سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آرژانتین نتیجه همه‌پرسی درباره وضعیت سیاسی جزایر مورد مناقشه مالویناس (فالکلند) را رد کرده است.

آرژانتین

به گزارش پرس تی وی  ۹۸.۸ درصد از ساکنان عمدتا انگلیسی‌تبار جزایر مالویناس، دهم و یازدهم مارس با شرکت در همه‌پرسی، رضایت خود را از حاکمیت بریتانیا بر این منطقه مورد مناقشه ابراز کردند.

دولت آرژانتین، نتیجه این همه پرسی را رد کرده و آن را نوعی مانور دانسته است که از هیچ اعتبار قانونی برخوردار نیست.

سناتور دانیل فیلموس، دستیار نزدیک کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین درباره این همه‌پرسی گفت: «ما باید این نیرنگ را که به ظاهر، مشارکت مردم یک جمعیتِ جای‌گرفته را نمایش می‌دهد، محکوم کنیم.»

وی افزود: «این نمایش تبلیغاتی در قوانین بین‌المللی، هیچ اعتباری ندارد.»

حدود هزار و ششصد ساکن انگلیسی‌تبار جزایر مالویناس در همه پرسی دو روزه این منطقه شرکت کردند و به ادامه حاکمیت انگلیس بر این مجمع الجزایر آتلانتیک جنوبی، رای موافق یا مخالف دادند.

این در حالی است که مجلس سنای آرژانتین برای رای‌گیری درباره یک لایحه پیشنهادی جهت رد نتایج این همه‌پرسی و تاکید بر ادعای حاکمیت این کشور بر جزایر مالویناس، آماده می‌شود.

هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین نیز گفته است: «انگلیس به هیچ وجه حق ندارد به ظاهر وضعیت حقوقی این سرزمین‌ها را، حتی تحت پوشش یک همه‌پرسی فرضی، تغییر دهد.»

سناتور انیبال فرناندز، یکی دیگر از مقامات آرژانتین نیز بر دیدگاه دولت این کشور که فالکلندی‌ها را جمعیت خارجی و ساکنان غیرقانونی در آرژانتین می‌داند، تاکید کرد.

در همین حال، الیسیا کاسترو، سفیر آرژانتین در لندن تصریح کرده است، این جزایر برای تضمین بقا به آرژانتین نیاز دارند.

تنش میان لندن و بوینس آیرس در سال ۲۰۱۲ میلادی با اقدام هر دو کشور در برگزاری مراسم سی‌امین سال‌روز پایان جنگ آرژانتین و انگلیس بر سر مالکیت جزایر مالویناس، شدت گرفت.

جزایر نفت‌خیز مالویناس یا فالکلند که حدود سه هزار سکنه دارد و حدود ۳۰۰ مایلی سواحل آرژانتین واقع شده است، از زمان آغاز حاکمیت استعماری انگلیس بر این سرزمین‌ها در سال ۱۸۳۳ ، به عنوان بخشی از «قلمرو خارجی انگلیس» عنوان شده است.

آرژانتین می‌گوید، این مناقشه نباید با رای ساکنان این جزایر حل شود چرا که نیروی دریایی سلطنتی، بومیان در اصل آرژانتینی این منطقه را اخراج کرده و افرادی را به جای آنان در این منطقه اسکان داده است که انگلیسی هستند.

کد خبر 205137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز