همشهری آنلاین: با تصویب هیئت وزیران، آیین نامه اجرایی قانون مشاغل سخت وزیان آور ابلاغ شد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران بخش هایی از آیین نامه اجرایی مشاغل سخت و زیان آور را اصلاح کرد که بر اساس این مصوبه  کار‌های سخت و زیان آور کار‌هایی است که در اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی ( جسمی و روانی ) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.

بر اساس این مصوبه مشمولین قانون " نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور – مصوب 1367- و اصلاحات بعدی آن" و همچنین مشمولین قانون "حفاظت در برابر اشعه – مصوب 1368 و اصلاحات بعدی آن" تابع قوانین و مقررات مربوط خواهند بود.

این مصوبه می افزاید تعیین سخت و زیان آور بودن مشاغل حسب در خواست کارگر ، کارفرما ، تشکل‌ها ، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی در هر کارگاه با بررسی سوابق، انجام بازدید و بررسی شرایط کار توسط کارشناسان بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و بازرسان کار وزارت کار و امور اجتماعی و با تایید توسط کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی موضوع این آیین نامه انجام می گیرد.

همچنین کارفرمایان مکلفند شاغلین در کار‌های سخت و زیان آور را حداقل سالی یکبار به منظور آگاهی از روند سلامتی و تشخیص بهنگام بیماری و پیشگیری از فرسایش جسمی و روحی آنان توسط مراکز بهداشتی و درمانی مورد معاینه قرار داده و نتیجه را در پرونده‌های مربوط ضبط و یک نسخه از آن را به سازمان تامین اجتکاعی ارایه نمایند.

بر این اساس سیاستگذاری کشوری کار‌های سخت و زیان آور موضوع این آیین نامه و رسیدگی به در‌خواست کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی و همچنین نظارت و هماهنگی بر فعالیت کمیته‌های مذکور در این آیین نامه به عهده شورای عالی حفاظت فنی است.

بر اساس این مصوبه ، به منظور تطبیق و تشخیص مشاغل سخت و زیان آور براساس ضوابط و سیاست گذاری های شورای عالی حفاظت فنی و مقررات مربوط ،‌کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی هر کدام با پنج عضو اصلی و پنج عضو علی البدل  برای مدت سه سال منصوب می شوند.

 این مصوبه می افزاید ، علاوه بر کارهای سخت و زیان‌آور مشخص شده طبق مصوبات شورای عالی حفاظت فنی و موارد تأیید شده توسط کمیته‌های استانی، مشاغلی که در ندامتگاه‌ها و زندان‌ها مستقیماً با زندانی ارتباط دارند و مشاغلی که مستقیماً در مراکز روان درمانی با بیماران روانی مرتبط هستند و خبرنگاری.نیز سخت و زیان‌آور شناخته می‌شوند.

بر این اساس ایام تعطیلات هفتگی و رسمی ،مرخصی استحقاقی ، مرخصی استعلاجی و تمام یا قسمتی از خدمت نظام وظیفه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل یا حضور داوطلبانه در جبهه ، دوران اسارت یا محکومیت سیاسی که بیمه شده بر اساس آن به عنوان آزاده شناخته شده باشد به عنوان سابقه اشتغال در کارهای سخت و زیان آور محسوب می‌گردد.

بر اساس این مصوبه چنانچه بیمه شده بیش از دو ماه به هر منظور از مرخصی بدون حقوق استفاده کرده یا اخراج ،‌استعفا ،‌انفصال و بازخریدی مشروط بر اینکه حداکثر تا دو ماه در مجموع در فواصل اشتغال به کار‌های سخت و زیان آور داشته باشد توالی اشتغال او را از بین برده و موجب تناوب اشتغال وی می گردد.  

همچنین افرادی که حداقل بیست (20) سال متوالی یا بیست و پنج (25) سال متناوب سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور مربوط به قبل از تاریخ تصویب قانون را داشته باشند و یا در آینده شرایط مذکور را احراز نمایند یا ‌چنانچه کمیسیونهای پزشکی  قبل از رسیدن بیمه شده شاغل در کارهای سخت و زیان‌آور به سابقه مقرر ، فرسایش جسمی و روحی وی را ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان‌آور تشخیص و تأیید نمایند، بیمه شده می‌تواند درخواست بازنشستگی خود را  به سازمان تأمین اجتماعی تسلیم نماید.

بر اساس این مصوبه  کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، طبق این آیین‌نامه معادل چهار درصد (4%) میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان‌آور را که توسط سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه می‌گردد به طور یکجا به سازمان یاد شده پرداخت نماید.

کد خبر 20859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز