همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده‌های دیپلمات بازداشته شده، ستار بهشتی، مهدی هاشمی، فساد بزرگ بانکی و اسناد کشف شده در گمرک، سوء استفاده یکی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری از امکانات دولتی و ... را تشریح کرد.

گزیده اظهارات حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه به صورت موضوع‌محور به نقل از مهر در ادامه آمده است.

  • فساد 450 میلیون یورویی:

مسئولین مختلف به لحاظ مسئولیتی که دارند یک سری اطلاعات در اختیارشان قرار دارد که این اطلاعات احیاناً طبقه‌بندی شده است که در برخی مسایل حق ندارند آن را فاش کنند؛ چه در زمانی که مسئولیت دارند و چه زمانی که از این مسئولیت کنار کشیده باشند. قانون اجازه نمی‌دهد مشخصات فردی که متهم است یا بازداشت شده و یا برای او کیفرخواست صادر و در دادگاه محکوم شده است فاش شود و مشخصات تا زمانی که حکم قطعیت پیدا کند نباید منتشر شود. خیلی اوقات نیز اطلاعاتی که در اختیار دستگاه‌های نظارتی و غیرنظارتی قرار دارد باید در مکانیزم خود طرح شود و نباید این اطلاعات در مجرایی غیر از این مکانیزم مطرح گردد.

شفاف‌سازی در مسایلی مانند مسایل مالی و مسایلی که به کل جامعه مربوط می‌شود خوب است البته در صورتی که قانون اجازه داده باشد آن موضوع را باز کنیم. اما علنی کردن برخی مسایل با تشخیص خودمان و در حالی که مکانیزم آن طی نشده باشد خلاف شرع و واقع بوده و قابل تعقیب است. پورمحمدی در حال حاضر مرخصی گرفته است و اگر از من به عنوان سخنگوی قوه قضائیه بپرسید، می‌گویم طرح این موضوع در این شرایط صحیح نبوده است. آیا طرح این موضوع در فضای کنونی باعث التهاب جامعه نمی‌شود؟

  • آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی:

پزشکان پس از بررسی‌های خود دلیلی که فوت را منتسب به سم و یا ضربه تشخیص دهد پیدا نکردند و فقط اعلام کردند می‌تواند بر اساس التهاب باشد. بازپرس پرونده برای بررسی نظریه‌های پزشکی امروز با اعضای کمیسیون‌های نظر دهنده در پرونده جلسه‌ای تشکیل داده که در صورت برگزاری این جلسه به احتمال قوی تصمیم نهایی را خواهد گرفت. دقت بازپرس برای این بوده که در پرونده ابهامی وجود نداشته باشد.

  • حوادث بعد از انتخابات سال 88 و اظهارات وزیر اطلاعات درباره ارائه مدارک به قوه قضائیه:

اگر بعد از انتخابات سال 88، از راه قانونی وارد می‌شدند مشکلی پیش نمی‌آمد اما آنها راه غیرقانونی را در پیش گرفتند که هزینه‌ای را درست کرد. شورای نگهبان بنا بر قانون عمل می‌کند و در قانون احراز صلاحیت‌ها جزو وظایف شورای نگهبان است. هر کسی طبق قانون شرایط را احراز کند منتخب می‌شود. در این مسیر در خصوص افراد از قوه قضاییه استعلامات صورت می‌گیرد که ما سوابق این افراد در دادگاه‌ها و دادسراها را به شورای نگهبان اعلام می‌کنیم. اما اینکه این جواب در صلاحیت یا رد صلاحیت افراد نقش داشته باشد بر عهده شورای نگهبان است.

وزارت اطلاعات ضرورت ندارد اطلاعات و مدارک را به قوه قضائیه بدهد و می‌تواند مدارک را مستقیم در اختیار شورای نگهبان قرار دهد.

  • اتفاق تلخ رخ داده در سوریه:

اتفاق ناگواری که در سوریه توسط افراد تکفیری رخ داد و آنها به یکی از مقدسات توهین کرده و قبر یکی از صحابه رسول خدا را نبش کردند حقیقتاً واقعه تلخی بود. امیدواریم مسلمانان و مدعیان دفاع از ارزش‌ها مقدسات و آثار گذشته‌ها از این قضیه نگذرند و مسببان اصلی به سزای عمل خود برسند.

  • عملکرد قوه قضائیه در اجرای فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری به سران قوا در مبارزه با فساد:

مقام معظم رهبری از 20 سال قبل تا کنون در مناسبت‌های مختلف به صورت موردی و عمومی موضوع مبارزه با فساد را به قوه قضائیه و دولت مطرح کردند و از میان تمامی مسئولان تنها مقام معظم رهبری بوده که حساسیت زیادی در مبارزه با فساد داشتند. البته در این مورد برخی قوانین اصلاح و برخی هم حذف شد. دستگاه قضایی در این 12 سال با ایجاد شعب تخصصی، آموزش بازپرس‌ها، تشکیل مجتمع جرایم اقتصادی و آسیب‌شناسی اقدامات خوبی انجام داده است ولی اینکه می‌گویید آیا این کارها کافی بوده است، می‌گویم نه و آیا از همه ظرفیت‌ها در راستای فرمان رهبری استفاده شده باز هم می‌گویم نه ولی تمام تلاش خود را کردیم که می‌توان به پرونده‌های بزرگ مالی مانند فساد در شهرداری، بانک صادرات، بیمه و فساد بزرگ بانکی اشاره کرد.

  • توضیح درباره عدم رسیدگی به وضعیت برخی چهره‌ها و افرادی که در پرونده‌های بزرگ حضور دارند:

برخی از افراد به پرونده‌شان رسیدگی نشده و رسیدگی آن بستگی به دستگاه رسیدگی‌کننده دارد. در این میان ممنوع‌الخروج شده و برخی هم به نظر قاضی بستگی دارد به عنوان نمونه آمار سال 1391 می‌گوید 10 هزار بدهکار بانکی ممنوع‌الخروج شدند.

  • علت برگزار نشدن دادگاه مهدی هاشمی:

آقای سراج پرونده را مطالعه کرد با اینکه حجم زیادی داشت ولی نوبت رسیدگی دادند. علت اصلی برگزار نشدن دادگاه، نقص پرونده نبود چون وکلای متهم اعلام کردند که نتوانستیم بعد از ابلاغ به خوبی پرونده را مطالعه کنیم. آماده دفاع نیستیم. البته پرونده نواقصی هم داشت ولی قاضی در حین رسیدگی از دادستانی می‌خواست تا نواقص را برطرف کند لذا با درخواست متهم و وکلا، قاضی هم همزمان دستور رفع نواقص پرونده را صادر کرد.

  • عملکرد ستادهای پیشگیری از تخلفات انتخاباتی:

اگر شائبه تخلف ببینیم تذکر می‌دهیم و اگر تخلف صورت بگیرد گزارش آن به مراجع قضائی اعلام می‌شود. البته در این مدت برخی دادستان‌ها به افراد تذکر داده‌اند و از برخی هم توضیح خواستند.

  • اسناد کشف شده از پرونده فساد بزرگ در گمرک و رسیدگی مجدد به این اتهامات:

در این خصوص با قاضی سراج صحبت کردم که وی از دادسرا خواسته در این زمینه تحقیقات کنند. اگر عنوان اتهامی فرق نکند در حکم جزای نقدی تغییر خواهد کرد. اگر تخلفات عنوان شده در دادسرا اثبات شود نیاز به محاکمه دوباره متهمان است. در حال حاضر پرونده در دادسرا در جهت رد مال در دست پیگیری است و این در حالی است که برخی از املاک نیاز به کار کارشناسی جدید دارد اگر شکات و متهمان به زبان مشترکی برسند موضوع رد مال زمان زیادی نخواهد برد.

  • بازداشت باقر اسدی یکی از دیپلمات‌های ایرانی:

بازداشت وی را با توجه به اینکه نام و سمت وی در رسانه‌ها قبلاً مطرح شده است تأیید می‌کنم اما به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات است، از بیان جزئیات آن معذورم.

  • پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جهت تبلیغات ریاست جمهوری انجام می‌دهد:

اگر ثابت شود کاندیدایی از امکانات دولتی استفاده کرده است کار او قابل تعقیب است. بحثی که در این میان وجود دارد در خصوص تبلیغات پیش از موعد است. در این زمینه بحث تبلیغات قبل از ثبت‌نام یا بعد از ثبت‌نام به عنوان تبلیغات پیش از موعد در ابهام است. بر اساس قانون با فردی که از امکانات دولتی استفاده کند یا پیش از موعد مقرر تبلیغات کند برخورد صورت خواهد گرفت. در خصوص آقای پورمحمدی و تعیین جانشین برای وی باید دید که او سرانجام ثبت نام خواهد کرد یا نه البته کاندیداتوری برای ریاست جمهوری نیاز به ثبت استعفا ندارد.

  • آخرین وضعیت پروند نگین غرب:

متأسفانه در این پرونده‌ها هموطنان موقع قرارداد یا آن را نمی‌خوانند یا به شرایطش توجه نمی‌کنند. برای نمونه متهم پرونده نگین غرب در پرونده‌ای دیگر ادعا کرده بود واحدهای 75 متری را در تهران به مبلغ 3 میلیون تومان می‌فروشد که 500 هزار تومان آن نقد، یک میلیون و نیم وام و یک میلیون زمان تحویل بوده است. آخر کجای تهران آپارتمان 75 متری را 3 میلیون تومان می‌فروشند. هفته گذشته با مسئول پیگیری پرونده صحبت کردم که اعلام کرد حدود 130 میلیارد تومان از پول‌های مالباختگان زنده شده است. 2 متهم اصلی پرونده پروژه‌ها را جدا کردند و تلاش قوه قضاییه این است که مال‌باختگان به پول خود برسند.

  • آخرین وضعیت پرونده جواد لاریجانی:

موضوع پیچیده و حاد نیست. باید بروید ببینید آیا زمین‌هایی که به ایشان داده شده طبق قانون بوده یا نه. آیا مسئولینی که آن زمان زمین‌ها را داده‌اند قانونی داده‌اند یا خلاف قانون. اگر بر حق باشد یا خلاف آن موضوع پرونده تغییر می‌کند.

  • نقش پرونده قضایی در صلاحیت کاندیداها:

داشتن یا نداشتن پرونده حتی اگر آنها محکوم شده باشند یا نشده باشند دلیل بر رد صلاحیت نیست و تشخیص آن بر عهده شورای نگهبان است.

  • پاسخ به این سوال که «آیا اظهارات وزیر اطلاعات در مورد آیت الله هاشمی رفسنجانی در مقام عضو هیئت اجرایی نوعی دخالت در انتخابات است؟»:

اظهارات آقای مصلحی دخالت محسوب نمی‌شود.

  • واکنش به اخبار منتشره نسبت به آزادی فردی با اسم مستعار «جن‌گیر دولت»:

وی آزاد نشده و همچنان در زندان است. حکم قضایی آن چندین سال زندان بود که در دو سالی که در زندان است تا کنون مرخصی نرفته بود. برای همین 3 روز مرخصی رفت و سر وقت خود را معرفی کرد.

کد خبر 212804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز