همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه امریکا تهدید کرده است اگر اسلام آباد به پروژه چند میلیارد دلاری ساخت خط لوله گازی با ایران ادامه دهد، پاکستان را تحریم می‌کند.

به گزارش پرس تی وی: ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز دوشنبه (۲۱ اسفند) گفت: «ما نگرانی های جدی داریم، در واقع اگر این پروژه ادامه پیدا کند، قانون تحریم های ایران زیر سوال می‌رود.»

نولند افزود: «ما با پاکستانی ها درباره این نگرانی ها رک و بی پرده سخن گفته‌ایم.»

قانون تحریم ها علیه ایران که در سال ۱۹۹۶ تصویب شد، به دولت امریکا اجازه می‌دهد تا واردات از هر شرکت غیر امریکایی را که بیش از بیست میلیون دلار در سال در صنایع نفت و گاز طبیعی ایران سرمایه گذاری کنند، ممنوع کند.

نولند گفت امریکا «تا حد زیادی از پروژه های انرژی در پاکستان حمایت کرده است و تا پایان سال ۲۰۱۳ حدود ۹۰۰ مگاوات به تولید انرژی در پاکستان افزوده خواهد شد.»

این تهدیدها در حالی مطرح شد که در مراسمی ساخت مرحله پایانی خطوط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان آغاز شده است. گاز طبیعی ایران از طریق این خطوط لوله به همسایه شرقی اش، پاکستان منتقل می‌شود.

در مراسمی که روز دوشنبه با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران و آصف علی زرداری همتای پاکستانی اش برگزار شد، ساخت مرحله پایانی این خطوط انتقال گاز، آغاز شد.

این خطوط لوله انتقال گاز با هدف بر طرف کردن نیازهای انرژی پاکستان ساخته شده است. پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۱۸۰ میلیون نفر، با مشکلات جدی در بخش انرژی روبرو است.

همچنین جواد اوجی معاون وزیر نفت ایران روز دوشنبه گفت پاکستان خواستار افزایش میزان واردات گاز طبیعی از ایران، از ۲۱.۵ میلیون متر مکعب به ۳۰ میلیون متر مکعب در روز شده است.

اوجی افزود تهران تاکنون ۲ میلیارد دلار برای ساخت بخشی از این خطوط لوله که در داخل خاک ایران است، هزینه کرده است. برای ساخت ادامه این خطوط لوله انتقال گاز در خاک پاکستان، به ۳ میلیارد دلار هزینه نیاز است.

زرداری روز دوم مارس گفت اسلام آباد تحت هیچ شرایطی این پروژه انتقال گاز طبیعی را متوقف نخواهد کرد.

رئیس جمهور پاکستان تاکید کرد که دولتش با وجود تهدیدها و فشارها از جانب امریکا، به ساخت این خطوط لوله انتقال گاز ادامه می‌دهد.

کد خبر 205223
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز