شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
۰ نفر

همشهری انلاین: دولت تونس اعلام کرد دولت لبنان موجودی یک حساب بانکی متعلق به خانواده بن‌علی را به دولت تونس تحویل داده‌است.

ben ali-leila terablosi

این موضوع را دفتر ریاست جمهوری تونس اعلام کرد.

حساب بانکی موردنظر با 28 میلیون و 80 هزار دلار موجودی به نام همسر زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهور پیشین تونس است. چکی به این مبلغ توسط علی بن فطیس المری، حقوقدان اهل  قطر و مامور ویژه سازمان ملل برای بازیابی اموال ربوده‌شده، به منصف المرزوقی، رئیس‌جمهوری تحویل داده‌ شد.

سازمان ملل علی بن فطیس المری را مامور کرده تا دارایی‌های رهبرانی را که در جریان بهار عربی سرنگون شده‌اند در نقاط مختلف جهان شناسایی کند و به این کشورها بازگرداند.

بنا به گزارش رویترز، کشف موجودی بانکی همسر بن علی در لبنان و بازگرداندن آن به تونس، اولین مورد از تلاش المری است که به نتیجه می‌رسد.

حرکت اعتراضی موسوم به بهار عربی ابتدای سال ۲۰۱۱ با برگزاری تظاهرات اعتراضی در تونس آغاز شد و در مدتی کوتاه به حکومت 23 ساله زین العابدین بن علی پایان داد.

مخالفان زین العابدین بن علی اعضای خانواده و بستگان او از جمله همسرش را به سوء استفاده از موقعیت و ثروت‌اندوزی متهم کرده و گفته‌اند که طی 23 سال حکومت بن علی، این افراد از این راه  ثروت‌های هنگفتی کسب کردند و به خارج انتقال دادند.

رئیس‌جمهور فعلی تونس به‌تازگی در مصاحبه‌ای گفت که مقامات رژیم پیشین در طول زمامداری بن علی، با سوء‌استفاده از موقعیت خود، اموالی به ارزش 15 میلیارد دلار را ربودند و به خارج منتقل کردند.

گفته‌می‌شود زین العابدین بن علی و همسرش در حال حاضر در عربستان سعودی به سر می‌برند و برادر لیلا طرابلسی که ثروت هنگفتی به دست آورده و در کشورش تحت پیگرد است از کانادا درخواست پناهندگی کرده‌است.

دولت تونس با مشکلات مالی مواجه است و برخی نمایندگان پارلمان آن کشور دولت کنونی را به تعلل و کم‌کاری در کشف و بازگرداندن اموال مسئولان رژیم قبل متهم کرده‌اند.

کد خبر 208886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز