گروه شهرستان‌ها: با اینکه وضعیت هوا پیش از نیمه‌ اسفند فرارسیدن روزهای بهاری را نوید می‌داد اما با ورود جبهه هوای ناپایدار به کشور، دوباره زمستان بازگشت و بسیاری از مناطق کشور لباس سفید بر تن پوشید.

برف - جاده

در این میان بارش سنگین برف باعث مسدود شدن تعدادی از محورهای مواصلاتی شد و در برخی از مناطق نیز خساراتی به بار آمد. این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌ سازمان هواشناسی، دمای هوا از روز گذشته رو به افزایش گذاشته و این مسئله می‌تواند منجر به ریزش بهمن در جاده‌های کوهستانی شود. از سوی دیگری نیز آنطور که نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد سامانه بارشی دیگر در راه است که ظهر امروز از سمت غرب وارد کشور شده و ابتدا شمال‌غرب، غرب و به‌تدریج جنوب غرب، دامنه‌های البرز را در برگرفته و سپس فردا علاوه بر این نواحی سواحل شمالی، مرکز، جنوب و سپس شمال‌شرق و شرق را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این سامانه سبب بارش برف و باران و وزش باد شده و در روز دوشنبه نیز در اکثر نقاط فعال خواهد بود. روز سه‌شنبه نیز در نیمه‌شرقی کشور همچنان بارش برف و باران را خواهیم داشت و سپس این سامانه از کشور خارج می‌شود. بنابراین پیش‌بینی می‌شود از ظهر شنبه بارش رگباری و بارش برف و وزش باد در استان‌های آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، زنجان، کردستان و به‌تدریج در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، البرز، قزوین، تهران و بارش پراکنده در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، قم، سمنان و غرب اصفهان رخ دهد. در روز یکشنبه نیز علاوه بر این استان‌ها بارش رگباری و بارش برف و وزش باد در استان‌های اصفهان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر و به‌تدریج در استان‌های یزد، خراسان‌جنوبی و بارش پراکنده در استان‌های کرمان، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی و هرمزگان و همچنین از بعد از ظهر این روز بارش باران و وزش باد در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و بارش پراکنده در استان گلستان پیش‌بینی می‌شود.

تردد در محورهای کوهستانی با احتیاط و زنجیرچرخ

علاوه بر هشدار سازمان هواشناسی، پلیس راه کشور و سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز نسبت به تردد در محورهای کوهستانی هشدار دادند. در همین خصوص معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نسبت به‌احتمال ریزش بهمن در جاده‌های کوهستانی کشور هشدار داد و گفت: مهم‌ترین علت وقوع این حادثه در محورهای کوهستانی کشور وزش تندباد، میزان شیب بستر و لایه‌های برف است. حیدر حیدری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: هم‌اکنون در استان‌های تهران و البرز هشت‌جاده بهمن‌خیز وجود دارد که نسبت به کل کشور از نظر ریزش بهمن با بیشترین خطرات مواجه است. وی تصریح کرد با توجه به اینکه این جاده‌ها اغلب پرتردد هستند باید برای مقابله با این خطرات گام‌های اساسی برداشته شود که اقداماتی چون راه‌اندازی سامانه هواشناسی جاده‌ای، ایجاد سیستم هشدار سقوط بهمن، آماده‌سازی نیروهای انتظامی و امدادرسانی در مواقع احتمالی سقوط بهمن و احداث بهمن گیرهای مناسب ازجمله راه‌های مقابله با این نوع مخاطرات است.

نجات چهار هزار مسافر از مرگ

فرمانده پلیس‌راه کشور از نجات چهارهزارمسافر گرفتار در برف در محورهای منتهی به استان خراسان رضوی خبر داد. سرهنگ محمدرضا مهماندار روز جمعه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تمامی محورهای استان خراسان رضوی از حدود ساعت 9 صبح پنجشنبه به دلیل بارش شدید برف و کولاک بسته شد، افزود: با توجه به وضعیت بحرانی جوی که از روز پنجشنبه در استان خراسان رضوی اتفاق افتد، سردار مومنی، رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شخصا از بعدازظهر پنجشنبه با حضور در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا فرماندهی و هدایت عملیات نجات در راه ماندگان را آغاز کرد.وی‌ افزود: در این عملیات که تا ساعت 10 صبح جمعه ادامه یافت، بیش از 600 دستگاه خودرو و 40 دستگاه اتوبوس با بیش از چهار هزار سرنشین گرفتار در برف و کولاک شدید، از مرگ حتمی نجات یافتند.

مرگ دو نفر در لاریجان

دیروز بخشدار لاریجان در استان مازندران‌ از مرگ دو نفر از سرنشینان یک خودروی سواری در مسیر راه فرعی روستایی منطقه دلارستاق این بخش به‌دلیل گرفتار شدن در برف خبر داد. ولی محمدفضلی به مهر گفت: سه نفر از سرنشینان خودروی سواری که از آمل در مسیر حرکت به سمت روستای لهر دهستان دلارستاق بخش لاریجان بودند، گرفتار بارش شدید برف و کولاک شدند و سبب توقف خودروی آنان شد. وی با بیان اینکه بارش شدید برف در این منطقه از روز چهارشنبه تاکنون سبب بسته شدن راه ارتباطی 15روستای این بخش شده بود، افزود: به‌دلیل انباشت برف زیر اگزوز خودرو و هدایت گاز منواکسیدکربن دو نفر از سرنشینان خودرو جان باختند و یک نفر از مرگ نجات یافت. وی اضافه کرد: متأسفانه تجهیزات برف روبی اداره راه و شهرسازی آمل که برای پاکسازی مناطق برف گیر و محاصره برف به روستاهای دهستان دلارستاق اعزام شده بودند، به‌دلیل خرابی زمینگیر شدند و تاکنون اقدام عملی برای بازگشایی مسیرها صورت نگرفته است.

نخستین برف سال

نخستین بارش برف زمستانی در آران و بیدگل در واپسین روزهای زمستان موجب نشاط و خوشحالی مردم‌ شهرستان آران و بیدگل شد. کشاورزان این شهرستان نیز که در چند سال گذشته با مشکلات شدید ناشی از خشکسالی و کم آبی در این منطقه کویری مواجه هستند بارش این برف زمستانی را بارقه امیدی می‌دانند برای سالی پربرکت. براساس اعلام اداره امور آب و فاضلاب آران و بیدگل سطح سفره‌های آب زیر زمینی این شهرستان در طول چند دهه گذشته بیش از ۹۰ متر کاهش یافته است.

کد خبر 204532

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز