همشهری آنلاین: ارتش سوریه در عملیاتی در شهر حما ۲ سیلندر حاوی عامل اعصاب سارین را کشف و ضبط کرده است.

سوریه

 

به گزارش شبکه پرس تی وی، رسانه‌های سوریه این عملیات روز شنبه (۱۱ خرداد) به منظور مقابله با یکی از مخفی‌گاه‌های شورشیان در محله الفریه در این شهر برگزار شد.

سارین یک گاز مایع بی‌رنگ و بی‌بو است که استنشاق آن به ایست تنفسی و مرگ منجر می‌شود. این گاز سمی بر اساس قطعنامه ۶۸۷ سازمان ملل به عنوان یک سلاح کشتار جمعی طبقه‌بندی شده است.

شورشیان برخوردار از حمایت خارجی در سوریه بارها به استفاده از این سلاح کشتار جمعی تهدید کرده‌اند.

تصاویر ویدئویی که دسامبر گذشته منتشر شد شورشیان را در حال آزمایش مواد شیمیایی بر روی خرگوش‌های آزمایشگاهی و تهدید به قتل حامیان دولت دمشق در سوریه نشان می‌داد.

کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل درباره سوریه ۵ می اعلام کرد که بر اساس شهادت قربانیان و کارکنان پزشکی مشخص شد شورشیان برخوردار از حمایت خارجی از این عامل اعصاب در سوریه استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ۱۹ مارس نیز بر اثر شلیک موشک‌های حاوی نوعی ماده شیمیایی به سوی روستاهای مجاور شهر حلب در شمال غرب سوریه از سوی شورشیان بیش از ده نفر از مردم کشته و تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

رسانه‌های ترکیه ۳۰ می گزارش دادند نیروهای امنیتی این کشور در پی حمله به خانه‌های شورشیان گروه تروریستی جبهه النصره ۲ کیلوگرم سارین از آنان کشف و ضبط کرده‌اند.

این حادثه در شهر آدانا در جنوب ترکیه روی داد که در حدود ۱۵۰ کیلومتری مرز سوریه قرار دارد.

دمشق می‌گوید آنکارا با تامین مالی، آموزش و تسلیح شورشیان از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در مارس ۲۰۱۱ تاکنون نقشی کلیدی در دامن زدن به درگیری‌ها ایفا کرده است.

کد خبر 217013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز