علی شاکری: در کمتر از یک هفته به (۲۵مردادماه) پایان مهلت اعلام نهایی لیست رشته های اعزامی به مسئولان برگزاری بازی های آسیایی دوحه، تکلیف کاروان ورزشی ایران نیز مشخص شده است.

پس از قطعیت یافتن حضور ۲۵ رشته ورزشی باز هم شاهد اعتراضات جسته و گریخته ای از برخی از مسئولان و ورزشکاران رشته های ورزشی بودیم که اعتقاد داشتند رشته های مورد نظر آنان نیز در قیاس با برخی از رشته های انتخاب شده می توانست در زمره تیم های اعزامی باشد.

پس از اعلام نهایی رشته های اعزامی،دیروز رئیس کمیته ملی المپیک ایران در گفت وگوی مفصل با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)پاسخگوی بسیاری از ابهامات موجود در زمینه تصمیم گیری نهایی مشترک بین مسئولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک بود که باتوجه به اهمیت این رویداد توجه شما خوانندگان عزیز را به بخش هایی از این گفت وگو جلب می کنیم.

معیار اعزام بانوان

رضا قراخانلو ابتدا به سراغ ورزش بانوان رفت و گفت: باتوجه به نگاه حمایتی مشترک از سوی سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک معیارهای اعزام بانوان ساده تر از مردان بود و نگاهمان نیز نگاه مدال آوری نبود. با بررسی موقعیت رشته ها و باتوجه به آن که صحنه بازی های آسیایی یکی از سطوح بالای ورزشی است و حداقل های مهارتی را طلب می کند، هیچ کس از این نظریه که همه رشته های بانوان باید در آن شرکت کنند دفاع نخواهد کرد. در این رابطه هم اگر نقدی هست ما شنوا هستیم.

حضور سمبلیک ژیمناستیک

وی با اشاره به توافق نهایی با سازمان تربیت بدنی بر سر رشته های اعزامی، پیرامون تعداد نفرات گفت: تعداد ورزشکاران اعزامی به نوع عملکرد آنان بازمی گردد و این یعنی این که هنوز هیچ چیز معلوم نیست.

رئیس کمیته ملی المپیک در رابطه با سیاست اعزام در رشته های پایه و پرمدال چون قایقرانی و تیراندازی اظهار داشت: در ورزش های پایه در شنا افرادی را خواهیم برد که شانس حضور در مرحله نهایی را خواهند داشت. در دوومیدانی هم بخت شرکت کنندگان برگزیده برای کسب مدال زیاد است و می ماند ژیمناستیک که حضور نمایندگان این رشته سمبلیک خواهد بود.

در تیراندازی علی رغم همه تلاش ها و برنامه ریزی ها آخرین نتایج (مسابقات جهانی کرواسی) نتایج خوبی نبوده است و این امکان وجود دارد که بانوان در جایگاه بهتری نسبت به مردان بایستند. با این توصیف حضور مردان تیرانداز را هم می توان به صورت سمبلیک ارزیابی کرد.

در قایقرانی نیز شانس بانوان نسبت به آقایان به صورت نسبی بالاتر است. در این رشته توقع مدال وجود دارد و در غیر این صورت اعزام این گروه هم به صورت سمبلیک خواهد بود. وی در جواب این سئوال که چرا باتوجه به توسعه رشته گلف نماینده ای از آن در بازی ها حضور ندارد گفت: توسعه گلف بیش از انتظار ما بوده و جای تقدیر هم دارد، اما دربعد مدال آوری تنها یک خانم وجود داشت که مقیم خارج از کشور بود.

 این تردید وجود داشت که آیا در بازی های آسیایی حضور می یابد یا خیر؟ اگر در هر رشته ای این احساس را پیدا کنیم که فردی می تواند در جایگاه اول تا ششم قرارگیرد براساس شاخص های رشته های گروه دوم اعزام خواهد شد.

عدم پیش بینی، ضعف فدراسیون ها

رئیس کمیته ملی المپیک ضمن ابراز نارضایتی از هرگونه سخن دوپهلو از سوی فدراسیون های ورزشی پیرامون پیش بینی رشته های خودشان گفت:  اگر آنها نمی توانند این پیش بینی را انجام دهند خود یک ضعف بزرگ است.

البته سازمان و کمیته ملی المپیک یک پیش بینی صادقانه و شفاف را انجام داده اند،به علاوه معتقدم در ورزش هیچ گونه پیش بینی نمی تواند صددرصد منطقی باشد. بدترین میزان مدالی که می توان در این بازی ها کسب کرد ۳۷ مدال و بهترین میزان هم تصاحب ۵۰ مدال است که باتوجه به نظام جامع تربیت بدنی و ورزش کاروان اعزامی ایران می تواند ۴۵ مدال به دست آورد.

تهدید دوپینگی ها

رضا قراخانلو هنگامی که صحبت به کنترل و مبارزه با دوپینگ ورزشکاران اعزامی کشیده شد، به سختی این گروه از ورزشکاران را تهدید کرد و گفت : هرکسی که دوپینگ او محرز شود، اسمش را پهلوان پنبه خواهیم گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه با دوپینگ امری اعتقادی و اخلاقی است و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مسئولیت اصلی در آموزش، پیشگیری و مبارزه با دوپینگ را برعهده دارد.

کد خبر 2111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز