سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

رضا سادات: انتشار نتایج طرحی تحقیقاتی در ارتش تایوان که در آن با شبیه‌سازی عملیات پیاده‌سازی نیرو توسط ارتش خلق چین در این جزیره چنین استنتاج شده که عملیات زمینی علیه تایوان پس از دو هفته درگیری پرتلفات برای هر دو طرف مهار می‌شود با واکنش تند پکن مواجه شد.

در این برنامه شبیه‌سازی فوق پیشرفته تمامی سناریوهای ممکن برای تهاجم چین به تایوان لحاظ شده و در آن به حمله ارتش چین از فراسوی تنگه تایوان در سال 2012 پرداخته شده است.

تایوان در سال 1949 و پس از  جنگی داخلی در چین از این کشور جدا شد اما رهبران پکن کماکان تایوان را بخشی لاینفک از قلمرو چین می‌پندارند.

این برنامه رایانه‌ای با در نظر گرفتن تهدیدات مکرر زمامداران پکن طراحی شده که تاکید دارند در صورت اعلام استقلال تایوان برای صدور فرمان حمله به این جزیره تردید به خود راه نخواهند داد.

ارتش تایوان یافته‌های خود از این نرم‌افزار را با انتشار گزارشی اعلام کرد. در این شبیه‌سازی کشتی‌های آبی خاکی نیروی دریایی چین تحت حمایت حملات موشکی سنگین و حملات هوایی گسترده علیه اهداف کلیدی اقدام به پیاده کردن نیرو در سواحل تایوان می‌کنند.

این در حالی است که مقاومت نیروهای زمینی تایوان و عملیات موشکی نیروی هوایی و دریایی تایوان علیه پایگاه‌های نظامی در چین روند ایجاد استحکامات ساحلی از سوی چینی‌ها را با تأخیر مواجه می‌کند.

گمان می‌رود در صورت یورش نظامی چین به تایوان، تاسیسات نظامی این جزیره از جمله یگان‌های موشکی، تاسیسات راداری و پایگاه‌های هوایی متحمل خسارت‌های سنگین شوند اما با استقرار نیروهای زمینی در سنگرهای ویژه از پیش آماده شده تلفات انسانی تایوانی‌ها به حداقل کاهش پیدا کند.

سرتیپ دوم هوتای شنگ،‌سخنگوی ارتش تایوان با تاکید بر این که شبیه‌سازی جنگ احتمالی چین و تایوان نقاط ضعف دو طرف را برجسته کرده است از کنترل اوضاع توسط طرف تایوان به فاصله دو هفته پس از آغاز مواجهه نظامی چین و تایوان خبر می‌دهد.

به گفته هوتای، ‌چینی‌ها با توجه به در اختیار داشتن زیردریایی‌های هسته‌‌ای پیشرفته و طیف وسیعی از جنگنده‌های مدرن برتری دریایی و هوایی محسوسی نسبت به تایوانی‌ها دارند.

نکته جالب این که در این تحقیق هیچ نقشی برای ارتش ایالات متحده در رویارویی احتمالی چین و تایوان در نظر گرفته نشده است و به رغم آن که واشنگتن ادعا دارد در صورت تهاجم یکطرفه چین علیه تایوان در حمایت از این جزیره وارد کارزار خواهد شد فرماندهان ارشد ارتش تایپه در این شبیه‌سازی توانمندی‌های خود را فارغ از حمایت‌های نظامی آمریکا به بوته آزمایش گذاشته‌اند.

دولت تایوان مدتی قبل خواستار خرید تجهیزات نظامی به ارزش 15 میلیارد دلار از آمریکا شده بود که اقلامی چون نسل جدید جنگنده‌های F16، زیردریایی، هواپیمایی‌های ضدزیردریایی و موشک‌های پاتریوت را در بر می‌گرفت اما این پرونده به دلیل مخالف احزاب اپوزیسیون دولت تایوان در پارلمان این جزیره که اعتقاد دارند ارتش تایوان هیچ شانسی برای پیروزی بر چینی‌ها ندارد و خریدهای نظامی بیشتر هرزدادن منابع مالی این جزیره است، مسکوت ماند.

کد خبر 20408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز