گروه اقتصادی-رضا کربلایی: ارزش طلا در بازار داخلی در روزهای اخیر همسو با بازارهای جهانی در حال کاهش است.

حسین طلا

به گزارش همشهری، افت ارزش جهانی طلا در روزهای اخیر دیروز هم تداوم داشت و هر اونس دست‌کم 18دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. در بازار داخلی اما هر گرم طلا فقط همسو با بازارهای جهانی کاهش داشت و سکه‌های طلا بخشی از کاهش ارزش روزهای گذشته را جبران کرد.

هر قطعه سکه طرح قدیم، جدید، نیم و ربع به‌ترتیب تنها 5، 4، 3و یک‌هزار تومان بیشتر از روز شنبه خرید و فروش شد و هر گرم طلای 18عیار به‌عنوان شاخص معاملات در بازار طلا کاهشی 800تومانی در هر گرم را تجربه کرد. این گزارش می‌افزاید: اگرچه ارزش جهانی هر اونس طلا در روزهای اخیر با افت قیمت مواجه شده است، اما پیش از این هرگاه ارزش جهانی هر اونس طلا با کاهش همراه می‌شد، بازار داخلی طلا در ایران همواره از خود مقاومت نشان می‌داد. در روزهای اخیر در بازار داخلی طلا، تقاضا برای خرید طلا، سکه و ارز تا اندازه‌ زیادی کاهش یافته و انتظار عمومی این است که این نوسان قیمت دست‌کم تا یک‌ماه آینده ادامه خواهد داشت.

محمد کشتی‌آرا رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می‌گوید: بازارهایی چون ارز و طلا همواره نسبت به شوک‌های مثبت یا منفی واکنش سریع نشان می‌دهد که بر همین مبنا در روز شنبه یک شوک موقتی به بازار ارز، سکه و طلا وارد شد و پس از گذشت یک روز روند افت قیمت‌ طلا و سکه متناسب با افت ارزش جهانی نوسان پیدا کرد. او می‌افزاید: نوسان قیمت طلا و سکه افزون بر اثرپذیری از بازار جهانی طلا، در روزهای اخیر متاثر از نرخ ارز در بازار داخلی بوده چراکه به باور برخی فعالان بازار، ارزش پول ملی در برابر ارزهای معتبر تقویت شده است. او درباره عدم توازن نوسان قیمت در بازار سکه و طلا می‌گوید: عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای نیم‌سکه و ربع‌سکه باعث شده تا این ناموزونی در کشش قیمت‌ها نمایان شود.

کد خبر 214050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز