشد. ستاره‌ها خود در ابرهایی از غبار و گازهای کیهانی متولد می‌شوند، از بقایای این ابرها سیاره‌های کوچک نیز می‌توانند به وجود بیایند، و این همان رویدادی است که به نظر در تصویر جدیدی که از این سیاره به ثبت رسیده،‌ درحال وقوع است.

تصویر جدید ساختارهایی را در صفحه دربرگیرنده ستاره نمایش می‌دهد که می‌تواند به واسطه تعاملات میان مواد موجود در صفحه و سیاره درحال شکل‌گیری به وجود آمده باشد. علاوه بر این، داده‌های موجود نشان می‌دهند مواد دربرگیرنده حباب سیاره‌ای به شدت داغ هستند، رویدادی که با فرضیه شکل‌گیری سیاره‌ها همخوانی دارد.

این رصد جدید با استفاده از تجهیزات نوری NACO در تلسکوپ VLT که کدر بودن دید به واسطه وجود اتمسفر زمین را جبران می‌کند، انجام گرفته است. 

کد خبر 203680
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز