دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در نخستین شب کارگردانان سینمای ایران با حضور نسل‌های مختلف سینماگران، از شاپور قریب، عباس کیارستمی، کیانوش عیاری و اصغرفرهادی، تقدیر شد.

در این مراسم که در تالار مهربانی ورزشگاه انقلاب برپا شد، علیرضا رئیسیان رئیس کانون کارگردانان سینمای گفت: این مراسم به عنوان نخستین شب تقدیر و تشکر از جایگاه و مقامی‌که کارگردانان در سینمای ایران دارند، برپا شده است.

یک فیلمساز تحقیر شده هیچ اثر مهمی‌را نمی‌تواند خلق کند، باید اندیشه آزاد باشد تا آثار خوبی خلق شود. اما بدون شک خیلی از کشورهای قاره آسیا حسرت سینمای ایران را می‌خورند و کشورهای منطقه به دنبال یک پلان آن هستند.

کار یک فیلمساز این نیست که موانع را از راه فیلمسازی بردارد، بلکه باید کمک بکنیم کارگردان به حل کردن بحران تولید فیلم خود و بهبود سینمای ایران فکر بکند.

قریب: فکرمی‌کردم فراموش شدم

در ابتدای مراسم از شاپور قریب به عنوان کارگردان پیشکسوت، تقدیر شد. قریب در این مراسم گفت: تلنگری به من خورد، فکر نمی‌کردم بعد از 27، 28 سال که درگوشه‌ای فراموش شده بودم امروز این اتفاق بیفتد. من در دروازه دولاب بزرگ شدم، آرزو داشتم راننده تاکسی شوم ولی آن راننده نویسنده شد و بعد فیلمساز. هیچ کس پشت من نبود، خودم بودم و خودم. فقط از مدیران می‌خواهم که شرایطی فراهم شود تا بتوانم فیلمی‌برای کودکان بسازم.

کیارستمی:خوشحالم که مرا دعوت کردید

برگزیده نسل اول کارگردانان عباس کیارستمی‌بود. ابراهیم فروزش برای تقدیر از این کارگردان گزارش مفصلی از موفقیت‌های بین المللی این کارگردان ارائه کرد.کیارستمی‌پس از قرائت این گزارش گفت: از این گزارش کامل آقای ابراهیم فروزش متعجب هستم که چگونه آن را تهیه کردند،در حالی‌که من امشب با کیارستمی‌خوب بودم، اما از این گزارش طولانی با کیارستمی‌خوب نخواهم بود.

در ابتدای ورود به این مراسم احساس غریبی می‌کردم. اما خوشحالم بعد از سالها در جمع شما هستم و خوشحالم که غیبتهای مرا موجه کردید و من را هم دعوت کردید.

عیاری: اعتماد به نفسم را از دست داده‌ام

کیانوش عیاری برگزیده نسل دوم کارگردانان بود.طبق برنامه قرار بود رخشان بنی اعتماد در مورد این کارگردان صحبت کند که به خاطر غیبت بنی اعتماد در مراسم،کیومرث پوراحمد روی صحنه آمد و گفت: از کیانوش عیاری حرف زدن سخت است.

تعدادی از فیلمهای او بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. بدا به‌حال سینمای ایران که سالها است، کیانوش عیاری را از دست داده است و خوشا به حال تلویزیون.

کیانوش عیاری نیز در پاسخ گفت: اگرچه درگیر ساخت «روزگار قریب» هستم، اما سینما را فراموش نکرده‌ام. خوشحالم در کنار همکارانم هستم و فراموش نشده‌ام. حضور این همه کارگردان در این مراسم فوق العاده است و من اعتماد به نفس خود را در مقابل این گلستان بزرگ از دست داده‌ام.

فرهادی: تقدیر شدن در جمع شایسته‌ها سخت است

و از میان کارگردانان نسل سوم سینما،اصغر فرهادی برگزیده شد. کمال تبریزی در مورد فرهادی گفت: این کارگردان نسل سوم فیلمهای خیلی خوبی می‌سازد، فیلی که می‌سازد برای مخاطب داخلی و هم برای مخاطب خارجی است. او قلم‌اش به اندازه فیلمسازی‌اش خوب است.

اصغر فرهادی در این مراسم گفت: خیلی سخت است در جمعی مورد تقدیر قرار بگیرم، که بسیاری چهره‌های شایسته‌تر از من در آن هستند.

گفتنی است در این مراسم محمدرضا جعفری‌جلوه معاون امور سینمایی، علیرضا رضاداد مدیرعامل فارابی، جواد شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور، سید محمد بهشتی، تهیه‌کنندگان و جمع کثیری از کارگردانان سینما حاضر بودند.

کد خبر 21427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز