گروه بین‌الملل: درحالی‌که رئیس‌جمهور سوریه در تازه‌ترین اظهارات خود، تأکید کرده که کناره‌گیری‌اش از قدرت بحران را حل نمی‌کند و انگلیس در مسلح‌سازی‌ تروریست‌ها نقش اساسی دارد، اقدام مخالفان مسلح سوریه در به دار‌آویختن دو آواره فلسطینی در دمشق یک بار دیگر، رفتار آنان را برای برقراری دمکراسی در کشور زیر سؤال برد.

بشار اسد

بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی ساندی تایمز، با انتقاد از نقش کشورهای غربی به‌ویژه انگلیس که با لغو ممنوعیت ارسال سلاح به مخالفان مسلح موافقت کرده‌اند، افزود: انگلیس در ایفای نقش غیرسازنده در منطقه خاورمیانه از ده‌ها سال پیش شناخته شده همگان است. وی با متهم کردن انگلیس به زورگویی در خاورمیانه افزود: چگونه می‌توان از انگلیسی‌ها خواست تا در توقف خشونت‌ها نقشی داشته باشند درحالی‌که خودشان به‌دنبال ارسال جنگ افزار برای تروریست‌ها هستند؛ آتش افروزان نمی‌توانند آتش جنگ را خاموش کنند.

وی با تأکید بر اینکه القاعده و ایدئولوژی آن نه فقط تهدید و خطری برای سوریه بلکه برای کل منطقه است، افزود: طرف‌های خارجی اگر واقعا به‌دنبال کمک به سوریه هستند، باید بر ترکیه، قطر و عربستان به‌منظور متوقف کردن حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها اعمال فشار کنند و ما مانند هر کشور دارای حاکمیت با تروریست‌ها به گفت‌وگو نمی‌نشینیم، اما با همه حتی با پیکارجویانی که سلاح خود را بر زمین بگذارند هم مذاکره خواهیم کرد.

بشار اسد با طرح پرسش درباره نقش قطر، ترکیه، عربستان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در تحولات سوریه، این کشورها را به حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از تروریسم در سوریه متهم کرد. وی تأکید کرد که مقام‌های سوریه دو تصمیم قطعی گرفته‌اند؛ یکی آغاز گفت‌وگوها و دوم مبارزه با تروریسم، اما جنگ رسانه‌ای شدیدی علیه سوریه در جریان است که مانع رساندن حقایق به افکار عمومی دنیاست.

رئیس‌جمهور سوریه با تأکید بر اینکه کناره گیری‌اش از ریاست‌جمهوری مشکلی از مشکلات سوریه را حل نخواهد کرد، افزود: ربط دادن توقف درگیری‌ها به خروجم از قدرت تفکری بی‌پایه و سخیف است و گواه بر این مدعا رخدادهای جاری در مصر، لیبی و یمن است.
از سوی دیگر، سازمان ملل اعلام کرد که برای تسهیل انجام گفت‌وگو میان حاکمیت سوریه و مخالفان این کشور آمادگی دارد. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار با اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه در سوئیس، با اشاره به اینکه فرصت ناچیزی برای حرکت به سوی حل سیاسی بحران سوریه فراهم شده، افزود که به‌دنبال برگزاری نشستی میان مخالفان و دولت سوریه با حمایت سازمان ملل است.

در قاهره هم وزیر خارجه آمریکا در ادامه دیدارهای منطقه‌ای خود با نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب دیدار و درباره بحران سوریه رایزنی کرد.اما در عرصه میدانی و درحالی‌که رسانه‌های خبری از سیطره گروه‌های مسلح بر بخش اعظم آکادمی پلیس در حومه شهر حلب خبردادند، این گروه‌ها این‌بار در داخل دمشق دو آواره فلسطینی را به اتهام تعامل با نظام حاکم به دار آویختند.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با اعلام اعدام دو شهروند فلسطینی در اردوگاه الیرموک به‌دست گروه تروریستی جبهه النصره، هدف از چنین اقداماتی را ایجاد ترس و وحشت در میان فلسطینیان برای خروج آنها از منطقه دانست.در درگیری‌های شدید میان ارتش سوریه و پیکارجویان مسلح در منطقه خان العسل در شمال حومه حلب هم حدود 200نفر از دو طرف کشته شدند و گروه‌های مسلح اعلام کردند که بخشی از آکادمی پلیس در این منطقه را به‌دست گرفته‌اند. ارتش سوریه اعلام کرد که محور ارتباطی میان دو استان حماه و حلب را به‌دست گرفته است.

کد خبر 203876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز