همشهری آنلاین: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در پیش نویس گزارشی، خواستار صدور قطعنامه‌‌ای در زمینه توقف تولید، انتقال و استفاده از پهپادها در سراسر جهان شده است.

drone

خبرگزاری آلمان از نیویورک گزارش داد، این شورا استفاده از پهپادها به عنوان سلاح را ناقض حقوق بین‌الملل دانسته است.

در این پیش نویس آمده است: استفاده از روبات‌های جنگی یا هواپیماهای بدون سرنشین نگرانی‌های گسترده‌ای درباره حفظ جان افراد در زمان جنگ و صلح ایجاد کرده است.

در این پیش نویس درباره امکان برنامه‌ریزی برای هواپیماهای بدون سرنشین به گونه‌ای که در خدمت حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر باشند، ابراز تردید شده است.

این گزارش می افزاید استفاده از پهپادها احتمالا قابل قبول نخواهد بود، زیرا نظام مناسبی برای پاسخگویی استفاده کنندگان از این سلاح وجود ندارد.

در این پیش نویس از شورای حقوق بشر خواسته شده است از همه کشورها بخواهد آزمایش، تولید، مونتاژ، جابجایی و استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را متوقف کنند تا چارچوبی قانونی در سطح بین‌المللی درباره آینده این پرنده‌ها تهیه شود.

گزارش 22 صفحه ای شورای حقوق بشر در پی اعتراضات شدید برخی کشورها از جمله پاکستان تهیه شده که استدلال می‌کنند پهپادها کورکورانه افراد را می‌کشند و ناقض حاکمیت ملی و حقوق بین‌الملل هستند.

آمریکا بزرگ‌ترین استفاده‌کننده از پهپادها در عملیات نظامی به بهانه مقابله با تروریسم است.

کد خبر 212224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز