در زمان برپایی شصت و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کن فرانسه سئوالی که به اذهان مبادرت می کند این است که هنر هفتم در اروپا تا حد تحت تاثیر منفی بحران اقتصادی قرار گرفته است؟
جشنواره کن، امسال شاهد شرکت شش فیلم فرانسوی بود این در حالی است که اسپانیا هیچ فیلمی برای رقابت در این جشنواره ارائه نکرد.
آمارها نشان می دهد میزان تولید فیلم در اروپا سال گذشته کمتر از سال ۲۰۱۱ بوده است. میزان تولید فیلم در سال ۲۰۱۲ به ۱۲۹۹ می رسد که ۳۷ فیلم از میزان تولیدات سال ۲۰۱۱ کمتر است.
از سوی دیگر میزان فروش بلیط سینما نیز در سال گذشته در کشورهای عضو اتحادیه اروپا کاهش یافته است.
بدین ترتیب در سال ۲۰۱۲ بیش از ۹۳۳ میلیون بلیط فروخته شده این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۹۵۴ میلیون می رسد. تعداد فروش بلیط در سال گذشته حتی از آمار سال ۲۰۱۰ نیز کمتر بوده است.
کاهش میزان کمک های دولتی به صنعت سینما در قاره اروپا و در برخی از کشورها از جمله در اسپانیا افزایش میزان مالیات بر بلیط سینما از عوامل افت تولید و درآمد این بخش معرفی می شود.
درباره تاثیر بحران اقتصادی در اروپا بر روی صنعت سینمای این قاره یورونیوز با کلود اریک پوارو، از مسئولین بخش سینمای اروپا گفتگو کرده است.
- سینما تنها به جشنواره خلاصه نمی شود بلکه استقبال از فیلمها و پر شدن سالنهای سینما نیز امری قابل توجه است. در دوران بحران اقتصادی سالنهای سینمای اروپایی چه وضعیتی دارند؟
کلود اریک پوارو: "آمار نشان میدهد تعداد مراجعین به سینما در سال گذشته کاهش یافته و این نشانگر شروع بحران است. نحوه تحول این روند را دقیقا نمی دانیم. در تمام نقاط اروپا وضعیت مشابه ای وجود ندارد. به عنوان مثال در اسپانیا به دو دلیل، یک بحران به تمام معنا وجود دارد. اول آنکه در این کشور بحران اقتصادی وجود دارد و دیگر آنکه سینمای اسپانیا نیز دچار بحران شده است. سینمای اسپانیا قربانی دو سه تصمیم دولت این کشور است. تصمیماتی چون افزایش مالیات بر بلیط سینما از ۸ درصد به ۲۱ درصد. در عین حال ما با بحران تولید فیلم نیز مواجه هستیم. مواردی وجود دارد که در حال حاضر اثر آنرا ممکن است نبینیم. از جمله میزان سرمایه گذاری و تولید و نوع فیلمها، میزان گستردگی اتفاقاتی که در سینمای اروپا در حال رخ دادن است را تا چند ماه یا چند سال آینده خواهیم دید."
- در دوران بحران اقتصادی آیا نوع خاصی از فیلمها وجود دارد که از آن استقبال بیشتری شود؟
"عادت کرده ایم که بگوییم کلا سینما قربانی بحران نشده است. زیرا بخشی است که می توان در آن سرمایه گذاری مطمئنی کرد و مکانی است که مردم همیشه دوست دارند به آنجا بروند و در سالن سینما برای مدتی اتفاقاتی که خارج از آن می افتد را فراموش کنند. بنابراین نسبت به بخشهای دیگر که مستقیما بحران اقتصادی بر روی آنها اثر گذاشته ما کمی خوش شانس هستیم. خوشبختانه میتوان با پرداخت مبلغ نسبتا کمی وارد سالنهای سینما شد. سینما در ردیف تفریحات بسیار گران قرار ندارد و در عین حال نمایش دارای کیفیتی را هم میتوان دید. بنابراین میتوان گفت رابطه بین قیمت تمام شده و کیفیت ارائه شده در بخش سینما مناسب بوده و برای عموم جذاب است. اگر تمایل داریم که مراجعه مردم به سالنهای سینما ادامه یابد، باید در تولید نوع فیلمهایمان تجدید نظر کنیم. شاید امروز سینما میخواهد تبدیل به مکان بیشتر تفریحی شود تا محلی برای تفکر درباره یک اثر هنری."
- در دو سه کلمه چگونه میتوان بحران موجود در سینمای اروپا را خلاصه کرد؟
"امروز برخی از کشورها به این موضوع توجه ندارند که فرهنگ برای مقابله با بحران بسیار ضروری است. این نگرانی است که در بسیاری از کشورها از جمله در اسپانیا و ایتالیا و در بعضی از کشورهای اروپای مرکزی با آن روبرو هستیم از جمله در مجارستان، امروز میبینیم اموری وجود دارد که یک سینمای دارای کیفیت بالا که عموم را به خود جذب میکند را مورد تهدید قرار میدهد. سینما واقعا قدرت زیادی دارد. نباید جلوی آن گرفته شود باید بگذاریم آنچه را که برای گفتن دارد را بیان کند."