همشهری آنلاین: پلیس استونی جمعه شب 27 آوریل با گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی معترضان جابه‌جایی مجسمه یادبود جنگ جهانی دوم را مورد حمله قرارداد.

به گزارش بی بی سی، پلیس همچنین برای متفرق کردن تظاهر کنندگانی که در تالین پایتخت این جمهوری سابق اتحاد جماهیر شوروی گرد هم آمده بودند و به پرتاب بمب‌های آغشته به نفت اقدام می‌کردند، از آب فشار قوی استفاده کرد.

این دومین شب درگیری‌ها میان روس‌های ساکن استونی و نیرو‌های پلیس بود. در جریان درگیری‌های جمعه شب یک نفر کشته شد. بنا برگزارش خبرنگاران خارجی مستقر در تالین بیش از هزار نفر از معترضین در مکانی که سابق بر این مجسمه یادبود ، برپا بود تجمع کرده بودند.

به گفته خبرنگار بی بی سی این تجمع در میدان آزادی تالین با آرامش خاتمه نیافت و به یکباره با دخالت نیرو‌های پلیس به خشونت کشیده شد.این خبرنگار گزارش کرده است که در جریان درگیری‌ها دست کم 5 نفر مجروح شدند. یکی از سخنگویان پلیس تالین نیز به خبرنگار آسوشیتد پرس گفت: 200 نفر نیز در جریان تظاهرات دستگیر شدند.

دولت استونی که جمعه صبح 26 آوریل مبادرت به حذف مجسمه یادبود سربازان شوروی در جنگ جهانی دوم کرده بود، ادعا کرده است که این مجسمه نماد اشغالگری نیرو‌های شوروی بوده است.

اما اقلیت روس ساکن استونی معتقد است که این بنای یادبود که در عصر استالین ساخته شده یادواره قهرمانانی است که در جنگ جهانی دوم علیه نازی‌ها مبارزه کرده بودند.

جابه جایی این مجسمه و انتقال آن به مکانی نامعلوم ، روابط استونی با روسیه را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده و دولت روسیه اقدام به حذف مجسمه یادبود جنگ جهانی دوم را به اقدامی کفر آمیز تشبیه کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد: دولت کشورش گام‌های جدی را در این رابطه خواهد برداشت.

شورای فدراسیون روسیه (مجلس علیای روسیه) با اتخاذ موضعی تندتر قطع رابطه دیپلماتیک با استونی را خواستار شده است.

کد خبر 20615

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز