همشهری آنلاین: رییس شورای اتحادیه اروپا طرفدار سرسخت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا محسوب نمی‌شود؛ گرایش او در این زمینه در اتحادیه اروپا نادر هم نیست.

Herman Van Rompuy

روزنامه اتریشی کوریر گزارش داد، اما حالا هرمان وان رومپوی (Herman Van Rompuy) در آنکارا به صورت تدریجی متحول شده است. وی روز پنجشنبه در دیداری با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه خواستار "ازسرگیری فوری مذاکرات عضویت" ترکیه در  اتحادیه اروپا شد. او گفت انتظار دارد ماه ژوئن در این باره رایزنی‌هایی صورت گیرد.

گرچه این بلژیکی چهره سردی دارد، اما زمانی که اردوغان دعوتش را برای سفر به بروکسل پذیرفت، آرامش در چهره‌اش نمایان شد.

جرالد کنائوس، رییس اندیشکده "ابتکار ثبات اروپایی (ESI)" گفت: حالا شاهد سیگنال مثبتی از اتحادیه اروپا هستیم، زیرا ترکیه را بازار جذابی قلمداد می‌کند."

عملگرایی و منفعت‌گرایی؛ نیروهای محرکه اتحادیه اروپا برای نزدیکی به ترکیه است.

انجمن صنایع در فرانسه فشار مضاعفی بر فرانسوا اولاند، رییس جمهور برای دست برداشتن از مانع‌تراشی بر سر راه عضویت ترکیه در این اتحادیه وارد آورده است. در آلمان هم گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه که خواستار ازسرگیری فوری مذاکرات عضویت است، نزاع با آنگلا مرکل، صدراعظم را به جان خریده است. شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در ترکیه هستند.

سال‌هاست اتحادیه اروپا با لغو صدور روادید با ترکیه مخالفت می‌کند. اکنون در نهایت، استفن فوله، کمیسار توسعه اتحادیه پیشنهادی را به عنوان پیش شرط مذاکره مطرح کرده و آن همکاری نزدیک‌تر برای مقابله با مهاجران غیرقانونی است. علاوه بر این ترکیه باید آوارگان کشورهای ثالث را به کشورهای‌شان بازگرداند.

دولت آنکارا هنوز با این پیشنهاد موافقت نکرده است. از نظر کارشناسانی همچون کنائوس، لغو روادید ارزش نمادین برای مردم ترکیه خواهد داشت.

سال‌هاست آنها از عضویت در اتحادیه اروپا سرخورده شده‌اند. حالا فقط یک سوم از ترکیه‌ای‌ها موافق عضویت در این اتحادیه هستند. شش سال پیش این آمار بیش از 70 درصد بود.

کد خبر 215735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز