دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: مراسم اختتامیه هشتمین دوره مسابقات آزاد روبوکاپ ایران با حضور دکتر عبدالله افشار معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، پروفسور حسن ظهور پیشکسوت علم مکانیک و روباتیک در کشور - عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و استاد دانشگاه صنعتی شریف، دکتر علی جلالی پیشکسوت علم روباتیک، دکتر هروی نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و مهندس مسعود سیرتی دبیر جشنواره شکوفای شهرداری تهران در روز یکشنبه 18فروردین برگزار شد.

دانش روبات

در این مراسم دکتر مرتضی موسی‌خانی، مدیر کمیته ملی روبوکاپ طی سخنانی اعلام کرد که مقامات بنیاد ملی نخبگان و مجلس شورای اسلامی قول داده‌اند که نتایج این مسابقات در بنیاد ملی نخبگان ارزیابی شود و همچنین تلاش‌های شرکت‌کنندگانی که در این دوره از مسابقات در راستای نوآوری در زمینه روباتیک انجام‌گرفته در این بنیاد مورد بررسی قرار ‌گیرد. برای تحقق این امر با خانم دکتر سلطانخواه، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور هم جلساتی برگزار شده است. دکتر موسی‌خانی با اشاره به مقوله شرکت‌های دانش‌بنیان گفت:

علاوه بر این آیین‌نامه صندوق اجرایی شرکت‌های دانش بنیان تصویب شده، سه هزار میلیارد ریال از سوی دولت و مجلس برای این صندوق تخصیص داده شده است، آیین‌نامه 200شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسیده و چهار میلیارد تومان برای حمایت از شکست‌های دانش بنیان تخصیص داده شده است. وی همچنین از حمایت و همکاری شهرداری تهران در برگزاری این مسابقات تشکر کرد.

دکتر هروی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: هدف من از حضور در مراسم اختتامیه مسابقات روباتیک به‌عنوان یکی از نمایندگان مجلس این است که خواسته‌های نخبگان عرصه روباتیک را مستقیما به مسئولان منتقل کنم. در جلسه‌ای که به‌زودی قرار است در زمینه مباحث تحقیقاتی با مسئولین داشته باشیم درصدد هستم این مسئله را مطرح کنم که نخبگانی را که در مسابقات ربوکاپ دست به نوآوری می‌زنند نیز به‌عنوان نخبگان ملی معرفی کنیم.

در ادامه این مراسم با حضور استادان و پیشکسوتان رشته روباتیک از پروفسور ظهور و دکتر علی اکبر جلالی با اهدای تندیس تجلیل به عمل آمد. در پایان مراسم اختتامیه مسابقات بین‌المللی ربوکاپ نتایج این مسابقات که در آن 390تیم حضور داشتند از سوی مجری برنامه اعلام شد که طی آن تیم‌های روباتیک ایران مقام اول را به‌خود اختصاص دادند.

لیگ DEMO دانشجویی

تیم روبوریزه که به‌صورت مستقل در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود مقام نخست این بخش را به‌دست آورد. تیم‌های Python از دانشگاه فردوسی مشهد و RTQ که به‌صورت مشترک با همکاری دانشگاه آزاد قزوین و دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران شرکت کرده بودند مقام‌های دوم و سوم را از آن خود کردند.

لیگ روبات‌های خانگی

تیم MRL از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با چهار هزار و 929 امتیاز مقام اول را کسب کرد. تیم Borg از کشور هلند با دو هزار و 663 امتیاز مقام دوم و تیم Strive از کشور چین با یک هزار و 381 امتیاز مقام سوم را به‌دست آوردند.

لیگ روبات‌های انسان‌نما

در رده بزرگسال (Adult) این لیگ تیم Behrobot از دانشگاه آزاد خوراسگان در جایگاه نخست قرار گرفت.

لیگ روبات امدادگر واقعی

در بخش رقابت لیگ تیم MRL از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین اول شد و تیم Nutech-R از ژاپن و تیم آریانا از دانشگاه آزاد تهران مرکز به‌طور مشترک مقام دوم را کسب کردند.در بخش انتخاب بهترین‌ها، روبات امدادگر تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین به‌عنوان بهترین روبات خودکار، روبات تیم YRA دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات یزد به‌عنوان بهترین روبات در جابه‌جایی اجسام و تیم Asema-mashin از دانشگاه آزاد تهران غرب به‌عنوان بهترین روبات در توانایی حرکتی انتخاب شدند.

لیگ روبات‌های پرنده

تیم FSR از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات فارس با 46.55امتیاز رتبه اول و تیم ARC از دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 39.06 امتیاز رتبه دوم و تیم MRL از دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با 34.29 امتیاز رتبه سوم را به‌خود اختصاص دادند.

لیگ روبات استاندارد SPL

در لیگ روبات‌های استاندارد تیم SPQR از کشور ایتالیا رتبه نخست را به‌خود اختصاص داد و پس از آن تیم‌های MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و Dutch-Nao از کشور هلند در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

کد خبر 208021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز