دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی‌با تاکید بر اینکه رمز برتری در دنیای آینده تسلط بر فناوری‌هاست، گفت: ایران تا ۸ سال آینده در ردیف کشورهای سازنده نیروگاه‌های اتمی‌قرار خواهد گرفت.

محمد سعیدی در سخنانی در دانشگاه تربیت معلم تهران که ایرنا خبر آن را منتشر کرد، افزود: در برنامه نیروگاه‌های اتمی، باید بخشی از این فناوری را از خارج وارد کنیم تا بتوانیم به یک سازنده حرفه‌ای نیروگاه‌های اتمی‌تبدیل شویم و بخشی دیگر را بصورت بومی‌توسط متخصصان داخلی برنامه ریزی و تولید خواهیم کرد؛ ازاین رو، طراحی و ساخت نیروگاه  ۳۶۰ مگاواتی توسط متخصصان داخلی در دستور کار قرار دارد.

سعیدی تصریح کرد: ما امروز دارای  ۲۸۰ تن ماده استراتژیک UF6 هستیم که سه سال پیش برای داشتن 1000 کیلوگرم آن،  ۹ ماه با آژانس بحث داشتیم که بگوییم از کجا این را بدست آورده‌ایم و البته سرانجام آژانس تایید کرد که این گاز در ایران تولید شده است.

همچنین به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه در تولید گاز UF6 در ردیف 7 یا 8 کشور دنیا هستیم، گفت: این مسئله اغراق نیست. ما توانستیم با یک اراده‌ سخت در داخل و توسط دانشجویان خودمان مرزهای غیرقابل تسخیر فن‌آوری‌های روز دنیا را که در اختیار برخی کشورها بود، بشکنیم.

بازنگری باید در مفاهیم باشد

سعیدی در پاسخ به سئوال ایسنا درباره مخالفت ایران با دستور کار کنفرانس وین گفت: این موضوع کار غیرحقوقی برخی کشورهاست که قصد دارند موضوع پایبندی کامل کشورها به NPT را دردستور کار این کنفرانس قرار دهند، درحالی‌که در این کنفرانس مقدماتی باید تصویر کلی از نقایص و نقاط قوت معاهده‌ NPT ارائه شود تا نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت گسترش یابد، اما این بار به طور غیرمترقبه برخی کشورها می‌خواهند بحث پایبندی به این معاهده را در دستور کار کنفرانس 2010 بازنگری NPT  قرار دهند.

وی گفت: طبیعی است کشوری مثل ما و خیلی از کشورهای دیگر با این مسئله مخالفت کنند.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی‌تأکید کرد: این دستور کار برای کنفرانس 2010 یک بدعت است، چراکه اساسا موضوع بازنگری در NPT باید روی مفهوم معاهده باشد نه مصادیق آن. قرار نیست بگویند کدام کشور درست عمل کرده است و کدام نه. 

وی درباره این‌که آیا ایران، پیشنهاد آفریقای جنوبی را می‌پذیرد، گفت: کشورهای غربی در این پیشنهاد مقداری از مواضع‌شان عقب‌نشینی کرده‌اند و ما درحال بررسی آن هستیم.

سعیدی تأکید کرد: پیشنهاد صریح ما حذف این بند از دستور کار اجلاس است و از آنجا که نوع رأی گیری در جلسه اجماعی است، بدون موافقت ایران نمی‌توانند این دستور کار را تأیید کنند.

اصل قطعی در مذاکرات

به گزارش مهر، وی درباره مذاکرات آتی لاریجانی با خاویر سولانا و احتمال بررسی طرح سوئیس از سوی تهران، افزود: یک اصل قطعی وجود دارد و آن اینکه مسئله هسته ای ایران صرفا از طریق مذاکره قابل حل است و هر ایده ‌ای که در این چارچوب مطرح می‌شود، زمانی می‌تواند حقیقی و واقعی تلقی شود که در این چارچوب ظهور یابد.

کد خبر 21431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز