مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کپسول سایوز که سه فضانورد ایستگاه فضایی از جمله فرمانده مشهور ایستگاه،‌ کریس هدفیلد را به همراه داشت 24 اردیبهشت در بیابان‌های قزاقستان فرود آمد.

کریس هدفیلد

براساس گزارش گاردین، سایوز به همراه هدفیلد کانادایی، توماس مارشبرن آمریکایی و رومن روماننکوف روسی طبق برنامه روز سه‌شنبه راس ساعت 8:30 بامداد به وقت محلی، در جنوب شرق شهر ژزقازغان به زمین فرود آمد و به سرعت  توسط هلی‌کوپتر‌های نجات و نیروهای امداد احاطه شد.

نیروهای امداد به سرعت به این سه فضانورد کمک کردند تا لباسهای سنگین فضایی را از تن خارج کنند و سپس آنها را برروی صندلی نشاندند تا پس از 146 روز زندگی در فضا بتوانند خود را با گرانش زمین انطباق دهند.

بازگشت سایوز

هدفیلد اولین فضانورد حرفه‌ای کانادایی که برای طولانی‌ مدت در ایستگاه فضایی سکونت داشته‌است،‌اولین کانادایی است که فرماندهی ایستگاه فضایی به عهده داشته و همچنین فضانوردی است که به واسطه فعالیت‌های آنلاین و اجتماعی‌اش در فضا محبوبیت فراوانی بر روی زمین به دست آورده‌است، محبوبیت وی ساعاتی پیش از بازگشتش به زمین به واسطه موزیک ویدیویی که در ایستگاه فضایی ضبط کرده و بر روی اینترنت منتشر کرد،‌دوچندان شد.

هدفیلدز تا آخرین لحظات اقامتش در ایستگاه صدها هزار نفر از طرفدارانش در توئیتر را از وضعیت خود آگاه کرده و آنها را از فضا سرگرم می‌کرد. وی از ایستگاه فضایی دست کم هزار و پانصد توئیت ارسال کرده‌ و تصاویر زیبا و حیرت‌انگیزی که از زمین به ثبت رسانده بود را ارسال کرده‌است.

وی در روزهای اول اقامتش در ایستگاه به عکاسی از زوایای زندگی در این آزمایشگاه بزرگ مدارگرد پرداخت. اما سریع موضوع عکاسی‌اش را به مناظر سیاره‌ای که در نزدیکی‌اش قرار گرفته بود، تغییر داد.

بازگشت سایوز

هدفیلد که در گذشته خلبان هواپیماهای جنگنده بود در سال 1992 به یک فضانورد کارآموز تبدیل شد. وی به همراه شاتل‌های فضایی به فضا سفر کرده و در ایستگاه فضایی میر کناره گرفته‌است. همچنین در پروازهای تکمیلی ایستگاه فضایی نیز حضور داشته‌است.

هدفیلد در نهایت در دسامبر 2012 برای اقامتی طولانی‌تر از همیشه به ایستگاه فضایی سفر کرد. پس از اینکه حین اقامتش در ایستگاه طرفداران زیادی در توئیتر جمع‌آوری کرد، پیش از بازگشتش به زمین ویدیویی از خود منتشر کرد که در آن نسخه‌ای منحصر به فرد از آهنگ Space Oddity دیوید بوئی را اجرا می‌کرد. این ویدیو به سرعت به ویدیویی پرمخاطب تبدیل شد.

کد خبر 214152
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز