گروه اقتصادی: «دارو از این پس با ارز مرجع وارد نمی‌شود»؛ این خبر را یک مقام وزارت بهداشت اعلام کرد، آن‌هم 2هفته پس از آنکه معاون اول رئیس‌جمهور رسما خبر حذف ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی و دارو را تکذیب و اعلام کرده بود:

دارو

تخصیص ارز مرجع همچنان ادامه دارد. بانک مرکزی هم می‌گوید که ارز به واردات دارو می‌دهد اما اینکه ارز مرجع یا همان دلار 1226تومانی باشد یا ارز مبادله‌ای بر مبنای دلار 2450تومانی را وزارتخانه‌های ذی‌ربط تعیین می‌کند.همشهری پیش از این هم نسبت به تصمیم دولت برای حذف واردات دارو بر مبنای دلار 1226تومانی هشدار داده بود. دیروز سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد‌مخدر سازمان غذا و دارو گفت: اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات دارو از چند روز پیش آغاز شده است. به گزارش ایسنا، مهدی سلیمانجاهی درباره تعیین تکلیف داروهای دپوشده در گمرک‌های کشور نیز گفته که مردم نگران نباشند، تاریخ مصرف داروهای در گمرک مانده نمی‌گذرد و این داروها به‌تدریج ترخیص می‌شوند.

یک مقام دولتی هم با اشاره به تصمیم دولت برای حذف ارز مرجع نسبت به افزایش 100درصدی قیمت کالاهای اساسی و دارو هشدار داد. به گزارش تسنیم، مهدی فتح‌الله، ‌رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با برشمردن پیامدهای مثبت و منفی حذف ارز مرجع در اقتصاد ایران گفت: براساس مصوبه بانک مرکزی درخصوص حذف ارز مرجع دارو و کالاهای اساسی مقرر شده است که واردات کره، شکر، گوشت قرمز و دام زنده، دارو، مواد اولیه دارویی، شیر خشک و تجهیزات و ملزومات پزشکی در سال1392 به نرخ مبادله‌ای باشد. او هشدار داد: افزایش 100درصدی نرخ ارز (مرجع به مبادله‌ای) به افزایش مستقیم قیمت تمام‌شده کالاهای وارداتی منجر خواهد شد که افزایش قیمت آنها به بروز تورم و افزایش هزینه زندگی خانوارها ختم می‌شود.

کد خبر 214600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز