چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

سیما ناصری: هفته گذشته بازار نفت با استعفای ناگهانی جان براون، رئیس شرکت نفتی «بی.پی» انگلستان، شوکه شد. گویا گرفتاری‌های این شرکت که تا چندی پیش دومین غول صنعت نفت بود، پایانی ندارد.

اعلام رأی دیوان عالی لندن مبنی بر آزادی چاپ مطلب درباره انحراف اخلاقی لرد براون، همچون ضربه‌ای نهایی برای وی بود و او را پس از 12 سال مدیریت شرکت «بی.پی»، وادار به استعفای پیش از موعد کرد.

رسوایی اخلاقی جان براون

دیوان عالی لندن با لغو رأیی که تا پیش از این به «انجمن روزنامه‌ها»، مرکب از روزنامه‌های «دیلی میل»، «میل آن ساندی» و «ایونینگ استاندارد» اجازه نمی‌داد جزئیات زندگی شخصی براون 59 ساله را فاش کنند، مرد شماره 3 صنعت نفت دنیا را به بن‌بست رساند و وی که قرار بود در اواسط مرداد ماه آینده (اواخر ژوئیه) از مدیریت «بی.پی» کناره‌گیری کند، پس از شکست در این دعوی، استعفاء کرد. «بی.پی» نیز اعلام کرد تونی هیوارد، یکی از مدیران ارشد این شرکت، جانشین وی خواهد شد.

گفته می‌شود کناره‌گیری پیش از هنگام براون موجب شده است میلیون‌ها پوند خسارت به وی وارد شود.

ماجرا از زمانی آغاز شد که دوست نزدیک براون در گفت‌وگو با «انجمن روزنامه‌ها» ادعا کرد از مزیت‌های مالی بسیاری، که در برخی موارد متعلق به شرکت «بی.پی» بوده است، از سوی براون برخوردار شده است. وی همچنین ادعا کرده که براون اخبار محرمانه شرکت را برای وی بازگو می‌کرده است.

براون ضمن تکذیب این ادعاها، گفت هرگز رفتاری بر ضد «بی.پی» انجام نداده است و تنها اقرار کرد که درباره دوستی خود با شخص مورد نظر حقیقت را کتمان کرده که این هم، موضوعی کاملاً شخصی بوده است.

پرونده بی‌پایان انفجار پالایشگاه تگزاس

پرونده اخلاقی براون، پرده آخر از نمایش تلخ سال‌های آخر دوران ریاست وی در «بی.پی» بود.

انفجار پالایشگاهی متعلق به «بی.پی» در تگزاس‌سیتی در فروردین 1383 (مارس 2005) که به کشته شدن 15 نفر و مجروح شدن بیش از یک‌صد نفر دیگر منجر شد، پرده اول این «نمایش بدشانسی‌ها» و بدترین آنها برای براون بود.

تحقیقات نشان داده‌اند که سهل‌انگاری در رعایت مسائل ایمنی و نیز کهنگی و فرسودگی تجهیزات ضروری ایمنی در پالایشگاه، دلیل انفجار بوده است.

برنت کن، وکیل مدافع کارگران آسیب‌دیده در انفجار پالایشگاه «بی.پی» نیز تهدید کرده است براون را با وجود استعفای وی، برای ادای توضیح درباره رعایت نکردن اصول ایمنی به دادگاه احضار خواهد کرد.

کن معتقد است براون با کاهش بودجه‌های شرکت، موجب کاهش ضریب ایمنی پالایشگاه شده است. گویا با رها کردن «بی.پی»، گرفتاری‌ها همچنان براون را رها نخواهند کرد.

دردسرهای «بی.پی» در آلاسکا

شهرت «بی.پی» همچنین تابستان گذشته در پی بروز آلودگی در آلاسکا و سپس اتهاماتی علیه این شرکت مبنی بر دستکاری در قیمت گاز در آمریکا خدشه‌دار شد.

این ماجراها سبب شد تولید و نیز سودهای «بی.پی» کاهش پیدا کند و به این ترتیب، این شرکت جایگاه خود را، به عنوان دومین شرکت نفتی دنیا، به نفع شریک همیشگی خود یعنی شرکت نفت انگلیسی- هلندی «رویال داچ- شل» از دست داد و به جایگاه سوم سقوط کرد.

تندر هورس

توانایی‌های فنی «بی.پی» نیز در سال گذشته با چالش‌هایی روبه‌رو شد. برای مثال، سکوی «تندر هورس» که در ژوئیه 2005 در پی عبور گردباد «دنیس» از خلیج مکزیک به‌شدت آسیب‌ دیده بود، در ابتدا قرار بود تولیدش در اواخر سال 2005 از سر گرفته شود اما این تاریخ به اواخر سال 2006 و سپس به اواسط سال 2007 موکول شد.

«بی.پی» در اواخر شهریور ماه گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آزمایش‌های چهار ماه اخیر نشان می‌دهند که سیستم زیردریایی «تندر هورس» دچار چند اشکال برطرف نشدنی و در نتیجه شرکت مجبور است بخش زیردریایی این سکو را بار دیگر به‌طور کامل بسازد.

«تندر هورس» از ظرفیت تولید 520 هزار بشکه در روز نفت و 5 میلیون و 600 هزار متر مکعب در روز گاز برخوردار است. 75 درصد از میدان یادشده در اختیار «بی.پی» و بقیه متعلق به شرکت «اکسون موبیل» آمریکا است.

این وضع نشان می‌داد که «بی.پی» به یقین، در دستیابی به اهداف خود مبنی بر افزایش تولید خود در سال‌های آینده با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

تمام این عوامل، دست به دست هم داد و موجب شد براون که نخست قرار بود در سال 2008 به مناسبت 60 سالگی خود از مدیریت «بی.پی» کناره‌گیری کند، زمان استعفای خود را به اواخر ژوئیه امسال جلو بیندازد.

البته با وجود تمام مشکلاتی که گریبانگیر براون شده است، وی هنوز هم در محافل تجاری انگلستان شخصیتی بسیار معتبر دانسته می‌شود، زیرا وی سبب شده است که شرکت «بی.پی» ثروتی هنگفت جمع‌آوری کند؛ ثروتی که هم‌اکنون بیش از 200 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مسائل فراروی «بی پی» این تردید را به‌وجود آورده است که آیا این شرکت هنوز هم توانایی لازم برای نظارت بر پروژه‌های بسیار بزرگ را دارد؟

مشکلاتی که برای خطوط لوله فرسوده این شرکت در آلاسکا به‌وجود آمده است، وقوع انفجاری مرگبار در یکی از پالایشگاه‌های این شرکت در تگزاس در سال گذشته و سرانجام ناتوانی آن در راه‌اندازی «تندر هورس»، وجهه این شرکت را به خطر انداخته‌اند.

کد خبر 21613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز