گروه اجتماعی: رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی از ارسال پنجمین نامه برای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت: به نامه‌های قبلی پاسخی داده نشد.

بازنشستگان

علی اکبر خبازها با یادآوری 4نامه پیشین خود به محمود احمدی‌نژاد برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در مجلس به تصویب رسیده است، به مهر گفت: طی سال‌های گذشته برای رفع مشکل بازنشستگان و همسان‌سازی‌ حقوق آنان 4بار به رئیس‌جمهور نامه نوشتم اما فایده‌ای نداشت و پاسخی به آنها داده نشد.خبازها ادامه داد: در جشن روز کارگر نامه‌ای دیگر به نمایندگی از بازنشستگان شخصا به‌دست احمدی‌نژاد داده و خواستار رسیدگی به آن شدم و وی نیز قول رسیدگی داد که امیدوارم تا پایان دولت در راستای همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان اقدام شود.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان برای ماه‌های فروردین و اردیبهشت محاسبه و از 5خرداد‌ماه به‌حساب آنان واریز خواهد شد.خبازها گفت: علاوه بر افزایش حقوق، حق همسر و فرزند بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز 25درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، در گذشته حداقل 389هزار تومان بود که با این افزایش 25درصدی الان تقریبا 490هزار تومان می‌شود و حداکثر هم که 7برابر حداقل دستمزد وزارت کار است.قانون همسان‌سازی حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی در حالی اجرا نمی‌شود، که اجرای این قانون باعث می‌شود حقوق بازنشستگان به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

این طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شده و برای اجرا به دولت وتأمین اجتماعی نیز ابلاغ شده اما تا‌کنون اجرا نشده‌است.
قانون همسان‌سازی‌ برای ایجاد رویه‌ای همسان در پرداخت حقوق بازنشستگی به بازنشستگان دولت و بازنشستگان تأمین اجتماعی نوشته شده است و براساس آن بازنشستگان تأمین اجتماعی معادل و هم اندازه بازنشستگان هم‌رده‌شان در صندوق بازنشستگی کشوری حقوق بازنشستگی دریافت خواهند کرد.

در ماده 39قانون بودجه سال 1388کشور که به تصویب مجلس رسیده آمده است:دولت مکلف است به میزان 25هزار میلیارد ریال از سهام قابل عرضه در بورس اوراق بهادار شرکت‌های دولتی و یا سهام دولت در سایر شرکت‌ها را به سازمان تأمین اجتماعی واگذار نماید. سازمان تأمین اجتماعی در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان موظف است از محل فروش و سود حاصل از مالکیت سهام مزبور نسبت به افزایش حقوق بازنشستگی و مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود از ابتدای سال 1388اقدام کند. ضوابط افزایش و آیین‌نامه اجرایی مربوطه حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

اگر چه این قانون برای اجرا در سال88و سال‌های بعد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اما دولت و سازمان تأمین اجتماعی هرگز این قانون را به اجرا در‌نیاورد‌ند. مسئولان وقت سازمان تأمین اجتماعی در سال88اعلام کردند که دولت فقط 975میلیارد تومان برای اجرای این کار در اختیارشان قرارداده‌است. یعنی دولت به جای 2500میلیارد تومان حدود یک هزار میلیارد تومان به‌صورت سهام در اختیار تأمین اجتماعی قرار داد و هیچ وقت تکلیف مابقی این پول به‌طور رسمی و شفاف مشخص نشد.

جالب‌تر از اقدام دولت، طرحی بود که به نام همسان‌سازی‌ از سوی برخی کارشناسان تأمین اجتماعی برای اجرای این قانون نوشته شد. ‌براساس این طرح به حقوق بازنشستگان از 14تا 84هزار تومان به‌صورت ماهانه اضافه شد، ‌به این ترتیب کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کردند 84هزار تومان بابت اجرای همسان‌سازی‌ به حقوقشان اضافه شد و کسانی که بیشترین حقوق بازنشستگی را داشتند فقط 14هزار تومان دریافت کردند، فرمولی که برای این محاسبات نوشته و به‌کار برده شده هرگز از سوی تأمین اجتماعی منتشر نشد و کارشناسان نویسنده این فرمول نیز برای همیشه ناشناخته ماندند.

بعد از سال88هم اگر چه بازنشستگان همواره برای دریافت حق همسان‌سازی‌ تلاش کردند اما هرگز راه به جایی نبردند.
این در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان اگر چه براساس قانون تأمین اجتماعی می‌بایست براساس معیشت بازنشستگان تعیین شود اما سال گذشته فقط 18درصد افزایش یافت که این میزان افزایش، اعتراض شدید بازنشستگان رابه همراه داشت‌، با این‌حال سعید مرتضوی مدیرعامل تأمین اجتماعی یک هفته پیش اعلام کرده که عدد درنظر گرفته‌شده برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال92باز هم 18درصد است که این رقم نیز پاسخگوی نیاز بازنشستگان نیست و آنها نسبت به تصمیم تأمین اجتماعی اعتراض کرده‌ و معتقدند افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد.عدم‌اجرای قانون در افزایش حقوق، بازنشستگان تأمین اجتماعی را آنچنان با مشکل مواجه کرد‌که طرح همسان‌سازی‌ حقوق در مجلس تصویب شد؛ اگرچه به اجرا نرسید.

کد خبر 214224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز