همشهری آنلاین: رئیس قوه مقننه گفت: عرفی‌سازی دین و راه‌انداختن انسان‌گرایی روستایی در کشور فکری متحجرانه است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه طی سخنانی در همایش «دفاع ملی، دفاع همه جانبه» که در دانشگاه عالی دفاع ملی در حال برگزاری است، اظهار داشت: در بحث دفاع همه‌جانبه ممکن است گاه تردیدهایی وجود داشته باشد و برخی حس کنند که نگاه افراطی به این موضوع داریم.

وی با بیان اینکه دفاع همه جانبه یک امر معقول برای همه کشورها است افزود: در دفاع نظامی یا تهاجم نظامی طبیعی است که دشمن از همه ابزارها استفاده می‌کند لذا در دفاع هم باید از همه امکانات استفاده شود.

لاریجانی با ذکر این مسئله که برای دفاع همه‌جانبه نیازمند تمهیدات هستیم، ادامه داد: موضوع تهاجم در دنیای امروز به دلیل رفتارهای مختلف که وجود دارد یک ابزار در دست کشورهای مختلف برای فشار به حریف است.

رئیس قوه مقننه گفت: کشورهایی که تصور می‌کنند موضوع دفاع یک امر تک‌بعدی است ممکن است در بزنگاه نتوانند از امنیت خود دفاع کنند؛ پیروز صحنه در این موضوع کشورهایی هستند که مسئولان آن از قبل برای دفاع چاره‌اندیشی کرده باشند.

وی اضافه کرد: دفاع در کشورهایی که از نظر اقتصادی با کشورهای پر نفوذ ارتباط نزدیک و منافع مشترک دارند خیلی براق نیست اما کشورهایی که تفاوت‌هایی در زمینه اقتصادی با کشورهای پرنفوذ دارند باید به موضوع دفاع بیشتر توجه کنند.

لاریجانی با بیان اینکه اصل موضوع دفاع ملی برای همه کشورها مهم است،‌گفت:‌باید هدف از دفاع همه‌جانبه را برای خودمان در نظر بگیریم؛ اولین نکته در این رابطه بازدارندگی حریف است،‌ ما باید تهاجم را یک امر سیال بدانیم؛ در مقولات سیاسی، اجتماعی،‌ فرهنگی و اقتصادی سوت جنگ را به صدا در نمی‌ آورند و این تهاجمات همیشه در جریان است. البته ممکن است در جنگ نظامی سوت جنگ نواخته شود.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از اهداف دفاع همه‌جانبه پرهزینه کردن تهاجم دشمن است، اظهار داشت: داشتن تحلیل واقع‌بینانه از شرایط سیاسی و فرهنگی با یک افق تخمینی 10 ساله می‌تواند در دفاع مؤثر باشد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه جریان جهانی از تئوری یک‌جانبه گرایی و تک‌قطبی بودن در حال دور شدن است، گفت:‌ در زمان بوش عده‌ای از نخبگان جهانی بیانیه‌ای را نوشتند و گفتند که ارزش‌های فرهنگی مسلط به دنیا ارزشهای آمریکاست؛ در جریان اشغال عراق نیز چنین شد؛ برخی کشورها یک سروصدای اولیه راه انداختند اما بعد از اشغال این موضوع را پذیرفتند.

لاریجانی ادامه داد: در مذاکراتی که ما با روسها داشتیم آنها می‌گفتند که آمریکایی‌ها قدرت اول هستند و شاید در یک افق 20 ساله چین به قدرت اول تبدیل شود.

لاریجانی گفت: فعلاً شرایط اینطوری است که نخبگان بین‌المللی هم قبول دارند که شاهد حرکت چند قطب قدرتمند در دنیا هستیم. که این قدرتها در حال رشدند.

وی با بیان اینکه شرایط دنیای امروز به این نحو است که قدرت اقتصادی و رسانه‌ای قدرت بیشتری دارند، گفت: به دلیل هوشیاری ملت‌ها، شاهد بیداری هستیم که این بیداری در حال رشد است و ما این بیداری را بیداری اسلامی می‌نامیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دموکراسی‌خواهی در حوزه کشورهای اسلامی افزایش پیدا می‌کند و کشورهایی که دارای حکومت دیکتاتوری هستند نباید خیلی به این دیکتاتوری ها دل ببندند چون دموکراسی‌خواهی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در انقلاب‌های منطقه فراز و فرودهایی را مشاهده کرده‌ایم،‌اظهار داشت: رفتارهای تند در برخی انقلاب‌ها به رفتارهای آرام و درست تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به مسائل سوریه گفت: در شرایط فعلی در سوریه غربی‌ها مصمم هستند که آنجا را به هم بریزند؛ آیا آنها دنبال دموکراسی در سوریه هستند؟ ممکن است اشکالاتی در شرایط سوریه باشد اما آیا باید به سوریه سلاح بفرستند.

لاریجانی به مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: در مسئله هسته‌ای ایران طرف مقابل به دنبال حل دغدغه و مسئله نیست بلکه به دنبال مخفی‌سازی ایران هستند.

وی با بیان اینکه حلقه حضور رژیم صهیونیستی در حال تنگ‌تر شدن است، گفت: تلاش برای مذاکرات و تخفیف چهره مقاومت برای حفظ رژیم صهیونیستی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به بدلیل دموکراسیزه شدن کشورهای اسلامی ما به سمت همگرایی بیشتر پیش می‌رویم اظهار داشت: به دلیل تئوری نه شرقی نه غربی که در جمهوری اسلامی وجود داشت باید بپذیریم که در معرض این وضعیت نیستیم که هم‌پیمانانی را از آنها داشته باشیم؛ در این شرایط ما نباید خوشبینانه و سهل‌انگارانه به این موضوع نگاه کنیم که قدرت‌های نوظهور ما را همراهی می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ویژگی الهام‌بخشی جمهوری اسلامی و وجود آرمان‌های ضد استکباری در جمهوری اسلامی با وجود رفتارهای تفرقه‌انگیز دشمنان رو به پیش خواهد رفت و برخی مسائل که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، خوش‌خیالی است چرا که در حال حاضر نگاه دیگران به جمهوری اسلامی نگاه احترام‌آمیز است.

لاریجانی با بیان اینکه خیلی از کشورها انقلاب خودشان را مدیون امام (ره) می‌دانند گفت:‌ گرایش‌های لیبرالی یا سکولاری از اسلام دوام زیادی ندارند؛ پان‌عربیسم و پان‌ترکیسم در گذشته هم وجود داشته و این مسائل چیز جدیدی نیست.

وی ادامه داد: شاید اصرار آمریکا به مذاکره برای این باشد که برای خصوصیت الهام‌بخشی جمهوری اسلامی نوعی تصور منفی به وجود آورم.

وی گفت: من عقیده ندارم کشورهای بزرگ استعداد تهاجم به ایران را دارند اما ما باید به عنوان یک اولویت به این موضوع نگاه کنیم؛ توجه به بخش نظامی و دفاعی همیشه باید مورد توجه قرار گیرد، باید مردمی بودن دفاع را همیشه مورد توجه قرار داهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ملت ایران به یک تکنولوژی مانند تکنولوژی موشکی دست پیدا کرده که در زمان لازم از آن استفاده می‌کند و در مورد این مسئله پرده‌پوشی هم نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از عناصر مهم قدرت برای الهام‌بخشی نیروهای مقاومت هستند و ما از اینها حمایت می‌کنیم چرا که اینها افراد مظلومی هستند.

لاریجانی با بیان اینکه نباید به قرائت‌های غیر اصیل از اسلام وزن بدهیم اظهار داشت: عرفی‌سازی دین و نوعی انسان‌گرایی روستایی در کشور راه انداختن برای تنزل اصالت فکر دینی که ممکن است ادبیات دینی هم داشته باشد فکری متحجرانه است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید قدرت فرهنگی را در داخل را نگه داریم باید روی فرهنگ دینی که از فکر روحانیت شکل گرفته تمرکز کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه برخی به دنبال ترویج لاابالی‌گری فرهنگی در کشور هستند، اظهار داشت: تعصب در امور دینی اشکال ندارد؛‌ یک انسان مسلکی باید در بعضی امور تعصب داشته باشد.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: امام همیشه می‌فرمودند مبادا شما از روحانیت جدا شوید؛ مرجعیت و روحانیت یک قدرت متمرکز دینی است که نقطه اتکای ملت محسوب می‌شوند.

لاریجانی با بیان اینکه جامعه‌ای می‌تواند موفق باشد که دچار یأس نباشد و آرامش روانی داشته باشد، گفت: رفتارهای بی‌بی‌سی و انگلیسی‌ها را که مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که کجا را هدف گرفته‌اند؛ آنها به دنبال تخریب جایگاه ولایت فقیه هستند تا کشور ضربه ببیند؛ دیده‌اند که بی‌بی‌سی می‌گوید که رهبری دیگر خاتمه‌دهنده مسئله در ایران نیست؛ این را می‌گویم تا این جایگاه را تخریب کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی و رونق تولید مطالب زیادی فرموده‌اند اظهار داشت: اگر بخواهیم رشد اقتصادی داشته باشیم باید تولید داخلی را رونق دهیم.

وی با تأکید بر مردمی کردن اقتصاد اظهار داشت: ما یک کشور نفتی هستیم لذا باید تمرکزمان بر این مسئله بیشتر باشد؛ ما باید در تکنولوژی‌های پیشرفته نیز توجه بیشتری داشته باشیم و با همسایگان پیوندهای مختلف را افزایش دهیم.

کد خبر 204383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز