سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

مینا شهنی: لایحه تشکیل سازمان مدیریت بحران در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

محمد عباسپور، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی،‌ در این باره گفت: پس از انجام نظرسنجی کلی از نمایندگان مجلس بحث و بررسی جدی‌تر این لایحه در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار گرفت.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین دلیل دولت در ارائه این لایحه و تشکیل سازمان مدیریت بحران، یکپارچگی در کارهای انجام شده توسط سازمان‌ها و نهادهای گوناگون و حذف موازی‌کاری‌های بوجود آمده در این زمینه است.

عباسپور افزود: بر اساس پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت سازمان مدیریت بحران در صورت تشکیل زیر نظر وزیر کشور فعالیت خواهد کرد.

پیش از این در دولت پیشین این لایحه به مجلس فرستاده ‌شد و دولت خواستار نظارت ریاست جمهور بر این سازمان شده‌بود، اما اکنون با تغییر در نهاد نظارتی وزیر کشور بر سازوکار این سازمان نظارت می‌کند.

چندی پیش مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه با اعلام اینکه تشکیل یک سازمان واحد سبب حذف موازی‌کاری‌ها می‌شود، گفت: فرآیند تشکیل این سازمان مقابله با بحران‌های طبیعی و در واقع هشدار به موقع و عکس‌العمل سریع و حساب شده در صورت وقوع حوادث در کشور است و با تشکیل و اجرایی شدن این سازمان قطعاً تلفات و مشکلات به کمترین حد کاهش می‌یابد.

حسین باقری با تاکید بر اینکه ایران باید در افق و چشم‌انداز برنامه توسعه تا سال  ۱۴۰۴  به یک کشور توسعه یافته در منطقه خاورمیانه تبدیل شود، افزود: روند مقابله با حوادث طبیعی در کشورمان مغایر برنامه‌های توسعه است و باید یک سازمان قوی در کشور جهت مقابله با بحران وجود داشته باشد و با تدبیر و برنامه‌ریزی بتواند در صورت نیاز، مشکلات را مرتفع نماید.

گفتنی است که ایران جزو ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان است و از ۴۱ نوع حوادث طبیعی در جهان ۳۰ تا ۳۳ نوع آن را تجربه کرده است.

به این ترتیب روزانه بین چهار تا پنج حادثه به طور میانگین در ایران به وقوع می‌پیوندد و سالانه میان 5 تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به دلیل حوادث مختلف بر کشور زیان وارد می‌شود.

سیر صعودی حوادث طبیعی در ایران در ۱۵ سال اخیر بالا رفته است، در سال۷۱ در حدود ۳۰۰ حادثه در ایران ثبت شد.

این در حالی است که در ۱۰ ماه اول سال گذشته 900 مورد زلزله بالای دو ریشتر و  ۵۲۵  مورد حادثه مانند سیل، خسارات به محصولات کشاورزی و دامی و موارد دیگر به وقوع پیوسته است.

کد خبر 21508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز