سه‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: با وجود فراز و نشیب‌‌ها، کنکور ورودی دانشگاه‌ها همچنان برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند کنونی، کنکور دست‌کم تا 5سال آینده حذف نشود و سود هنگفتی از این راه به جیب برخی واریز شود.

براساس قانون حذف کنکور که در سال 86در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی باید از سال 90حذف می‌شدو سوابق تحصیلی جایگزین آن می‌شد که با توجه به آماده نبودن زیرساخت در وزارتخانه‌های مربوطه و ناهماهنگی بین آنها، این قانون یک سال تمدید و مقرر شد کنکور از سال 91حذف شود اما بازهم نشد. برخی کارشناسان معتقدند برگزاری کنکور‌ سال 90به بعد از منظر قانون حذف کنکور غیرقانونی است.

مسئولان مربوطه در وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم بهانه‌‌تراشی‌های زیادی کردند تا اینکه نمایندگان مجلس تغییر کردند و همه‌‌چیز تقریبا از نو شروع شد و طرح و پیشنهادهای جدیدی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه اینکه کنکور امسال هم برگزار می‌شود و همچنان عزمی برای حذف آن وجود ندارد.

حدف کنکور، سال 98

برخی معتقدند کنکور احتمالا از سال 98حذف می‌شود. این گروه که مسئولان وزارت آموزش و پرورش هستند می‌گویند حذف کنکور پس از استقرار نظام3-3-6و کارگروه‌های دوره متوسطه پس از کارشناسی، تا پایان اجرای این برنامه در سال 98در سراسر کشور اجرایی می‌شود.معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بهمن 91گفت: در جلساتی که با رئیس کمیسیون آموزش مجلس داشته‌ایم، قرار شده کنکور در طول 5سال آینده به‌تدریج حذف شود.

سحرخیز افزود: برای حذف کنکور باید سوابق تحصیلی دانش‌آموز بررسی شود. براساس پیش‌بینی‌های آموزش و پرورش اگر قرار باشد سوابق تحصیلی را بیشتر کنیم تا هر دانش‌آموزی 3سال سابقه در کارنامه خود داشته باشد، حداکثر 5سال زمان برای حذف کنکور لازم است.

5سال دیگر، اما از چه زمانی

چند ماهی است که بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مجلس مسکوت مانده و این تأخیر موجب به تعویق افتادن حذف کنکور می‌شود. اردیبهشت‌ماه امسال رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش همشهری درباره سرانجام کنکور در چرخه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها گفت:

کمیسیون آموزش مجلس موضوع سنجش و پذیرش دانشجو را به دقت پیگیری می‌کند و سه‌شنبه هفته گذشته کمیسیون مصوبه‌ای داشت که براساس آن سوابق تحصیلی 3سال آخر دبیرستان ملاک پذیرش دانشجو در دانشگاه می‌شود. محمدمهدی زاهدی با بیان اینکه در مصوبه کمیسیون آموزش تصریح شده که پس از تصویب آن در صحن علنی مجلس، حداکثر ظرف مدت 5‌سال ظرفیت پذیرش دانشجو به‌گونه‌ای باشد که دست‌کم 85درصد صرفا براساس سابقه تحصیلی داوطلبان باشد.

وی با تأکید براینکه براساس قانون سال86مجلس برگزاری کنکور سال‌های91و92غیرقانونی است اظهار کرد: قانون موسوم به حذف کنکور تأکید داشت که کنکور پس از سال90باید حذف شود. با وجود این، کمیسیون آموزش مجلس به این نتیجه رسید که برگزاری کنکور سال‌های 91و92اشکالی ندارد و این موضوع را رسما به مردم اعلام کردیم تا نگران نباشند. با وجود خالی ماندن 500هزار صندلی خالی در آموزش عالی، هنوز مسئولان ذی‌ربط نتوانسته‌اند به جمع‌بندی واحدی درباره کنکور رشته‌های پرمتقاضی برسند.

کنکور 92

به هر روی کنکور 92هم طی روزهای 6تا 8تیرماه، کمتر از یک‌ماه دیگر با شرکت یک میلیون و 83هزار و 571داوطلب برگزار می‌شود. به گفته مشاور عالی سازمان سنجش 643هزار و 852(59.42درصد) داوطلبان زن و 439هزار و 719(40.58) مرد هستند. به گفته حسین توکلی تعداد داوطلبان کنکور امسال نسبت به سال گذشته 17هزار و 297نفر افزایش یافته و 251هزار و 956داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی، 507هزار و 575داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، 297هزار و 655داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی، 15هزار و 477داوطلب در گروه آزمایشی هنر و 10هزار و 908داوطلب در گروه آزمایشی زبان‌های خارجه ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: یک میلیون و 223هزار و 444کارت ورود به جلسه کنکور صادر شده که طی روزهای 2تا 5تیرماه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانیwww. sanjesh. org توزیع می‌شود. توکلی درباره سؤالات کنکور با تأکید بر تستی و چهارگزینه بودن سؤالات آزمون به ایسنا گفت: سؤالات دقیقا از کتب اعلام شده دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام جدید سالی واحدی که در دفترچه به‌عنوان منابع اعلام شده بود، طراحی می‌شود. وی با تأکید بر اینکه از میان فصول، بخش‌ها و مواردی که براساس اعلام آموزش و پرورش حذف شده است به هیچ عنوان سؤالی طراحی نشده است، اظهار کرد: سؤالات آزمون به‌صورت مفهومی است. البته مفهومی بودن به منزله دشواربودن نیست بلکه چنانچه داوطلبی منابع را دقیقا مطالعه کرده باشد می‌تواند به سؤالات مربوطه پاسخ دهد.

کد خبر 216431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز