همشهری‌آنلاین: آیین افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری، سیدمحمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اسماعیلی، رییس نمایشگاه، عصر سه‌شنبه 10 اردیبهشت ماه در بخش بین‌الملل نمایشگاه برگزار شد.

نمایشگاه کتاب

به گزارش ستاد خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، علی اسماعیلی در این آیین گفت: کتاب را باید یکی از زیباترین و مهمترین جلوه های فرهنگی دانسته و آن را از گرانسنگ‌ترین پدیده ها و میراث بشر به حساب بیاوریم. شکوه این ارزش را باید در تابش «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم»؛ جستجو کنیم. خداوند بی همتا به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه همیشه جاوید آخرین سفیر سعادت را کتاب آسمانی دانسته است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ و تمدن اسلامی - ایرانی، در گذشته و حال، هزاران کتاب در رشته های مختلف به رشته تحریر درآورده و به بشر هدیه داده است افزود: کتاب از برترین نعمت‌های الهی است و ما امروز گرد هم آمده ایم تا کتاب را بزرگ بداریم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه به فعالیت‌های دولت نهم و دهم در حوزه کتاب اشاره و تصریح کرد: از حدود 820 هزار عنوان کل کتاب های منتشر شده از آغاز انقلاب تا کنون 480 هزار عنوان یعنی 59درصد کل عناوین، به ویژه در حوزه کتب دینی از مجموع 152 هزارو دوازده عنوان تعداد 82 هزارو سیصدو دو عنوان در دولت های نهم و دهم منتشر شده است.

رییس نمایشگاه کتاب تهران، دولت های نهم و دهم را فرهنگی‌ترین دولت بعد از انقلاب ارزیابی و اظهار کرد:‌ برگزاری بیست و پنج نمایشگاه بین المللی کتاب و توسعه این امر در قالب 238 نمایشگاه های استانی و نمایشگاه های کتب کاربردی، دانشگاهی و تخصصی و 5/6 میلیون نفر بازدید کننده که 138 نمایشگاه آن در 8 سال گذشته بوده، گواه دیگری بر صحت این ادعا است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره های فرهنگی در کشور گفت:‌ برپایی 57 جشنواره کتاب اعم از کتاب سال، جایزه جلال آل احمد، پروین اعتصامی، گام اول، فصل، نقد، خلیج فارس با هزار و هشتصد و سه منتخب و اهدای بالغ بر شانزده هزار سکه بهار آزادی به منتخبان، برگ زرین دیگری از دستاوردهای فرهنگی دولت محسوب می شود.

اسماعیلی افزود:‌ توزیع هشتصد و پنجاه و چهار میلیارد ریال بن کتاب در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از خوانندگان و اهالی فرهنگ، صاحبنظران و فرهیختگان از دیگر اقدامات و سیاستهای حمایتی دولت کریمه در عرصه فرهنگ است. در همین راستا، مبلغی بالغ بر هزار و یکصد و پنجاه میلیارد ریال بابت خرید 36 میلیون جلد کتاب از ناشران اختصاص یافته است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به تیراژ کتاب در ده ها ی 60 و 70 تصریح کرد:‌ طی دهه 60 و 70 تیراژ کل کتابها حدود پنج میلیون و دویست هزار نسخه و بوده که این رقم در سال 91 به دویست و سه میلیون و پانصد هزار نسخه رسیده که حاکی از رشد شش برابری است.

رییس بیست وششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به میزان بازدیدکنندگان اشاره و تاکید کرد: نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایش حضور دلسوختگان کتاب از داخل و خارج و پنج میلیون فرهیخته بی قرار، فرصتی مغتنم برای ورود کتاب به متن زندگی مردم است. منظره دلنشین این نمایشگاه که مردم، با شور و شعور از سراسر کشور بدان قدم می‌گذارند و با کوله بارِ معرفت و کتاب بر دوش، از آن بیرون می روند، تصویری روشن و امید بخش از آینده این مرز و بوم را در پیش چشم ما مجسّم می کند.

وی تصریح کرد:‌ نمایشگاه کتاب، همچنین فرصت تکریم و درک منزلت و جایگاه بلند اهالی قلم است که دستاوردهای فرهنگی کشور در همه عرصه ها به ویژه در حوزه کتاب و کتابخوانی، وامدار و مرهون همت آنهاست.

اسماعیلی نمایشگاه را عرصه تعامل فرهنگی کشور ها ارزیابی و اظهار کرد:‌ نمایشگاه کتاب، میعادگاه آشنایی و تعامل اهالی فرهنگ سایر کشورها با فرهنگ اسلامی - ایرانی است و فراخوانی است تا علاوه بر توجه به محتوای علمی و معرفتی کتابها، به چاپ و نشر به عنوان صنعتی اشتغال زا نگریسته شود و زیرساخت‌های متنوع آن از جمله چاپ، صحافی، توزیع، بازاریابی و تبلیغات فرهنگی تقویت شود و این صنعت با سرعتی بیش از پیش به سوی حرفه‌ای شدن گام بردارد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به شعار حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: گرد هم آمده ایم تا دانش و آگاهی را که دیباچه خودباوری و تحقق این هر دو حماسه عظیم ملی است، ارج نهیم و قدر بشناسیم.

بیست‌وششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 11 تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام‌خمینی (ره) برپا خواهد شد.

کد خبر 211890
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز