گروه اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: پیامدهای جنجالی بخشنامه وزارت علوم مبنی بر برگزار نشدن امتحانات دانشگاه‌ها طی فاصله زمانی 20خرداد تا دوم تیر امسال همچنان ادامه دارد و اکنون وزیر علوم در واکنش به اعتراض‌ها اعلام کرد که در زمان انتخابات هیچ دانشگاهی حق تعطیلی ندارد.

کلاس

کامران دانشجو تأکید کرده که در زمان انتخابات هیچ دانشگاهی حق تعطیلی ندارد؛ چه دانشگاه‌هایی که پیش از 20خرداد و دوم تیر امتحان برگزار می‌کنند و چه آنهایی که امتحاناتشان پس از دوم تیرماه آغاز می‌شود. وزیر علوم در گردهمایی رؤسای دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها نباید از 20خرداد تا دو تیر تعطیل شوند، چرا که اگر قرار باشد این تعطیلی صورت گیرد نقض غرض است. دانشجو درباره تغییر زمان امتحانات پایان‌ترم دانشگاه‌ها گفت:

اکثر مسئولان در دانشگاه‌ها تغییرات را با مشورت دانشجو‌ها انجام داده‌اند، اما طبیعی است هر تصمیمی که گرفته می‌شود موافق و مخالف دارد. وزیر علوم با بیان اینکه ما هر تصمیمی بگیریم عده‌ای کم اما پرسر و صدا حرف خودشان را می‌زنند، تصریح کرد:

اگر در این‌باره هیچ تصمیمی هم نمی‌گرفتیم، می‌گفتند امتحانات نباید در زمان انتخابات برگزار شود تا دانشجوها فکرشان آزاد باشد و بتوانند فعالیت کنند. برخی تشکل‌های دانشجویی که تغییر برنامه امتحانات را سیاسی می‌دانستند وزارت علوم را تهدید کرده بودند درصورت رسیدگی نشدن به درخواست آنها دست به تحصن یا تحریم امتحانات می‌زنند. البته پس از این تهدید معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد که برگزار نشدن امتحانات به‌معنای تعطیلی دانشگاه‌ها نیست. برخی کارشناسان سخنان دیروز وزیر علوم را پاسخی به اعتراض دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه می‌دانند.

بخشنامه پرانتقاد

در همین حال اعتراض‌ها و انتقادها نسبت به تغییر برنامه امتحانات ترم دوم سال تحصیلی 92-91 و سرگردانی دانشجویان همچنان ادامه دارد و برخی تشکل‌های دانشجویی از احتمال تحصن مقابل وزارت علوم یا تحریم امتحانات درصورت رسیدگی نشدن به اعتراض‌شان سخن گفته‌اند. برخی دانشجویان از تغییر چند باره برنامه امتحانات انتقاد دارند، برخی دانشگاه‌ها پیش از بخشنامه وزارت علوم زمان امتحانات را تیر‌ماه تعیین کرده بودند، پس از ابلاغ بخشنامه برنامه را تغییر داده و برنامه امتحانی طوری تعیین شد که تا 20خرداد به پایان برسد و به توصیه وزارت علوم عمل شود. ولی پس از سخنان ضد‌و نقیض مسئولان و ادامه اعتراض‌ها مسئولان دانشگاه‌ها تشکیک کرده و برنامه‌های امتحانی را برای پس از دوم تیرماه تنظیم کرده‌اند. این سرگردانی و بلاتکلیفی در اغلب دانشگاه‌ها کم و بیش دیده می‌شود.

در حالی که بخشنامه وزارت علوم به بهانه انتخابات صادر شده ولی وزارت کشور اعلام کرده توصیه‌ای برای تغییر زمان امتحانات نداشته است. نکته مهم‌تر اینکه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز از تعطیلی دانشگاه‌ها انتقاد و ابراز تأسف کرده است.

آشفتگی کلاس‌های درس

بخشنامه وزارت علوم به دانشگاه‌ها آشفتگی و نابسامانی نیمسال دوم سال‌تحصیلی 92-91را به‌دنبال داشت، ‌دروس به‌طور کامل ارائه نمی‌شود، زمان برگزاری امتحانات‌ سروسامانی ندارد و دانشجویان به این وضعیت اعتراض دارند.بخشنامه وزارت علوم موجب شده تا دست‌کم یک سوم جلسات درس در برخی دانشگاه‌ها کاهش یابد هر چند برخی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی اعلام کرده‌اند که برای ارائه کامل دروس و جلوگیری از افت تحصیلی جلسات جبرانی برگزار می‌کنند، البته برگزاری کلاس‌های جبرانی در روزهای تعطیل نیز مخالفت دانشجویان را موجب شده است.

اما دانشجویان دانشگاه‌های شهریه‌ای خواهان استرداد شهریه جلساتی هستند که تشکیل نمی‌شود، آنها می‌گویند شهریه همه جلسات را از ما گرفته‌اند. تعطیلی بلافاصله خوابگاه‌ها پس از پایان امتحانات و ندادن فرجه امتحانی‌ از دیگر موضوعاتی است که دانشجویان به آنها اعتراض دارند.

مخالفت تشکل‌های دانشجویی

از زمان ابلاغ این بخشنامه از اواخر اسفندماه 91تاکنون دانشجویان مخالفت خود را با تغییر زمان امتحانات اعلام کرده‌اند. ‌برخی از تشکل‌های دانشجویی خواستار تغییر برنامه امتحانی هستند و وضعیت کنونی را قابل‌قبول نمی‌دانند. برای مثال بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از تغییر زمان امتحانات این دانشگاه تأکید کرد: مسئولین به جای رو آوردن به روش‌های ساده، به فکر پیدا کردن راهکار مناسب‌تر برای جلوگیری از سوءاستفاده از فضای دانشگاه باشند.در گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده مسئولان برخی تشکل‌های دانشجویی از احتمال تحصن یا تحریم درصورت تغییر نکردن زمان برگزاری امتحانات پایان ترم دوم سال تحصیلی 92-91سخن گفته‌اند.

به معنی تعطیلی نیست

معاون آموزشی وزارت علوم در واکنش به اعتراض‌ها نسبت به کاهش زمان ترم دوم سال تحصیلی 92-91دانشگاه‌ها به ایسنا گفت: در تقویم آموزشی دانشگاه‌ها ورود پیدا نمی‌کنیم و مسئولیت برنامه‌ریزی تقویم امتحانی دانشگاه‌ها با خودشان است.
حسین نادری‌منش با اشاره به ابلاغیه معاونت آموزشی وزارت علوم درباره ممنوعیت برگزاری امتحانات در تاریخ 20خرداد تا دوم تیر ماه، اظهار کرد: در این ابلاغیه شفاف بیان شده که تنها در این تاریخ امتحانات برگزار نشود تا دانشجویان بتوانند حضور پرشوری در بحث انتخابات داشته باشند.

وی افزود: به دانشگاه‌ها توصیه کرده‌ایم اگر کلاس‌هایشان به پایان نمی‌رسد، ترجیحا امتحانات را به بعد از دوم تیرماه موکول کنند اما برنامه‌ریزی نهایی با خود دانشگاه‌هاست. نادری‌منش تأکید کرد: ممنوعیت برگزاری امتحانات در روزهای 20خرداد تا دوم تیر لزوما به معنی تعطیلی دانشگاه‌ها نیست. به هر روی مشخص نیست هدف وزارت علوم از ابلاغ بخشنامه برگزار نشدن امتحانات ترم دوم دانشگاه‌ها طی فاصله زمانی 20خرداد تا دوم تیر‌ماه چه بوده‌است، اگر دانشگاه‌ها در زمان انتخابات دایر هستند و نباید تعطیل باشند چرا نباید طبق برنامه‌ریزی پیش از ابلاغ بخشنامه وزارت علوم، عمل کنند و امتحانات برگزار نشود.

کد خبر 211872
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز