دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: دهمین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک قرار بود جلسه پایانی باشد اما اخذ آخرین دفاع از متهمان همچنان ادامه دارد.

دادگاه کهریزک

به گزارش ایسنا، دهمین جلسه دادگاه قضات کهریزک صبح دوشنبه 30 اردیبهشت در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و علی‌رغم اظهارات قاضی و شکات پرونده مبنی بر این که جلسه 30 اردیبهشت ماه، دادگاه پایان می‌یابد، اعلام شد که یازدهمین جلسه دادگاه، اول خرداد ماه برگزار می‌شود.

 20 شاهد از نیروهای نظامی و امنیتی را به دادگاه معرفی کردیم

علی‌اکبر حیدری‌فر یکی از قضات متهم در پرونده کهریزک در بدو ورود به دادگاه کیفری استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: دادگاه هنوز از شهود ما تحقیق نکرده است و به همین دلیل امروز نمی‌تواند جلسه آخر رسیدگی به این پرونده باشد.

وی اعلام کرد: ما 20 نفر را به عنوان شاهد از پلیس امنیت، اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی به دادگاه در قالب لایحه معرفی کردیم.

یکی از قضات متهم در پرونده کهریزک در پاسخ به این سوال که آیا امروز آخرین دفاعیات از متهمان اخذ خواهد شد؟ گفت: امروز نمی‌تواند آخرین دفاع گرفته شود، زیرا مراحل تحقیق از شهود ما هنوز انجام نشده است.

 اعلام رضایت ولی‌دم جوادی‌فر از سعید مرتضوی

محمدصالح نیکبخت وکیل‌مدافع خانواده جوادی‌فر در هنگام اعلام تنفس 20 دقیقه‌ای، با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: پدر مرحوم جوادی‌فر دیروز با آقای مرتضوی صحبت کردند و گفتند که از ایشان در خصوص اتهام معاونت در قتل شکایتی ندارند.

وی با بیان این که اعلام گذشت موکلش از سعید مرتضوی بدون اطلاع او بوده است، گفت: این اعلام گذشت فقط نسبت به اتهام معاونت در قتل توسط سعید مرتضوی صورت گرفته است و بقیه اتهامات آقای مرتضوی و اتهامات متهمان دیگر که جنبه عمومی دارد در حال رسیدگی است.

خبرنگاری پرسید علت گذشت چیست، آیا تهدید یا تطمیع در کار بوده است؟، نیکبخت گفت: نمی‌دانم.

وکیل‌مدافع اولیای‌دم یکی از کشته‌شدگان کهریزک در پاسخ به سوالی مبنی بر معرفی 20 شاهد توسط حیدری‌فر به دادگاه گفت: 20 شاهد معرفی نشده است، بلکه آقای مرتضوی تعدادی شاهد درخواست کرد که دادگاه این درخواست را نپذیرفت.

وی گفت: ‌در جلسه امروز فقط آقای مرتضوی صحبت کرد. فکر نمی‌کنم که امروز آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده باشد.

وکیل‌مدافع حیدری‌فر: آخرین دفاع از متهمان در جلسه آتی اخذ می‌شود

علی شهبازی در پایان دهمین جلسه پرونده قضات کهریزک به خبرنگاران گفت: کل جلسه امروز به صحبت‌های آقای مرتضوی اختصاص داده شد. آخرین دفاعیات از متهمان نیز در جلسه آتی اخذ می‌شود.

شهبازی در پاسخ به این سوال که علت اعلام رضایت جوادی‌فر چه بوده است، گفت: علت شخصی است. البته رضایت نسبت به آقای سعید مرتضوی بوده و نسبت به موکل اینجانب اعلام رضایت نشده است.

وکیل‌مدافع حیدری‌فر گفت: موکلم در جلسه آینده دفاع خواهند کرد و هنوز نوبت به دفاع آقای حداد نرسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که اعلام رضایت جوادی‌فر از مرتضوی در کجا صورت گرفته است، گفت: قبلا در دفتر دادگاه اعلام رضایت شد و امروز این امر در دادگاه منجز شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد شهودی که از سوی متهمان این پرونده به دادگاه معرفی شده‌اند، گفت: فعلا که دادگاه با این امر مخالفت کرده است.

 وکیل‌مدافع روح‌الامینی: تلاشی برای جلب رضایت از موکلم صورت نگرفته است

طاهری در خصوص این که آیا برای اخذ رضایت از موکل شما اقدامی شده است؟، گفت: شاید تلاشی کرده باشند، ولی من در جریان موضوع نیستم.

وکیل‌مدافع روح‌الامینی گفت: ممکن است جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده جلسه آخر نباشد؛ زیرا دو نفر از متهمان هنوز دفاع نکرده‌اند و اخذ آخرین دفاع هم موضوع مهمی است.

وی درباره عدم حضور موکلش در جلسه امروز دادگاه گفت: احتمالا آقای روح‌الامینی امروز کاری داشتند و نتواستند در جلسه شرکت کنند.

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اعلام رضایت از سوی روح‌الامینی وجود دارد؟ گفت: قاطعانه بگویم خیلی بعید می‌رسد که موکلم بخواهد سر سوزنی از حق خود و خانواده‌اش کوتاه بیاید و حتی اگر همه شکات رضایت بدهند موکل من نسبت به این موضوع کوتاه نمی‌آید.

وکیل مدافع روح‌الامینی در پاسخ به این سوال که آیا در جلسه امروز بین مرتضوی و قاضی دادگاه تنشی ایجاد شده است گفت: خیر. من نمی‌دانم اخبار شما از کجاست ولی هر چه هست مربوط به داخل دادگاه است و ممکن است قاضی دادگاه گاهی اوقات به شکات‌، وکلا یا متهمان به دلیل طرح مسائل خارج از کیفرخواست تذکراتی بدهد.

طاهری تصریح کرد: آقای مرتضوی خود را بی‌گناه می‌داند و به همین دلیل است که دارد دفاع می‌کند ولی ما هم به لوایح دفاعیه ایشان پاسخ خواهیم داد. کما اینکه در دادگاه پاسخ داده‌ایم و در نهایت هم تصمیم با قاضی دادگاه است تا عدالت را اجرا کند.

وی اظهار کرد: آقای مرتضوی در ابتدای جلسه امروز 48 ساعت برای دفاع وقت خواست و دادگاه این فرصت را به ایشان داده است. البته در جلسه امروز آقای مرتضوی حدود 5 ساعت صحبت کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دادگاه شهود معرفی شده از سوی مرتضوی را نپذیرفته است؟ گفت: تشخیص این مساله با دادگاه است.

تصمیم‌گیری در مورد رضایت از مرتضوی حق جوادی‌فر است

ولی‌دم محمد کامرانی در مورد این که آیا نسبت به رضایت پدر مرحوم جوادی‌فر اعتراضی کردید؟، گفت: این حق وی بوده و خودشان باید نسبت به حق‌شان تصمیم بگیرند.

 پدر مرحوم محمد کامرانی بعد از اتمام دهمین جلسه دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا شما نسبت به رضایت پدر محروم جوادی‌فر اعتراضی کردید؟، گفت: این حق ایشان بوده و خودشان باید نسبت به حق‌شان تصمیم‌ بگیرند.

وی در مورد جلسه امروز دادگاه نیز گفت: در این جلسه دفاعیات آقای مرتضوی نیمه‌تمام ماند که دفاعیات وی بیشتر پیرامون معاونت در قتل و اظهارات جلسه قبل آقای روح‌الامینی بوده است و وی مانند روال گذشته معاونت در قتل را انکار کرد.

اولیای‌دم محمد کامرانی خاطرنشان، کرد: با اصرار آقای مرتضوی قرار شد جلسه‌ای دیگر هم وجود داشته باشد و متهمین دفاعیات آخر را ارائه دهند.

وی تصریح کرد: از دلیل رضایت پدر مرحوم آقای جوادی‌فر مطلع نیستم و نمی‌توانم در خصوص مسائل شخصی افراد اظهارنظر کنم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این که رضایت پدر مرحوم جوادی‌فر آیا تاثیری بر شما دارد؟ گفت: ما بر اساس قانون پیش می‌رویم، البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد که فردا چه خواهد شد.

پدر مرحوم محمد کامرانی در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال ترساندن آقای جوادی‌فر وجود دارد؟ اظهار کرد: بعید می‌دانم؛ زیرا دلیلی ندارد. در هر صورت وی حق انتخاب دارند.

پدر مرحوم کامرانی افزود: روند دادگاه خوب بود، مرتضوی همانند گذشته موضوعات رخ داده در بازداشتگاه کهریزک را نهی می‌کند. در جلسه دادگاه امروز آقای روح‌الامینی به دلیل اینکه در سفر بودند حضور نداشتند و همچنین متهم ردیف سوم پرونده آقای حداد نیز در دادگاه نبود.

پدر مرحوم کامرانی در خصوص شهودی که پدر مرحوم روح‌الامینی به دادگاه احضار کرده بود گفت: آنچه به مصلحت دادگاه باشد انجام می‌شود و این امر بنا به خواسته من و ایشان نیست؛ بنابراین تا به حال نیز اگر شهودی آمده به درخواست دادگاه بوده است.

وی تصریح کرد: اگر پدر مرحوم جوادی‌فر رضایت نمی‌داد و همراه ما بود بهتر بود؛ البته من اصلا از تصمیم ایشان اطلاعی نداشتم و در جلسه دادگاه تصمیم ایشان اعلام شد؛ بنابراین سوالی هم از ایشان نداشتم.

همچنین کمالی وکیل‌مدافع اولیای‌دم کامرانی پس از پایان دهمین جلسه دادگاه کهریزک در جمع خبرنگاران حضور یافت و اظهار کرد: در جلسه امروز بخشی از آخرین دفاعیات از متهم ردیف اول آقای سعید مرتضوی اخذ شد.

کمالی افزود: ادامه آخرین دفاعیات از متهمان روز چهارشنبه اول خرداد ماه اخذ می‌شود. در جلسه امروز دادگاه متهم ردیف سوم حضور نداشت و وکیل وی به نیابت از وی دفاع کرد.

کد خبر 215121
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز